Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Snyggt Senator!
Nu väcktes tanken på att byta till liv på riktigt.. En massa grejer som jag inte hade en aning om!

Ang. punkt 1 så går det ju ofta att välja.
Vad jag vet redan nu så har jag följande resor 2018, samtliga business (bokningsklass kan jag tyvärr inte välja - utan det blir generellt det billigast tillgängliga)
Mumbai - Lufthansa
Shanghai - SAS
Johannesburg - Lufthansa
Sao Paulo+Washington - Lufthansa+United
New York+Chicago - SAS
New York+Miami - beror på när det blir, men antagligen Sas/Lufthansa/United.

Utöver dessa tillkommer säkert någon, men grovt är detta mina långresor. Sedan ett gäng europaresor på det.

Som jag sett på det hittills så är 2-4-1 grymt värdefull eftersom jag kan ”ge tillbaka” till frun genom en first/business-biljett till någon härlig plats varje år. Kan M&M matcha det (sett ur fruns synvinkel) givet ovan resemönster?

Jag hoppar in här med en egen fråga relaterad till just exakt detta (hoppas det är ok).
Jag kommer under relativt lång tid att bo utomlands. Från att tidigare ha haft ca 3 flygningar per vecka med SAS Plus inom Europa lutar det nu åt 3 flygningar per vecka med LH och Swiss samt max 1 flygning per vecka med SAS.
Tack!

Jag har haft kombon EBD (eller tidigare EBG) och M&M FT (Star Alliance Silver) för ca 10 år för mina Star Alliance -flyg och tycker att den fungerar bra från Sverige, om man flyger tillräckligt och kan nå båda. M&M FT kräver 35000 poäng varannat år. Det som jag tycker är bra med FT: poäng förfaller inte, man får executive bonus och status är för 2 år per gång. Det går bra att optimera: får man mycket mer poäng, kreditera till M&M, annars till Eurobonus. Kreditkort från SAS. Oftast har jag nått FT med några long-haul business flyg av Lufthansa, Swiss, United eller Air Canada och krediterat short-haul primärt till Eurobonus.

Men nu efter att ha bott några år i Central Europa tycker jag inte att det här är optimal. Det blir inte mycket flyg på SAS (speciellt inte mycket short-haul go) och jag får inte mycket mervärde av EBD. Det blir svårt att ha tillgång till SAS kreditkort. Man får mer poäng till M&M än Eurobonus i praktik alltid när man flyger Lufthansa grupp, även i economy. Jag har redan säkrat minst EBG för mitt nästa period och kommer att försöka nå Senator nästa år och har också börjat använda kreditkortintjäning för M&M. Speciellt nu när Air Berlin finns inte mer som alternativ (tredje del av mitt kombo är Finnair Plus Platinum/OWE), blir det klar fördel för M&M.

Nu har jag räknat lite och kommit fram till att jag utan större problem kan nå SEN nästa år. Frågan är ju om det är värt det.

Alt1.
M&M på alla business long-haul förutom om det är en ren sas-resa. Det bör ta mig någonstans mellan 120,000-150,000 miles från flyg, sen tänkte jag byta ut Eurobonus MC mot M&M MC, men behålla Amex Premium. Vilken spend jag nåt på M&M-kortet är svårt att sia om men säg 100k, och alltså 10,000 eller 25,000 miles beroende på vilket kort jag väljer.
Alla ekonomiflighter samt någon enstaka long-haul business går med sas (där jag är ebd), samt 150k spend på amex premium. Sen tillkommer poäng från hyrbilar och annat men det räknar jag bort för att förenkla.
Summa:
* Ca 150,000 miles på Miles & More och Senator-status under andra halvan av 2018+2019.
* Ca 60k eurobonuspoäng + en 2-4-1. EBD under 2018, trillar ner till EBG 2019, oavsett om jag når 45k baspoäng eller inte.

Alt 2.
All in på Eurobonus, vilket borde rendera runt 250k eurobonuspoäng och en 2-4-1 samt förlängd EBD. Jag slipper dessutom resa X antal resor utan Star Alliance Gold.

Den stora avgörande frågan är vad jag får tillbaka i form av awardresor. Jag vill gärna kunna ta med mig frun (och så småningom även 2/3-åriga dottern) på något trevligt en gång per år. Om vi för resonemangets skull säger att vi vill åka till Sydafrika i First (bara jag och frun), så är inte 150k miles ens i närheten att räcka - jag skulle behöva 255,000 (en fullpris 170k+en companion 85k). Reser vi däremot på SAS kostar samma resa 190 eurobonuspoäng med 2-4-1. Chansen att få åka first är dock (betydligt?) mindre.

Slutsatsen är alltså att om jag vill satsa på M&M så är dom stora nackdelarna:
- Awardresorna blir 50 % dyrare (companion istället för 2-4-1).
- Till följd av ovan så tar det minst ett halvår längre tid att spara ihop tillräckligt med miles för en trevlig First-resa än om jag fortsätter med Eurobonus.

Fördelarna:
- Större chans att åka First
- SEN trumfar EBD (som i princip inte ger ett skit förutom en goodie bag utöver EBG)

Jag trodde eventuellt att jag på något års sikt skulle ha chans på HON, men som resemönstret ser ut nu är det tyvärr bara att glömma - så det argumentet föll bort.

Tar tacksamt emot kritik eller synpunkter, jag har rejäl beslutsångest :)

Hur är det om man jämför bonusresor (long haul såklart)?

Med eurobonus flygandes SAS: 500-700kr i skatter/avgifter, inget bränsletillägg, 50 % pris för barn och en eller två 2-4-1 vouchers per år
Med eurobonus flygandes Star Alliance: Drygt 3000kr i skatter/avgifter/bränsletillägg, en-två 2-4-1. Vet ej vad det kostar för barn.

Vad kostar bränsletillägget för bonusresor som M&M-medlem? Är det olika beroende på vilket bolag man flyger med?
M&M har milage bargains, companion award (dock bara för 1 person) samt bättre tillgänglighet. Finns det någon rabatt för barn?

Vad kostar bränsletillägget för bonusresor som M&M-medlem? Är det olika beroende på vilket bolag man flyger med?
M&M har milage bargains, companion award (dock bara för 1 person) samt bättre tillgänglighet. Finns det någon rabatt för barn?
I princip samma summa som betald biljett.
Men om bränsletillägget varierar beroende på bokningsklassen, tror jag att de applicerar dyraste bränsletillägget inom samma kabinklass.

Vissa flygbolag erbjuder rabatt på bränsletillägg men många inte gör det.
Infant utan eget säte behöver inte att betala bränsletillägget.

Så det pris man får fram via ITA Matrix är alltså nära sanningen? Det talar ju isåfall helt klart emot M&M i jämförelsen.
Någon sa att man kunde betala med miles men det hittar jag inte nu?

Hej jag är ny på forumet så provar att använda mig av denna tråd.

Jag börjat resa en del i tjänsten och kommer göra det mer frekvent från och med februari. Därför har jag börjat titta på vilket bonusprogram man bör gå med i.

Valen står främst mellan Eurobonus eller Miles & More?

Jag kommer resa mellan Stockholm(ARN) och Kuala Lumpur(KUL) detta kommer att ske tur och retur ca 5-7 gånger per år (Ekonomi). Samt att jag kommer köra lite resor inom Asien då och då.

Jag har insett att det är en hel djungel med dessa bonusprogram eftersom det är svårt att veta hur mycket poäng man får ihop därför vänder jag mig till er.

Vad jag har förstått så beror det på vilka flygbolag och bokningsklasser man reser med så jag listar mina förutsättningar:

-Jag kan själv välja min rutt och flygbolag inom rimliga priser eftersom att jobbet betalar. Tidigare gånger har jag rest Thai/SAS eller endast Thai samt Qatar och Emirates. Jag gillar dock idén av Star Alliance eftersom de har ett bredare utbud av resor om man vill använda poängen till det.

-Nästa gång provar jag att resa med Singapore Airlines som tidismässigt har den kortaste flygningen till KL. Bokningsklassen för biljetterna är V och H.

-Jag kommer främst vilja använda mina poäng till att köpa andra Flygresor inom Europa och uppgradera mig.

Med vänliga hälsningar,
Niklas

Last edited:
Hej jag är ny på forumet så provar att använda mig av denna tråd.

Jag börjat resa en del i tjänsten och kommer göra det mer frekvent från och med februari. Därför har jag börjat titta på vilket bonusprogram man bör gå med i.

Valen står främst mellan Eurobonus eller Miles & More?

Jag kommer resa mellan Stockholm(ARN) och Kuala Lumpur(KUL) detta kommer att ske tur och retur ca 5-7 gånger per år (Ekonomi). Samt att jag kommer köra lite resor inom Asien då och då.

Jag har insett att det är en hel djungel med dessa bonusprogram eftersom det är svårt att veta hur mycket poäng man får ihop därför vänder jag mig till er.

Vad jag har förstått så beror det på vilka flygbolag och bokningsklasser man reser med så jag listar mina förutsättningar:

-Jag kan själv välja min rutt och flygbolag inom rimliga priser eftersom att jobbet betalar. Tidigare gånger har jag rest Thai/SAS eller endast Thai samt Qatar och Emirates. Jag gillar dock idén av Star Alliance eftersom de har ett bredare utbud av resor om man vill använda poängen till det.

-Nästa gång provar jag att resa med Singapore Airlines som tidismässigt har den kortaste flygningen till KL. Bokningsklassen för biljetterna är V och H.

-Jag kommer främst vilja använda mina poäng till att köpa andra Flygresor inom Europa och uppgradera mig.

Med vänliga hälsningar,
Niklas
Det låter inte som att Miles&More är valet för dig i så fall då det inte är ett direkt bra program om man inte flyger i business eller högre på longhaul, då finns det betydligt bättre alternativ på marknaden.

Singapore H ger 100% till de flesta program (även Eurobonus), men V ger nästan ingenting (enbart 10% till Eurobonus).
Vad har du för möjligheter att flyga med SAS till Hong Kong och vidare till Kuala Lumpur? 6 sådana resor med SAS och SAS kreditkort (Mastercard Premium och Amex Elite) så är du Diamond på SAS vilket har många fördelar framförallt när man reser i ekonomi med SAS.

Om jag var du skulle jag titta lite på vad du kan boka och sen räkna på hur mycket det skulle ge till de olika programmen.
Flyger man mycket star alliance är dock Eurobonus ett väldigt bra program för oss svenskar det går inte att komma ifrån, framförallt om man kan resa med SAS på longhaul då poängintjäningen är riktigt bra.

Nackdelen med att flyga SAS via Hong Kong är att det kommer att kräva en övernattning på hemresan då SAS avgår 9 på morgonen. Priset är ju inte direkt bra heller kan jag tycka, för samma pengar kan man ju ibland flyga i Business.
upload_2018-1-10_10-33-38.png

Toppen