Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Vad är brytet mellan 14/15 då om det inte är brytpunkten för faktura/ny månadsavgift?
Brytet 14/15 är för köpen du gjort och då det skapas en månadsfaktura för dem (om man har månadsfaktura och inte separat faktura för varje köp).

Medlemsavgiften/månadsavgiften betalas separat och den dagen du blev medlem. Den betalas med ett annat kort som man lagt in, (vet inte om det går att betala den som en separat faktura eller från saldo). Eftersom jag blev premium-medlem den 29e så dras det 189 kronor den 29e varje månad från mitt Strawberry MC med "Klarna Member" som referens.

Som jag förstår det så finns två olika kort med olika betalningsalternativ:
Klarna Debit:
- Sätt in pengar och handla för dom
- Betala senare +30 dagar på varje köp och egen faktura
- Betala senare Samlingsfaktura
Klarna Kredit:
- Faktura som "vanligt kreditkort" - Månadsvis? tyckte det stod något om "upp till 60d" kredit?
- Delbetala

Oavsett vilket kort man betalar med så får man sin bonus baserat på medlemskapet.
Har jag fattat rätt? Väldigt rörig app och svårt att få överblick kring informationen tycker jag.

Positivt är väl dock att det verkar som kreditkortet funkar lite mer som amex gjorde förr med en flexibel kreditgräns, men återstår väl att se hur den utvecklar sig..

• Gilla
Reactions: hco
Som jag förstår det så finns två olika kort med olika betalningsalternativ:
Klarna Debit:
- Sätt in pengar och handla för dom
- Betala senare +30 dagar på varje köp och egen faktura
- Betala senare Samlingsfaktura
Klarna Kredit:
- Faktura som "vanligt kreditkort" - Månadsvis? tyckte det stod något om "upp till 60d" kredit?
- Delbetala

Oavsett vilket kort man betalar med så får man sin bonus baserat på medlemskapet.
Har jag fattat rätt? Väldigt rörig app och svårt att få överblick kring informationen tycker jag.

Positivt är väl dock att det verkar som kreditkortet funkar lite mer som amex gjorde förr med en flexibel kreditgräns, men återstår väl att se hur den utvecklar sig..
Du har förstått rätt.

Om jag dessutom också har förstått rätt: Kreditkortet fungerar ungefär som SAS MC efter den förkortade kredittiden infördes. Dvs köp 15 aug - 14 sept faktureras 14 sept. Dock osäker på hur lång betaltid man har efter att fakturan faktiskt ställts ut. Är det månadsskifte eller 30 dagar? Om upp till 60 dagar kredittid gäller bör det ju vara ca 30 dagar istället för ca 10-15 som SAS MC har.

Brasklapp: det är bara vad jag läst mig till så någon som faktiskt hunnit använda det får gärna bekräfta eller dementera.

Du har förstått rätt.

Om jag dessutom också har förstått rätt: Kreditkortet fungerar ungefär som SAS MC efter den förkortade kredittiden infördes. Dvs köp 15 aug - 14 sept faktureras 14 sept. Dock osäker på hur lång betaltid man har efter att fakturan faktiskt ställts ut. Är det månadsskifte eller 30 dagar? Om upp till 60 dagar kredittid gäller bör det ju vara ca 30 dagar istället för ca 10-15 som SAS MC har.

Brasklapp: det är bara vad jag läst mig till så någon som faktiskt hunnit använda det får gärna bekräfta eller dementera.
Man har 2 veckor på sig att betala! Så blir 14-45 dagars kredittid.

Förutom månadsfaktura kan man också ha 30 dagars faktura på respektive köp, dvs du får 1 faktura per köp.
Man kan även ställa in "auto-betalning" för låga belopp så att t ex köp under 100 kronor dras via autogiro direkt vid köp och att övriga köp hanteras med månadsfaktura/30-dagars per köp.

Skulle tagit en skärmdump, kan inte få fram det nu men rätt säker på att det stod "up to 60days" innan jag ansökte i appen, någon som inte har kreditkortet kanske kan kolla?

Ser dock också beskrivningen av 14-45 dagars kredittid, det var ju synd. Annars skulle det ju kunna vara en bra ersättare till SEB kort.

Nä det blir nog att nergradera när jag fått mina 30k EB. Kör vidare med Points Plus och SEB istället.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen