Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Aspbergers syndrom har flera gånger tidigare betraktas som en allvarlig psykisk störning i rättspraxis. Se mitt tidigare inlägg.

Om en psykisk störning/sjukdom skulle betraktas som förmildrande i detta fall så är min uppfattning att det borde antingen registreras någonstans alternativt att det står i det avtal man ingår med t ex SAS när man köper en biljett. Möjligen skulle man också kunna begränsa sådana människor att resa med flyg.

Om personer har en allvarlig psykisk störning och som kan riskera livet på alla paxen på ett flygplan t ex få frispel och öppna dörren i luften skall förstås inte få flyga.
Nu vet jag inte vad lagen (danska eller grekiska) säger men jag tycker att om man inte informerat flygbolaget/kapten om det så är det oroande.
Jag tror att du skulle bli än mer orolig om alla meddelade sin psykologiska status innan en flight.
Det räcker med att studera hur ffa affärsgubbar beteer sig när prioboarding inte fungerar.

Borde en person med det handikappet verkligen sitta vid en nödutgång då? Det finns ju restriktioner om andra saker som gör att du nekas dessa platser. Det känns ju lite svajigt OM det skulle hända något och det behöver utrymmas. Det borde hon meddelat vid boarding tycker jag.

Troligtvis inte.
Kom faktiskt på mig själv när jag tänkte fixa nödutgångplats trots diskhaveri i ryggen.
Var nog inte så listigt om något skulle hända när man knappt kunde stödja på ena benet.
Så jag gav upp platsen.
Men gränsdragningen är jättesvår.

Toppen