Vi tar ett riktig ex. Jag har bokat/betalat/biljetterat in mig till Nice i sommar, hittar P klass både ut och hem med LH. Ut via FRA hem via MUC.
1. Jag bokar in mig i P klass dit, men nu när jag tar fram tillgänglighet NCE- STO igen, så är P klass nollad och jag tvingas upp i Z...
2. Försöker jag titta på OS samma datum så går det bra med P klass via VIE, men så fort jag bokat in mig så stänger LH alla returer både i Z och P med såväl OS som LX som LH native...
Visst både LX och OS har platser STO-VIE/ZRH-NCE-VIE/ZRH-STO både i P, Z, D och C men jag styrs stenhår upp till nästan C i vissa fall kan jag få D om jag väljer anna än LH på returen.
Nu är det så att iom att jag sitter direkt på en GDS ((fygbolagens riktiga bokningssystem) webben har ju ett API mellan sig mot just samma GDS) så kan jag boka in få platser bekräftat utan att betal som man måste på webben (om man inte resebyrån biljetterar (förbinder sig att betala) så autocanceleras LH Group biljetter inom 72 timmar). Detta gör att jag kan se vad som händer i de olika stegen och även boka utan risk...
Eftersom jag jobbat som IT-Chef och Projektledare på konsultbasis mot div företag inom resebranschen som Swedavia, SAS och både on/off line resebyråer så har jag förmånen att kunna prat med folk inom branschen och det är tydligt att LH försämrar "våra" möjligheter att välja som vi vill...
(inte så roligt tyvärr..) sedan kan man naturligtvis lyckas få ihop det ändå men allt som oftast inte...