Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

toer00

Medlem
När alternativen kommer upp på swiss/lufthansas sida har jag aldrig haft problem att boka det så married segments är inget jag upplevt där.
Om du tittar i någon GDS så kan självklart andra saker visas än vad som faktiskt är bokningsbart, bara för att du hittar P-klass på a-b och b-c behöver det som sagt inte betyda att du kan boka a-b-c i P-klass. Söker du dock A-C och ser att det finns i P-klass så ska det ju dock gå att boka.

Det är den värld vi lever i nu att "alla" kör race to the bottom, priset är den viktigaste faktorn och då skär man helt enkelt ner på produkten. Hade folk fortfarance vara villiga att betala för att upprätthålla den gamla standarden är jag övertygad om att bolagen haft kvar detta, men så är inte fallet längre.

Exakt det vet jag, men det är när jag sökt och hittat tillgänglighet A-C med LH men inte inte hittat med LX/OS som jag då tittat vidare (för skojs skull) och där sett att det funnits A-B, B-C. med även LX/OS och där jag inte kan välja LX/OS (A-C) fast jag hellre skulle vilja flyga med dom... frustrerande...Bara hoppas att folk uppskattar och vill börja betala för service igen... :)

palmen

Moderator
Exakt det vet jag, men det är när jag sökt och hittat tillgänglighet A-C med LH men inte inte hittat med LX/OS som jag då tittat vidare (för skojs skull) och där sett att det funnits A-B, B-C. med även LX/OS och där jag inte kan välja LX/OS (A-C) fast jag hellre skulle vilja flyga med dom... frustrerande...Bara hoppas att folk uppskattar och vill börja betala för service igen... :)
Men det finns inget som säger att bara för att det finns A-B-C med Lufthansa så ska det finnas A-D-C med Swiss eller A-E-C med Austrian. Det är helt skilda saker.
Som sagt mitt tips är att boka dirket på Swiss sida om du vill flyga Swiss, då kommer du få upp alla de alternativ som finns tillgängliga, väljer du att även visa Lufthansa Group kommer möjliga alternativ med Lufthansa och Austrian också att visas.
Det kan ju dessutom finnas biljetter som bara tillåter ett flygbolag åt båda håll och att man inte kan mixa med andra bolag.

palmen

Moderator
Så här ser det ut på Lufthansas sida när man försöker boka ARN-BCN över den helgen vi har BC-träff där
upload_2018-4-4_16-26-57.png

Hemresan blir då så här
upload_2018-4-4_16-28-23.png

Gör du samma sökningar på Swiss sida får du följande träffar där också lite fler möjligheter för Swiss visas med övernattning mm
upload_2018-4-4_16-30-57.png

AABack2ARN

Medlem
Hmmm. Jag tycker inte det där är helt jämförbara exempel. Det är nämligen väldigt oklart vilka priser du kommer få i alternativet med Swiss medan Lufthansa visar de lägsta priserna enligt någon avancerad algoritm. Men med lite tålamod kan man absolut hitta riktigt trevliga "skräddarsydda" resor till rimliga priser på Swiss.com.

palmen

Moderator
Hmmm. Jag tycker inte det där är helt jämförbara exempel. Det är nämligen väldigt oklart vilka priser du kommer få i alternativet med Swiss medan Lufthansa visar de lägsta priserna enligt någon avancerad algoritm. Men med lite tålamod kan man absolut hitta riktigt trevliga "skräddarsydda" resor till rimliga priser på Swiss.com.
Ja Swiss är helt värdelöst på det sättet att priset inte framgår. Jag ville dock påvisa att det inte är några problem att söka fram flighter för Swiss via lufthansa och tvärtom. Letar man upp resan på itamatrix är det sen lätt att välja rätt kombination av flighter för att få önskat pris.

NotRyan

Medlem
Men det finns inget som säger att bara för att det finns A-B-C med Lufthansa så ska det finnas A-D-C med Swiss eller A-E-C med Austrian. Det är helt skilda saker.
Som sagt mitt tips är att boka dirket på Swiss sida om du vill flyga Swiss, då kommer du få upp alla de alternativ som finns tillgängliga, väljer du att även visa Lufthansa Group kommer möjliga alternativ med Lufthansa och Austrian också att visas.
Det kan ju dessutom finnas biljetter som bara tillåter ett flygbolag åt båda håll och att man inte kan mixa med andra bolag.

Men det är ju inte det han säger, läs igen :D

"och där sett att det funnits A-B, B-C. med även LX/OS och där jag inte kan välja LX/OS (A-C) fast jag hellre skulle vilja flyga med dom..."

AABack2ARN

Medlem
Letar man upp resan på itamatrix är det sen lätt att välja rätt kombination av flighter för att få önskat pris.

Nja, jag har sett flera exempel ITA Matrix inte har lyckats hantera married segments rätt. Men om ITA Matrix visar att det borde finnas biljetter i en viss bokningsklass och ExpertFlyer visar på tillgänglighet i samma bokningsklass så brukar man oftast få träff (med lite tålamod) på antingen swiss eller lufthansas hemsidor.

Toppen