Ok. Det verkar som om du inte förstår hur det fungerar för personer som lider av detta tillstånd. Det är klart att det inte är lätt att veta om man inte har kunskap om psykiska tillstånd eller kanske har någon anhörig med liknande problematik. Det ingår nog inte i allmänbildningen. Men nu kan det ju vara så att hon inte riktigt kunde styra över hur hon reagerade. För att dra en liknelse som kanske är lättare att förstå så kan man ju lika gärna säga åt någon att det är uselt att man fick en panikattack inför sina barn. Det förstår de flesta att man inte kan hjälpa.
Inte riktat specifikt till dig: Jag försöker bara påpeka att vi alla här har väldigt lite kännedom om vad som egentligen hände och inte skall vara så snabba att döma! De flesta här verkar dessutom tro att man kan förutse och hantera en liknande situation. Detta kan vara väldigt svårt när man har en sådan diagnos. Kanske har det alltid fungerat bra tidigare för henne.
Att hennes man inte ingrep kan vara för att det gick snabbt och han inte hann. Dessutom kan det vara så att det inte spelar roll vad han säger/gör när situationen urartar frånsett att ta till direkt våld, vilket nog jag skulle undvika. Detta är såklart bara gissningar eftersom vi har väldigt lite koll på vad som faktiskt hänt och hur stor roll hennes diagnos har.
Det känns som om jag upprepar mig mycket, men kanske är det bara så att folket här inte tror på vad jag säger? Jag är läkare, dock inte inom psykiatrin. Jag har dock jobbat inom psykiatrin ett antal år medan jag studerade, bl.a. på en avdelning med många som hade bl.a. Autism och Aspergers. Detta är tillstånd som kan vara väldigt svåra att hantera för den berörda personen samt angöriga. Många kan fungera väldigt normalt i nästan alla situationer, men gå i baklås i vissa. Det är inte alltid lätt att förutse när sådana situationer uppstår. De flesta vill nog leva ett normalt liv och inte påkalla uppmärksamhet kring sitt tillstånd varenda potentiellt svår situation. Hon kanske inte hade en aning om att detta skulle hända helt enkelt.
Jag tror att ni inte skulle vara så dömande om ni förstod vad diagnosen verkligen innebär.
Alltid svårt att diskutera sånt här på ett forum. Min intention är att försöka förklara lite. Jag hoppas ingen av er känner er påhoppade, försöker ha en lättsam ton, men det är så svårt att se i text.