Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det skulle komme så langt ud. Vi risikerer nu at gå fra hus og hjem, og at hele det liv, vi har brugt 10 år på at bygge op, forsvinder på et splitsekund.

Hon kanske skulle ha tänkt på det innan hon öppnade dörren och utlöste nödanordningen. För SAS måste detta ha kostat miljontalskronor men dels reperation, dels boende och mat till 160 pers, övertidsersättningen och störningar i schemat för flygplanet. Helt rätt av SAS att kräva tillbaka allt.
 

Hachans

Medlem
Vad glad jag blir att läsa att äntligen SAS går ut och kräver än mer verklig ersättning för vad en pax gjort som påverkat så många människor.

Jag tror det blir vanligare att företag bedriver civilrättsliga processer mot personer. SL har ju börjat processa mot t.ex. klottrare. Först får de sina böter för skadegörelse, sen kommer SL och stämmer dem på kostnader för klottersanering, vad det stillastående fordonet har kostat dem i uteblivna inkomster osv. Och de lyckas rätt bra. Skulle inte förvåna mig om SJ, SAS m.fl. försöker sig på samma sak.
 

Taggen

Medlem
Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det skulle komme så langt ud. Vi risikerer nu at gå fra hus og hjem, og at hele det liv, vi har brugt 10 år på at bygge op, forsvinder på et splitsekund.

Hon kanske skulle ha tänkt på det innan hon öppnade dörren och utlöste nödanordningen. För SAS måste detta ha kostat miljontalskronor men dels reperation, dels boende och mat till 160 pers, övertidsersättningen och störningar i schemat för flygplanet. Helt rätt av SAS att kräva tillbaka allt.
Kommer inte ett sådant här fall sluta med förlikning där de kommer överens om en summa i domstolen? Men det är bra att SAS markerar att de inte accepterar sådan här skit.
 

Airman

Medlem
När jag läst den danska artikeln har jag lite större förståelse för henne då hon har Aspergers. Jag har jobbat inom psykvården när jag pluggade till läkare och vissa med liknande diagnos kan gå totalt i baklås om de upplever att en rutin eller regel inte efterlevs. Nu hade hon ju troligen fel angående regeln om nödutgång, men hon trodde att hon hade rätt och det kan räcka för att det skall spåra ur helt och hållet.

I vanliga fall, om det varit bara en stökig passagerare som bråkade hade jag också, som många här, tyckt att ett saftigt skadestånd vore vettigt. Med hennes diagnos i åtanke så har jag dock mer empati för henne. Det kan vara ungefär som att få en panikattack när det går för långt i en sån situation.
 

LPC123

Medlem
När jag läst den danska artikeln har jag lite större förståelse för henne då hon har Aspergers. Jag har jobbat inom psykvården när jag pluggade till läkare och vissa med liknande diagnos kan gå totalt i baklås om de upplever att en rutin eller regel inte efterlevs. Nu hade hon ju troligen fel angående regeln om nödutgång, men hon trodde att hon hade rätt och det kan räcka för att det skall spåra ur helt och hållet.

I vanliga fall, om det varit bara en stökig passagerare som bråkade hade jag också, som många här, tyckt att ett saftigt skadestånd vore vettigt. Med hennes diagnos i åtanke så har jag dock mer empati för henne. Det kan vara ungefär som att få en panikattack när det går för långt i en sån situation.

Borde en person med det handikappet verkligen sitta vid en nödutgång då? Det finns ju restriktioner om andra saker som gör att du nekas dessa platser. Det känns ju lite svajigt OM det skulle hända något och det behöver utrymmas. Det borde hon meddelat vid boarding tycker jag.
 

Airman

Medlem
Borde en person med det handikappet verkligen sitta vid en nödutgång då? Det finns ju restriktioner om andra saker som gör att du nekas dessa platser. Det känns ju lite svajigt OM det skulle hända något och det behöver utrymmas. Det borde hon meddelat vid boarding tycker jag.

Nu har jag ju ingen större kännedom om det specifika fallet. Som jag uppfattade det så trodde kvinnan att hon INTE satt vid en nödutgång, utan bara bakom, dvs ok.. Kan mycket väl hända att hon skulle agera exemplariskt om hon satt vid en nödutgång (och visste om det) och vara väl påläst om hur man skulle agera. Svårt att säga utan att känna henne.

Är det lämpligt att en person med en sådan diagnos flyger?

Det finns ganska stor variation inom spektrumet för dessa diagnoser. För de allra flesta går det nog bra att flyga. Hon hade nog inte räknat med att det skulle bli en sådan situation som blev så urspårad. Kanske har hon flugit 100 gånger tidigare utan problem. Men jag har ingen aning om det.
 
Toppen