Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Hej.
Försöker mappa upp och förstå de verkliga fördelarna mellan Klarna debitkortets Betala-senare mot kreditkortet och eventuella fördelar med konsumentkreditlagen. Jag har MAX medlemskap så det kanske minskar antalet fördelar med sedvanligt kreditkort pga medlemskapets betal-fördelar som inte är knutna till hur man betalar.

Kategorier som är lämpliga att skjuta på, har jag tänkt rätt ?
* Större biljett- och hotellkostnader som clearas senare, utan påslag
* Elektronik och annat dyrt som inte levereras direkt, betala efter man provat produkten.

Betala-senare
+Enkelt med föra mellan kontona. T.ex. väldigt smidigt (ytterst få klick) att föra över från Flex-kontot till Betalkontot. Dessutom 2,05% medan det är 0% eller bundna löptider på bankens konton.
+ Egentligen inte så omständigt att välja ut de större utläggen till Betala-senare
- Måste ha koll på Betala-senare, ingen månatlig clearing som en kreditkortsfaktura.
- Förstår inte vilka mer minus det är, möjligen att konsumentkreditlagen trumpfar MAX med alla betal-fördelar ändå?

Kreditkortsköp
+ Få 15-45 dagar kredittid. Varav 31-45 dagar är själva pluset.
+ Alla kostnader clearas en gång per månad, mindre chans att missa betalning.
+ Tills de har dubbelkort, antar jag det är bra med att extra fysiskt kort hemma
+- Minus på att det betalas via autogiro eller e-faktura dvs ingen ränta från lönekontot. Eller kan dessa fakturor betalas från Flexkontot? På samma punkt kan jag ju sätta även plus, att jag håller i summan 15-45 dagar längre på ett räntekonto med >2,05% ränta.
? Antar Klarna behandlar köp som reklameras mot MAX medlemskap behandlas lika smidigt oavsett om man vill ha prisgaranti på ett Betala-senare eller kreditköp?

Last edited:
Verkar som den plockades ner i förtid... Lite för mycket skrivet online om hur man skaffar kortet utan avsikt att nyttja och säga upp efter 2 månader bara för poängen är nog en stor anledning.
Jag tror att den plockades ned för att den fick väldigt väldigt stor spridning i Norge på olika forum. Jag tycker snarare att den varit lite anonym här med tanke på erbjudandet.

Jag tror att den plockades ned för att den fick väldigt väldigt stor spridning i Norge på olika forum. Jag tycker snarare att den varit lite anonym här med tanke på erbjudandet.
Du har missat 40k pers på Facebook som gått helt bananas över denna, skrivit guider för hur man nyttjar det bäst och när man ska säga up kortet för minimal debitering osv...

De som väntade, väntade för länge.

Du har missat 40k pers på Facebook som gått helt bananas över denna, skrivit guider för hur man nyttjar det bäst och när man ska säga up kortet för minimal debitering osv...

De som väntade, väntade för länge.
Jag har sett det, men tycker inte det har varit samma hysteri som i Norge där det bokstavligen dykt upp på X, Tiktok, Facebook you name it.

Jaja, får hoppas de lärt sig läxan och tar kostnaden utan att försämra för oss som faktiskt vill ha kortet. Lite naivt av dem dock, de borde ju ha koll på hur amex lägger upp sina kampanjer och förstå varför de har de restriktioner de har. Lite som den där kökstillverkaren för några månader sedan men man kan ju ha tyckt att Klarna borde ha bättre koll.

Lite för bra villkor/erbjudande för folk som vill utnyttja och säga upp direkt. Förhoppningsvis lär de sig och anpassar villkoren istället för att sluta med denna typ av erbjudanden helt.

Själv kommer jag behålla kortet. Tycker att det är en bra kombo med Amex nu när jag nedgraderat till Gold Rewards.

Planen är att använda Klarna för flygplatsförmåner mm, till spend hos ”2x-butiker” samt att använda Klarna-portalen vilken ger otroligt bra med poäng hos många handlare.

För övriga köp som ger 4-8p per krona hos Amex nyttjas Gold Rewards.

SAS MC Premium behålls så länge jag behåller högsta nivån FlyPremium och så länge jag har EB att bränna.

Klarna har en bättre meny på La Girafe än vad Pontus erbjuder. Pontus har sina utvalda signaturrätter varje månad (samma som Amex Platinum Loungen) men allt annat i menyn som man kan beställa mot tillägg ingår i Klarnakortet utan extra tillägg t.ex hamburgaren kostar 195 kr extra hos Pontus. Tycker inte det är rimligt, här har Klarna ett större övertag.

Klarna erbjuder bl.a räkmackan.

Toppen