Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Logik + flygbolag = fail :D Vi får väl trots det glädjas åt den fina brickan i ECO.

Logik + flygbolag = fail :D Vi får väl trots det glädjas åt den fina brickan i ECO.

Sant så sant, bare utrolig irriterende siden jeg flyr mye ARN/OSL-MUC/FRA i C-class, oftest med Lufthansa, og man får så dårlig mat på rutene :(

Kanskje Lufthansa borda se och lära av sig själv? Tyckar det är enda mer ironiskt at lufthansa economy överträffar lufthansa business class. Med tanke på at man får en simpel kald servering ala: müesli-frokost, ett rundstykke och en kjøttslinter eller enda verre: en sallad (utan kött!!!) på ARN-MUC i business class - medan man får varm mat på economy class på en strekke som er 15-20 minutter lengre? Det gir ingen mening what so ever IMO. ARN-FRA/MUC i SAS PLUS övergår Lufthansa business class i matkvalitet og mengd, medan lufthansa economy övergår lufthansa business class mtp at du får VARM mat. If that ain't irony...

London-Istanbul makes sense, det er jo et ganske langt stykke (flytid 4 timer? ca?).
Men om man har en flight på 2h 15m og en på 2h 35m hvor den første får sämre mat i business class, medan den siste får varm mat i economy class... No good.

Vi har samma modersmål, men eftersom de flesta härinne talar/skriver svenska svarar jag på svenska ;)

Du verkar ha en del insikter i flygverksamheten, särskilt SAS ("Can't do nothing wrong in my book"). Jag åker en hel del med Lufthansa, och har gjort det under mina snart 15 år i Sverige. Har säkert åkt ett hundratals flighter med Lufthansa i affärsklass mellan ARN-FRA/MUC och det har varit samma sak i nästan alla år: maten i affärsklass har vid få tillfällen passat mig. Det var t.o.m så illa att min gamla chef som är M&M HON valde SAS till Frankfurt för att åka vidare med Lufthansa First när SAS hade affärsklass. Jag gjorde ett tag samma sak.. Så jag ser gärna bättre mat på sträckorna själv. Men jag gör det inte längre efter SAS plockade bort affärsklass.

Men, jag ser ingen ironi i detta överhuvudtaget. Det finns nämligen andra parameter än distans och tid som styr utbudet i alla kabiner:
Lokala marknaden - hur ser denna ut?
Konkurrens - vad gör de andra?
Yield - hur lönsam är rutten?
Dessa kommer i tillägg till distans och tid. Detta är svaren jag har fått av Lufthansa när jag har ställt frågan.

För att ge ett extremt exempel, skall vi titta på BA:s verksamhet till Indien. Om jag minns rätt är Indien 3:e viktigaste marknad för BA. Därmed väljer BA att anpassa sitt erbjudande till den Indiska marknaden. Flygtid mellan London och Indien är normalt mellan 7.00 och 8.30. För att tillfredsställa den lokala marknaden behöver BA har 3 måltidsserveringar (inkl. snacks) till/från Indien i ekonomiklass. Jämför detta med London - Sao Paolo där det är middag och en enkel muffin till frukost på 12 timmar.

Är detta logiskt. Verkar vara så..

Jag ser varma måltider på Lufthansa i affärsklass och ekonomiklass till Madrid, Lissabon, Aten och Istanbul från FRA/BCN. Såg inte det på min senaste BCN resa..

Personligen jämför jag aldrig SAS med Lufthansa. SAS har valt en annan strategi för att bemöta den tuffa konkurrensen på den skandinaviska marknaden. För mig är SAS någon form av LCC+ modell.

Last edited:
Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av LH, men de gånger jag flugit dem i år så har jag varit väldigt nöjd med maten, både till FRA och MUC. Jag har kanske haft tur, jag vet inte. Men att SAS Plus skulle vara bättre stämmer inte i min bok iaf. Deras mat är ju bara för bedrövlig inom Europa anser jag. Däremot tycker jag SAS brukar vara rätt okej oftast på deras long-haul.

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av LH, men de gånger jag flugit dem i år så har jag varit väldigt nöjd med maten, både till FRA och MUC. Jag har kanske haft tur, jag vet inte. Men att SAS Plus skulle vara bättre stämmer inte i min bok iaf. Deras mat är ju bara för bedrövlig inom Europa anser jag. Däremot tycker jag SAS brukar vara rätt okej oftast på deras long-haul.

Det er kanskje fordi du inte har flygit mycket SAS PLUS och Lufthansa business class på strekkan ARN/OSL-MUC/FRA :)

SAS PLUS:
+Mycket mat
+Mat som gjør deg mett (altså : food that make you full)
+Mat du får veta var kommer i från (innholdsfortegnelse + country of origin)
*Avhengig av hvilken "låda" du får smaker den godt, noen ganger ikke godt.
-Man får et kjipt inntrykk at den er innpakkad i en papplåda
-Den er inte varm

Lufthansa Business class
+Den ser pen ut (servert på tallerken)
+Serveres med meny "more business class feel"
*Smaker som oftest godt, men noe er stygt. Avhengig av menyen du får.
-Det er alt for lite mat som serveres
-Det er alt for lite mettende mat som serveres (food that make me more hungry)
-Du vet inte var maten kommer i från eller the country of origin, særlig problematisk i EU...
-Den er inte varm

Om jag inte ofte åker på disse rutene så hadde det ikke vært så nøye, men jeg bruker ofte lufthansa connection - og det er sørgelig å ha hatt en IC-crossing for så att sitte sulten i de två timmarna flighten tar.... Derfor väger det tyngst for mig att ha mycket mat som gir a filled stomach. Det har jag inte fått hos LH. Sier inte at SAS har noe vidundermat, men jeg har tatt meg i å lengte etter SAS-lådan mens jeg har sittet på Lufthansa Business Class. Fordi jeg var så sulten. Måtte spise 4 rundstykker... Tråkigt.

@Senator - ja da har du samme erfaringer som meg. Synd om du tror jeg aldri ser feil hos SAS, men ellers greie betraktninger. Jeg forstår selvsagt hvorfor det er en differanse i produktet på FRA-MAD og MUC-ARN (SAS har samme kjipe opplegget med sin bestemmelse om å ikke servere noe mat intra norden. Hvilket gir FULL middags-serving på 1timers-flighter til Europa, mens OSL-TOS på nesten 2 timmar inte gir noen servering... Traaaaaasig), men det irriterer meg like framt. Især fordi Lufthansa Business Class koster ganske mye mer enn SAS PLUS og at man allikevel får mer mat hos det billigste valget "som ikke er ekte business class" en gang. Og ja, bare for å spesifisere det: jeg snakker ikke om SAS PLUS og LH C som produkter under ett (altså en sammenlikning) - men om MATEN. Altså spesifikt: maten man får på en rute: ARN/OSL-FRA/MUC.

Sen missades ju punkten som är anledningen till att jag tycker det är bedrövligt:

- Oftast är det helt enkelt inte gott

Toppen