Hej.
Försöker mappa upp och förstå de verkliga fördelarna mellan Klarna debitkortets Betala-senare mot kreditkortet och eventuella fördelar med konsumentkreditlagen. Jag har MAX medlemskap så det kanske minskar antalet fördelar med sedvanligt kreditkort pga medlemskapets betal-fördelar som inte är knutna till hur man betalar.
Kategorier som är lämpliga att skjuta på, har jag tänkt rätt ?
* Större biljett- och hotellkostnader som clearas senare, utan påslag
* Elektronik och annat dyrt som inte levereras direkt, betala efter man provat produkten.
Betala-senare
+Enkelt med föra mellan kontona. T.ex. väldigt smidigt (ytterst få klick) att föra över från Flex-kontot till Betalkontot. Dessutom 2,05% medan det är 0% eller bundna löptider på bankens konton.
+ Egentligen inte så omständigt att välja ut de större utläggen till Betala-senare
- Måste ha koll på Betala-senare, ingen månatlig clearing som en kreditkortsfaktura.
- Förstår inte vilka mer minus det är, möjligen att konsumentkreditlagen trumpfar MAX med alla betal-fördelar ändå?
Kreditkortsköp
+ Få 15-45 dagar kredittid. Varav 31-45 dagar är själva pluset.
+ Alla kostnader clearas en gång per månad, mindre chans att missa betalning.
+ Tills de har dubbelkort, antar jag det är bra med att extra fysiskt kort hemma
+- Minus på att det betalas via autogiro eller e-faktura dvs ingen ränta från lönekontot. Eller kan dessa fakturor betalas från Flexkontot? På samma punkt kan jag ju sätta även plus, att jag håller i summan 15-45 dagar längre på ett räntekonto med >2,05% ränta.
? Antar Klarna behandlar köp som reklameras mot MAX medlemskap behandlas lika smidigt oavsett om man vill ha prisgaranti på ett Betala-senare eller kreditköp?