Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Rodnt

Medlem
Hej
Behöver lite planering/optimeringshjälp..
Mitt primära mål med poäng/Miles är en resa i first med frun (och ev dottern) per år. Räcker poängen till någon ytterligare resa (oavsett klass) är det bonus. Har EB och är EBD och försöker lägga upp strategin för 2018 då jag kommer att resa ännu mer.

Än så länge är planen följande:
1. Nå EBG
2. Nå 150k-spend på AMEX premium
3. Samla minst 150k poäng så att jag och frun kan åka first även 2019.

Kan det kanske vara värt att lägga long-haul businessresorna på M&M efter att ovan är uppfyllt? Biljetten i sig ger ju (väl?) loungeaccess mm. Om det räcker till SEN vet jag inte, men tror ni att det kan vara värt ett försök eller skulle ni fortsätta samla EB för att "ju mer poäng desto bättre" samt för att nå 200 poäng i flypremium? Skulle jag köra M&M efter 1-3 ovan så skippar jag nog MC premium till förmån för M&Ms nya kort eftersom jag ändå bara kommer gör en awardflight på eurobonus per år (med 2-4-1).
 
Hej
Behöver lite planering/optimeringshjälp..
Mitt primära mål med poäng/Miles är en resa i first med frun (och ev dottern) per år. Räcker poängen till någon ytterligare resa (oavsett klass) är det bonus. Har EB och är EBD och försöker lägga upp strategin för 2018 då jag kommer att resa ännu mer.

Än så länge är planen följande:
1. Nå EBG
2. Nå 150k-spend på AMEX premium
3. Samla minst 150k poäng så att jag och frun kan åka first även 2019.

Kan det kanske vara värt att lägga long-haul businessresorna på M&M efter att ovan är uppfyllt? Biljetten i sig ger ju (väl?) loungeaccess mm. Om det räcker till SEN vet jag inte, men tror ni att det kan vara värt ett försök eller skulle ni fortsätta samla EB för att "ju mer poäng desto bättre" samt för att nå 200 poäng i flypremium? Skulle jag köra M&M efter 1-3 ovan så skippar jag nog MC premium till förmån för M&Ms nya kort eftersom jag ändå bara kommer gör en awardflight på eurobonus per år (med 2-4-1).

Hej!

Du måste nog redovisa lite mer hur ditt resmönster ser ut för att man ska kunna räkna ut något ungefärligt.
 

Rodnt

Medlem
Det är lite det som är grejen, jag vet inte mitt resemönster ännu. Jag vet bara att jag reser förhållandevis mycket, och jag vet att det kommer bli ganska många USA-resor (olika städer) och ett par andra long-hauls till Kina/Sydamerika. De flesta flighterna är dock ekonomiflighter inom Europa, så dom kör jag på EB-kortet.
 

agehall

Medlem
Vad är ”förhållandevis mycket”? Jämför du med din granne som åkte till Mallorca för tio år sedan eller folk här? Jag tycker jag reser förhållandevis lite med runt 100 flighter per år men många andra håller inte med.

Om du reser mest i ekonomi kan man dock säga att M&M är rätt kasst. Jag hade nog satsat på Eurobonus rakt igenom.
 

Rodnt

Medlem
Vad är ”förhållandevis mycket”? Jämför du med din granne som åkte till Mallorca för tio år sedan eller folk här? Jag tycker jag reser förhållandevis lite med runt 100 flighter per år men många andra håller inte med.

Om du reser mest i ekonomi kan man dock säga att M&M är rätt kasst. Jag hade nog satsat på Eurobonus rakt igenom.

Okej, jämför kanske med medelsvensson. Resandet skiljer sig som sagt år till år, men om jag måste klämma fram något så är det kanske 50-70 flighter eller så, varav kanske 10-15 är long haul business och övriga är ekonomi eller premium economy/plus motsv.

Ekonomiflighterna tänkte jag köra på EB eftersom jag är EBD, men det är som sagt businessresorna och det "andra" kreditkortet som jag funderar på. Om jag vänder på fråga lite: Ungefär hur många businessresor med Lufthansa behöver jag göra för Sen? Hon?
 

Senator

Moderator
@Rodnt den fundamentala frågan är inte antalet business class resor med Lufthansagruppen men:
1. Vart går dessa resor?
2. Vilken bokningsklass bokas dessa normalt i? (P, Z, D, C eller J)

Utan svar på dessa är det svårt att ge konkreta tips
 

Canadien

Medlem
15 longhaul Business bör räcka till både EBD och SEN. För SEN behöver du 100k miles, reser du Lufthansa i Business med 200% intjäning så behövs 5 st t o r för SEN om snittresan är 5000 miles enkel väg.
HON är 600k över två år, endast Business och First på LH-gruppen räknas.
 

Rodnt

Medlem
Ok, tack. Så om vi antar att jag kan nå både EBD och SEN. Anser ni att det är värt det jämfört med att dumpa allt i Eurobonus?
 
Toppen