Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Är det lämpligt att en person med en sådan diagnos flyger?
Ja. Att dra alla med den diagnosen över en kam är helt fel.
Det finns många nivåer av hur påverkad man är med Aspergers. Vissa är mer friska än andra, samtidigt som vissa är mer sjuka än andra.
Jämför med att vara lokförare (som kanske kräver lite mer säkerhetstänk än att vara en flygpassagerare)
Asperger inget hinder för lokförare – Sekotidningen och
Asperger ingen säkerhetsrisk hos lokförare - LO-TCO Rättsskydd AB

Nu har jag ju ingen större kännedom om det specifika fallet. Som jag uppfattade det så trodde kvinnan att hon INTE satt vid en nödutgång, utan bara bakom, dvs ok.. Kan mycket väl hända att hon skulle agera exemplariskt om hon satt vid en nödutgång (och visste om det) och vara väl påläst om hur man skulle agera. Svårt att säga utan att känna henne.

Ja om hon trodde att det inte var vid nötutgång är det en sak men OM man vet att man kan reagera som hon gjorde och det beskrivs ju som att det inte är första gången hon blev arg om regler inte följs så tycker jag ändå att det bör informeras om till kabinpersonalen. Det kan ju som sagt uppstå situationer där det verkligen blir knas annars och det verkar ju vara ganska små saker som kan utlösa hennes agerande.

Ja om hon trodde att det inte var vid nötutgång är det en sak men OM man vet att man kan reagera som hon gjorde och det beskrivs ju som att det inte är första gången hon blev arg om regler inte följs så tycker jag ändå att det bör informeras om till kabinpersonalen. Det kan ju som sagt uppstå situationer där det verkligen blir knas annars och det verkar ju vara ganska små saker som kan utlösa hennes agerande.

Nu leder det ju ingen vart att debattera detta med mig eftersom varken du eller jag har så stor insyn i det specifika fallet. Jag gissar bara att hon inte kunde förutse att hon skulle riskera att hamna i en dylik situation. Men som sagt bara en gissning från min sida eftersom jag inte vet mer än vad som står i artiklarna kring fallet.

Rent allmänt så är det ju så att ingen av oss har så stor koll på hur lindrig/allvarlig hennes diagnos är och hur pass mycket den inverkat. Därför tycker jag att vi inte skall döma henne rakt av, utan att ha sådan insikt. Jag försvarar inte att hon öppnade dörren, jag bara påpekar att det kan ha med hennes diagnos att göra och att hon inte kunde förutse det. Men det vet jag ju inte.

Ja. Att dra alla med den diagnosen över en kam är helt fel.

Det finns många nivåer av hur påverkad man är med Aspergers. Vissa är mer friska än andra, samtidigt som vissa är mer sjuka än andra.

Bra skrivet. Känner flera genier med Aspbergers och som flyger själva över världen och sköter sig bättre än de utan diagnosen. Det är fel att dra alla över en kant. Alla är vi olika.

Ja alla kanske är olika men hennes buhubuhusnyft-historia ger jag inget för. Lyder man inte reglerna får man ta konsekvensen, vare sig man är vit, svart, blå eller gul och har alla eller ingen diagnos.

Absolut. Portad hos SAS och får stå för allt som detta kostade. Helt rätt. Det jag funderar på är också varför hennes man inte stoppade henne ?! Det skulle väl de flesta göra om nån får sån otrolig panik.

Toppen