Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

palmen

Moderator
Men det är ju inte det han säger, läs igen :D

"och där sett att det funnits A-B, B-C. med även LX/OS och där jag inte kan välja LX/OS (A-C) fast jag hellre skulle vilja flyga med dom..."
Hur kan Swiss, Austrian, Lufthansa flyga via B de har ju olika baser. Och som sagt, att det finns A-B och B-C betyder inte att det finns A-C och det är ju inget specifikt för lufthansagruppen.
Som sagt, med multicity kan man få fram fler alternativ eller bara söka direkt på sidan på lufthansa group.
 

NotRyan

Medlem
Hur kan Swiss, Austrian, Lufthansa flyga via B de har ju olika baser. Och som sagt, att det finns A-B och B-C betyder inte att det finns A-C och det är ju inget specifikt för lufthansagruppen.
Som sagt, med multicity kan man få fram fler alternativ eller bara söka direkt på sidan på lufthansa group.
B kan ju vara olika i de olika sökningarna naturligtvis, han sökte dessutom direkt i GDS vilket borde ge lika bra eller bättre resultat än att söka på Lufthansas hemsida...

Exempelvis:

ARN-VIE, finns
VIE-JFK, finns
ARN-VIE-JFK, finns inte

ARN-ZRH, finns
ZRH-JFK, finns
ARN-ZRH-JFK, finns inte
 

palmen

Moderator
B kan ju vara olika i de olika sökningarna naturligtvis, han sökte dessutom direkt i GDS vilket borde ge lika bra eller bättre resultat än att söka på Lufthansas hemsida...

Exempelvis:

ARN-VIE, finns
VIE-JFK, finns
ARN-VIE-JFK, finns inte

ARN-ZRH, finns
ZRH-JFK, finns
ARN-ZRH-JFK, finns inte
Exakt, just detta är married segments. Bara för att han hittar A-B och B-C behöver det inte gå att boka A-B-C. Måste söka A-C för att få det korrekt.
 

NotRyan

Medlem
Exakt, just detta är married segments. Bara för att han hittar A-B och B-C behöver det inte gå att boka A-B-C. Måste söka A-C för att få det korrekt.
Vilket var det han sa, att married segments spökar...

Grundproblemet här är att LH-group vill styra resandet A - FRA/MUC - C så länge det finns platser där för att hålla uppe regulariteten. Därför finns det mindre tillgänglighet A - VIE/ZRH - C medan det kan vara vidöppet både A- VIE/ZRH samt VIE/ZRH - C
 

toer00

Medlem
Vi tar ett riktig ex. Jag har bokat/betalat/biljetterat in mig till Nice i sommar, hittar P klass både ut och hem med LH. Ut via FRA hem via MUC.

1. Jag bokar in mig i P klass dit, men nu när jag tar fram tillgänglighet NCE- STO igen, så är P klass nollad och jag tvingas upp i Z...

2. Försöker jag titta på OS samma datum så går det bra med P klass via VIE, men så fort jag bokat in mig så stänger LH alla returer både i Z och P med såväl OS som LX som LH native...

Visst både LX och OS har platser STO-VIE/ZRH-NCE-VIE/ZRH-STO både i P, Z, D och C men jag styrs stenhår upp till nästan C i vissa fall kan jag få D om jag väljer anna än LH på returen.

Nu är det så att iom att jag sitter direkt på en GDS ((fygbolagens riktiga bokningssystem) webben har ju ett API mellan sig mot just samma GDS) så kan jag boka in få platser bekräftat utan att betal som man måste på webben (om man inte resebyrån biljetterar (förbinder sig att betala) så autocanceleras LH Group biljetter inom 72 timmar). Detta gör att jag kan se vad som händer i de olika stegen och även boka utan risk...

Eftersom jag jobbat som IT-Chef och Projektledare på konsultbasis mot div företag inom resebranschen som Swedavia, SAS och både on/off line resebyråer så har jag förmånen att kunna prat med folk inom branschen och det är tydligt att LH försämrar "våra" möjligheter att välja som vi vill...
(inte så roligt tyvärr..) sedan kan man naturligtvis lyckas få ihop det ändå men allt som oftast inte...
 

Canadien

Medlem
Vi tar ett riktig ex. Jag har bokat/betalat/biljetterat in mig till Nice i sommar, hittar P klass både ut och hem med LH. Ut via FRA hem via MUC.

1. Jag bokar in mig i P klass dit, men nu när jag tar fram tillgänglighet NCE- STO igen, så är P klass nollad och jag tvingas upp i Z...

2. Försöker jag titta på OS samma datum så går det bra med P klass via VIE, men så fort jag bokat in mig så stänger LH alla returer både i Z och P med såväl OS som LX som LH native...

Visst både LX och OS har platser STO-VIE/ZRH-NCE-VIE/ZRH-STO både i P, Z, D och C men jag styrs stenhår upp till nästan C i vissa fall kan jag få D om jag väljer anna än LH på returen.

Nu är det så att iom att jag sitter direkt på en GDS ((fygbolagens riktiga bokningssystem) webben har ju ett API mellan sig mot just samma GDS) så kan jag boka in få platser bekräftat utan att betal som man måste på webben (om man inte resebyrån biljetterar (förbinder sig att betala) så autocanceleras LH Group biljetter inom 72 timmar). Detta gör att jag kan se vad som händer i de olika stegen och även boka utan risk...

Eftersom jag jobbat som IT-Chef och Projektledare på konsultbasis mot div företag inom resebranschen som Swedavia, SAS och både on/off line resebyråer så har jag förmånen att kunna prat med folk inom branschen och det är tydligt att LH försämrar "våra" möjligheter att välja som vi vill...
(inte så roligt tyvärr..) sedan kan man naturligtvis lyckas få ihop det ändå men allt som oftast inte...

Det finns väl ett minimum stay krav för P-klass helt enkelt.
 

toer00

Medlem
Sorry, har inte tid med det. Mycket effektivare, enklare för mig att gå via native GDS...

Har däremot ett Word dok som visar lite hur tillgängligheten ser ut på giva datum.
Det kan jag bifoga om önskemål finns.

Jag blev tvungen att boka in LH även om jag hellre hade åkt med LX/OS...
Men jag håller med att hellre LH business saver än SK plus, vår resa till Nice hade blivit 1 000 kr dyrare med SK plus dessutom...

Så vad egentligen ville komma är att LH styr hårt vad du kan boka med hela gruppen, speciell om det är dest. som samtliga flyger till... Så vad jag egentligen vill säga imho är att LH på olika sätt degraderar deras service i business intra europa både bokningsmässigt och ombord servicen... succesivt...
 
Toppen