Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Hade MEX-FRA-VIE-BRU-GOT på bonusbiljett tidigare i veckan. Flera av anslutningarna var väldigt korta. Vi var sena ut från Mexico och när vi landade hade jag fått ett SMS om att jag bokats om. Läste meddelandet slarvigt och uppfattade att jag skulle åka FRA-GOT senare på kvällen. När jag gick till loungen och bad om ett boardingkort visade det sig att jag var bokad VIE-FRA-GOT utan möjlighet att ta mig till Vien. Hon gjorde ett antal telefonsamtal och sa att FRA-GOT var överbokad men att jag var först på väntelistan eftersom jag hade guldstatus. Jag kom med flygningen trots att de fick "köpa bort" flera passagerare med 250 EUR, mat och hotell. Visade sig även att min biljett var bokningsklass J och jag fick 2000 poäng för resan. Man är alltså inte helt laglös vid problem på bonusbiljett.

Hade MEX-FRA-VIE-BRU-GOT på bonusbiljett tidigare i veckan. Flera av anslutningarna var väldigt korta. Vi var sena ut från Mexico och när vi landade hade jag fått ett SMS om att jag bokats om. Läste meddelandet slarvigt och uppfattade att jag skulle åka FRA-GOT senare på kvällen. När jag gick till loungen och bad om ett boardingkort visade det sig att jag var bokad VIE-FRA-GOT utan möjlighet att ta mig till Vien. Hon gjorde ett antal telefonsamtal och sa att FRA-GOT var överbokad men att jag var först på väntelistan eftersom jag hade guldstatus. Jag kom med flygningen trots att de fick "köpa bort" flera passagerare med 250 EUR, mat och hotell. Visade sig även att min biljett var bokningsklass J och jag fick 2000 poäng för resan. Man är alltså inte helt laglös vid problem på bonusbiljett.
Är man redan iväg löser det sig alltid. Problemet verkar uppstå när man behöver boka om innan avresa.

Som beskrivits i annan tråd testade jag av olika skäl i dag Austrian för en flygning GOT-ARN, med 25 minuters bytestid på VIE.

På grund av trängsel i luften blev vi sena ut från GOT och en bit in på vägen fick jag besked av pursern att jag skulle missa anslutningen. Hon var för övrigt rättmätigt förbryllad över min bokning.

När vi väl landade en stund efter tidtabell visade det sig att vi fick plats på plattan i stället för vid terminalen och där väntade en bil som körde mig till Stockholmsplanet (som också hade bussgate) så jag kom med och boardade sist av alla.

Det fanns platser kvar på nästa flight VIE-ARN och de hade ju inte behövt betala kompensation om jag hade missat min anslutning, så snyggt att lösa det smidigt. Austrian är alltså en aktör att räkna med på svenska inrikesmarknaden.

Är man redan iväg löser det sig alltid. Problemet verkar uppstå när man behöver boka om innan avresa.
Förutsätter även att ombokningen sker på flygbolagets hub eller på en outstation där flygbolaget har egen personal. Skulle något ske på en outstation med inhyrd personal t.ex Menzies så är man mer eller mindre rökt gällande ombokningar.

Vaknade till mail om inställt flyg i oktober (BC-resan till BCN).
Alternativet jag fick i appen var inte så bra, skulle innebära ankomst ARN 23:30. Framgick inte helt tydligt om/hur man kunde välja och vraka i appen så jag tog tillfället i akt och testade Senator hotline (nymatchad, som många andra).

Samtal 1: Svar på 30 sekunder. Ombokad till de flighter jag bad om på 2 minuter.
Sedan gjorde @Silverfux mig uppmärksam på att det fanns ett bättre alt. Tänkte att det kanske var kört, men provade igen.
Samtal 2: Svar på 1 minut, ombokad till de flighter jag bad om på 1 minut.

Riktigt bra hanterat.

Vaknade till mail om inställt flyg i oktober (BC-resan till BCN).
Alternativet jag fick i appen var inte så bra, skulle innebära ankomst ARN 23:30. Framgick inte helt tydligt om/hur man kunde välja och vraka i appen så jag tog tillfället i akt och testade Senator hotline (nymatchad, som många andra).

Samtal 1: Svar på 30 sekunder. Ombokad till de flighter jag bad om på 2 minuter.
Sedan gjorde @Silverfux mig uppmärksam på att det fanns ett bättre alt. Tänkte att det kanske var kört, men provade igen.
Samtal 2: Svar på 1 minut, ombokad till de flighter jag bad om på 1 minut.

Riktigt bra hanterat.
Vilket nummer ringde du?
På Lufthansas sida får jag bara fram
Call to Service Center 08-517 615 89

Jag gjorde nyligen en status match (från SAS Diamond) för att få tillbaka en Senator status som jag brukade ha för många år sen.
Inte tänkte jag att det skulle faktiskt skulle ge nåt speciellt, men...

På semestern så flög jag (bland annat) ARN-ZRH-BKK och tillbaka med Swiss. Och jag blev faktiskt uppgraderad till First båda riktningarna!
Oh My Dog, säger jag bara. Jag som aldrig blir uppgraderad nånsin.

Jag gjorde nyligen en status match (från SAS Diamond) för att få tillbaka en Senator status som jag brukade ha för många år sen.
Inte tänkte jag att det skulle faktiskt skulle ge nåt speciellt, men...

På semestern så flög jag (bland annat) ARN-ZRH-BKK och tillbaka med Swiss. Och jag blev faktiskt uppgraderad till First båda riktningarna!
Oh My Dog, säger jag bara. Jag som aldrig blir uppgraderad nånsin.
Man undrar ju vad det är som försegår här, alla blir uppgraderade. Det kan ju inte riktigt vara standard för senator.

Toppen