Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

toer00

Medlem
Om man tittar på @palmen's inlägg ovan känns inte GDS-metoden så effektiv.


Jag vet inte om jag håller med helt. Visst, LH lägger restriktioner på routing i vissa fares, men inte alla. Är du villig att betala kan du få vad du vill.

GDS-tillgång är jättebra, men det kräver också enormt mycket skillz och då pratar vi inte om en övergripande förståelse utan vi pratar om detaljer i hur man trycker på vissa knappar i sekvens.

Vilken farebasis har du valt för ut-/hem-resan? Har du kikat på routingreglerna för dessa?

GDS är ju ingenting annat än flygbolagens bokningssytem ”naked” finns både teckenbaserat och nu förtiden med GUI...
Dock så kräver det att man är i branschen, är utbildad på dessa och har någon som kan biljettera åt dig...
Så jag är övertygad om att många skulle släppa sin skepsis om ni kunde jobba i dessa system, då man inte är låst på samma sätt som flygbolagens egna websiter... och iom att allt är i realtid så fanns det nu platser med LX som syns i GDS (som just är flygbolagens boknigssystem, lite förenklat), men i november när jag bokade MRS/NCE så var det totalt kört... ;) Därav att det fick bli LH Business framför SK Plus...
 

agehall

Medlem
GDS är ju ingenting annat än flygbolagens bokningssytem ”naked” finns både teckenbaserat och nu förtiden med GUI...
Dock så kräver det att man är i branschen, är utbildad på dessa och har någon som kan biljettera åt dig...
Så jag är övertygad om att många skulle släppa sin skepsis om ni kunde jobba i dessa system, då man inte är låst på samma sätt som flygbolagens egna websiter... och iom att allt är i realtid så fanns det nu platser med LX som syns i GDS (som just är flygbolagens boknigssystem, lite förenklat), men i november när jag bokade MRS/NCE så var det totalt kört... ;) Därav att det fick bli LH Business framför SK Plus...
Jag vet mycket väl vad GDS är och jag har pillat med dem jag också. Min poäng är att bara för att man har access så betyder det inte att man kan göra mer än vad en vanlig hemsida tillgänglig för allmänheten fixar. Det krävs seriösa skillz för att göra lika mycket som en vanlig bokningssida och ska man göra något ännu roligare behöver man vara en riktigt duktig resebokare (vilket knappt finns länge).

Jag tror du gör saker och ting svårare för dig än vad de behöver vara för jag kan med ganska enkla medel räkna ut varför du troligen inte kunde boka det du ville och det hade många bokningssiter löst åt dig per automatik.
 

toer00

Medlem
Sorry håller inte med...
Pillar inte, bokar på riktigt...
Går hur bra som helst om man kan det hela...

Med detta är totalt OT.
 

toer00

Medlem
Så varför bokade du inte det du faktiskt ville ha då? Det tar inte lång tid att lista ut vad problemet är om man vet vad man gör, oavsett om man har tillgång till GDS eller inte.

Om du/ni läser från början så vore det bra...nu börjar det närma sig ryska troll... :D

Det hela inlägget handlar om är JAG OBS IMHO upplever att det som jag förr ansåg som sista garanten för "någorlunda sjysst" service av de västeuropeiska bolagen, nämligen LH har börjat nagga den i kanten även i business... som ett ex. nämnde jag att INTE kunde varken få rena LX/OS segment eller blandade sådana när jag försökte boka sommarens semester til MRS/NCE. Jag vet exakt lika väl som ni övriga (ni som lever för detta...) vad det innebär med farebasis, klasser och med married segmet, jag vet också att detta är ett viktig ekonomisk styrinstrument för flygbolagen...
ovanstående i kombination med att jag sett att även ombord servicen sviktar (gardin plus mat) fick mig att bara ställa frågan om jag hade "haft otur" eller om andra hade sett samma sak....

Sedan börjar vissa personer ifrågasätta mina observationer, om jag bokar på rätt sätt, med rätt källa mm mm ? (därav att jag nämnde att jag sökte direkt i flygbolagens bokningssystem (GDS) = urkällan). Visst jag kunde haft is i magen och väntat ut ev. tillgänglighet på OS/LX, men min sommarsemester är/var ganska låst med exakta datum. Nä jag fick igenom utan krux en LH bokning i P/Z så vågade jag inte vänta mer än de 72 timmar man har till auto cancellering (fick sista platserna som fanns då i Z/P på just de avgångar jag ansåg tidsmässigt passande) så tog jag detta. Men fortfarande är det min personliga åsikt att jag tycker att hela LH group styr väldigt hårt över hela bolags kedjan och att det är nackdel för mig som kund...

Sedan kan jag tillägga att jag åker nästan uteslutande under semesterperioder och till "populära destinationer" så det kan ha varit så att åker jag en onsdag i nov och bokar i oktober så är det inga problem..men sport, påsk, kristi flygare, sommar, höstlov, jul etc etc... då chansar man inte...
Om andra inte upplever det som detta som något problem, jag "älskar er" också... :)
 

Senator

Moderator
Om du/ni läser från början så vore det bra...nu börjar det närma sig ryska troll...

Det hela inlägget handlar om är JAG OBS IMHO upplever att det som jag förr ansåg som sista garanten för "någorlunda sjysst" service av de västeuropeiska bolagen, nämligen LH har börjat nagga den i kanten även i business... som ett ex. nämnde jag att INTE kunde varken få rena LX/OS segment eller blandade sådana när jag försökte boka sommarens semester til MRS/NCE. Jag vet exakt lika väl som ni övriga (ni som lever för detta...) vad det innebär med farebasis, klasser och med married segmet, jag vet också att detta är ett viktig ekonomisk styrinstrument för flygbolagen...
ovanstående i kombination med att jag sett att även ombord servicen sviktar (gardin plus mat) fick mig att bara ställa frågan om jag hade "haft otur" eller om andra hade sett samma sak....

Sedan börjar vissa personer ifrågasätta mina observationer, om jag bokar på rätt sätt, med rätt källa mm mm ? (därav att jag nämnde att jag sökte direkt i flygbolagens bokningssystem (GDS) = urkällan). Visst jag kunde haft is i magen och väntat ut ev. tillgänglighet på OS/LX, men min sommarsemester är/var ganska låst med exakta datum. Nä jag fick igenom utan krux en LH bokning i P/Z så vågade jag inte vänta mer än de 72 timmar man har till auto cancellering (fick sista platserna som fanns då i Z/P på just de avgångar jag ansåg tidsmässigt passande) så tog jag detta. Men fortfarande är det min personliga åsikt att jag tycker att hela LH group styr väldigt hårt över hela bolags kedjan och att det är nackdel för mig som kund...

Sedan kan jag tillägga att jag åker nästan uteslutande under semesterperioder och till "populära destinationer" så det kan ha varit så att åker jag en onsdag i nov och bokar i oktober så är det inga problem..men sport, påsk, kristi flygare, sommar, höstlov, jul etc etc... då chansar man inte...
Om andra inte upplever det som detta som något problem, jag "älskar er" också... :)

Vilken tråd. Du har helt rätt: frågan om Lufthansa servicenivå är relevant. Men du öppnade Pandoras ask själv med att ta diskussionen till vad jag kan se, i alla fall 3 olika diskussionsämnen:

1. Försämrad service på Lufthansa samt andra bolag inom Lufthansagruppen

2. Married segments: varför, hur etc

3. En lång diskussion om massor av olika back-end bokningssysten som under 0,0001% av vår läsare har access till och därmed har kanske ett lågt värde för den gemene läsare

Tillbaka till grundfrågan: jag tycker inte service eller mat/dryck ombord på Lufthansa har blivit sämre. Den har varit usel i alla fall ett decennium. Min dåvarande chef som är HON flög SAS Business till FRA för att flyga LH First för det var så uselt. Så inget nytt där.

Swiss och Austrian är autonoma flygbolag inom en koncern med egen P&L samt egna produkter. Därmed är det missvisande att dra alla under samma kam.

Dock upplever jag en försämring på både Austrian och Swiss där framför allt maten inte håller samma kvalité och kvantitet längre. Vissa avgångar med Swiss har inte varm mat längre mellan ARN-ZRH-ARN.

Sen ser jag en del prisdiskussioner i tråden: och min analys är att det är för billigt att åka business idag. Helt enkelt blir det för lite pengar till att bjuda på något lyxigt. Medelhavet ligger på 3.500kr för 4 segment. Det är inte dyrt. Jag tror det finns en tydlig koppling mellan de billigare priser och den upplevde sämre produkt. “If you want to keep something precious, you better lock it up and throw away the key”.

Married segments har Swiss kört med i 10 år, och Lufthansa började för nästan 5 år sedan. Med den prisbild som finns idag, och särskilt från Skandinavien i premium förstår jag att man vill styra revenue mixen.
 

toer00

Medlem
Vilken tråd. Du har helt rätt: frågan om Lufthansa servicenivå är relevant. Men du öppnade Pandoras ask själv med att ta diskussionen till vad jag kan se, i alla fall 3 olika diskussionsämnen:

1. Försämrad service på Lufthansa samt andra bolag inom Lufthansagruppen

2. Married segments: varför, hur etc

3. En lång diskussion om massor av olika back-end bokningssysten som under 0,0001% av vår läsare har access till och därmed har kanske ett lågt värde för den gemene läsare

Tillbaka till grundfrågan: jag tycker inte service eller mat/dryck ombord på Lufthansa har blivit sämre. Den har varit usel i alla fall ett decennium. Min dåvarande chef som är HON flög SAS Business till FRA för att flyga LH First för det var så uselt. Så inget nytt där.

Swiss och Austrian är autonoma flygbolag inom en koncern med egen P&L samt egna produkter. Därmed är det missvisande att dra alla under samma kam.

Dock upplever jag en försämring på både Austrian och Swiss där framför allt maten inte håller samma kvalité och kvantitet längre. Vissa avgångar med Swiss har inte varm mat längre mellan ARN-ZRH-ARN.

Sen ser jag en del prisdiskussioner i tråden: och min analys är att det är för billigt att åka business idag. Helt enkelt blir det för lite pengar till att bjuda på något lyxigt. Medelhavet ligger på 3.500kr för 4 segment. Det är inte dyrt. Jag tror det finns en tydlig koppling mellan de billigare priser och den upplevde sämre produkt. “If you want to keep something precious, you better lock it up and throw away the key”.

Married segments har Swiss kört med i 10 år, och Lufthansa började för nästan 5 år sedan. Med den prisbild som finns idag, och särskilt från Skandinavien i premium förstår jag att man vill styra revenue mixen.


Bäste Mr Senator

2:an nämnde jag därför att jag upplever det som svårare att få till just medelhavet under "skolloven" med LX/OS och att "LH group" (kan var iofs vara så att LX/OS inte vill ha "die dumme und schnåle schweden" ombord på kortdistans, bättre att spara platser för att mata in till långdistans och därför låter "Luftwaffe" ta hand om dessa... :D) .

3:an dök upp därför att "folk" påstod att jag hade fel och att OM jag hade använt mig av swiss hemsida hade problemet inte inte uppstått.
Så bäste herr Senator - Pandoras ask - enligt forumets regler om respekt, tycker jag att även den inbitna kärnan av bc.are som lever för detta (med all respekt för detta "särintresse" ;) ) kan visa en viss ödmjukhet att det finns andra medlemmar som har rätt att ha synpunkter/åsikter och även ha alternativa källor för dessa, speciellt som allt bygger på det som flygbolagen har i sina bokningssystem...

Om man hade accepterat det faktum att jag fick ett visst resultat den dagen jag sökte och sedan hade man kunnat fortsatt diskussionen om pris vs. service vs revenue... i sådana fall hade jag inte nämnt ett ord om bokningskällan...
 
Finns det något bolag som fortfarande har en business värt namnet ,verkar vara så med stort sätt alla bolag att dom drar in på det som kostar,snart kommer alla sitta i packade sillar
 

toer00

Medlem
Finns det något bolag som fortfarande har en business värt namnet ,verkar vara så med stort sätt alla bolag att dom drar in på det som kostar,snart kommer alla sitta i packade sillar

Inte i Europa i alla fall, i Asien där är det fortfarande service som gäller... ASIANA Business class, Seoul - Osaka (KIX) samt ANA Business Class Tokyo - Seoul... snacka om service... i alla fall när jag flög för 2-3 veckor sedan... och detta var då korta flygningar på max 2 timmar, regionalt... ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Inte i Europa i alla fall, i Asien där är det fortfarande service som gäller... ASIANA Business class, Seoul - Osaka (KIX) samt ANA Business Class Tokyo - Seoul... snacka om service... i alla fall när jag flög för 2-3 veckor sedan... och detta var då korta flygningar på max 2 timmar, regionalt... ;)
Turkish är bra. Så länge du får rätt stolar.
 
Toppen