Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Just det, du har en medlemskapsnivå som du kopplar ett kort till och bestämmer sedan själv om du vill att det ska vara ett bankkort eller kreditkort.
Nej. Det är två separata "produkter" och kort. Tex på Premium så kan du få bankkortet i metall, medan kreditkortet har annan design och är i plast. Sedan finns det en "betala senare"-möjlighet på bankkortet också, men det ska inte förväxlas med kreditkortet.

Nej. Det är två separata "produkter" och kort. Tex på Premium så kan du få bankkortet i metall, medan kreditkortet har annan design och är i plast. Sedan finns det en "betala senare"-möjlighet på bankkortet också, men det ska inte förväxlas med kreditkortet.
Ok, bortsett från design och material på kortet.

Vilka fler betalmetoder erbjuder bankkortet? Jag ser följande för kreditkortet:

1788680517326.png

Ok, bortsett från design och material på kortet.

Vilka fler betalmetoder erbjuder bankkortet? Jag ser följande för kreditkortet:
Det där med designen tog jag bara upp för att exemplifiera att det är två olika kort.

Bankkortet har "betala direkt" (klassiskt bankkort, dras direkt från kontot) samt "betala senare".
Kreditkortet har "betala senare" (varje köp får en egen "faktura" som ska betalas separat) samt samlad månadsfaktura (klassiskt kreditkort).

"Betala senare" är alltså Klarnas hybridfunktion som lever i gränslandet mellan ett rent bankkort och ett rent kreditkort.

Man kan ha båda korttyperna aktiva på sitt konto samtidigt, de har olika kortnummer.. och beroende på vilket man betalar med så blir upplvelsen olika.

Det där med designen tog jag bara upp för att exemplifiera att det är två olika kort.

Bankkortet har "betala direkt" (klassiskt bankkort, dras direkt från kontot) samt "betala senare".
Kreditkortet har "betala senare" (varje köp får en egen "faktura" som ska betalas separat) samt samlad månadsfaktura (klassiskt kreditkort).

"Betala senare" är alltså Klarnas hybridfunktion som lever i gränslandet mellan ett rent bankkort och ett rent kreditkort.

Man kan ha båda korttyperna aktiva på sitt konto samtidigt, de har olika kortnummer.. och beroende på vilket man betalar med så blir upplvelsen olika.
Förstår, det jag primärt var ute efter var huruvida förmånerna var desamma, vilket de verkar vara. Att det är skillnad i hur betalning sker är jag med på men då är vi tillbaka till de vanliga skillnaderna mellan bank- och kreditkort. Känns som att skillnaderna vi pratar om nu är ganska marginella.

Förstår, det jag primärt var ute efter var huruvida förmånerna var desamma, vilket de verkar vara. Att det är skillnad i hur betalning sker är jag med på men då är vi tillbaka till de vanliga skillnaderna mellan bank- och kreditkort. Känns som att skillnaderna vi pratar om nu är ganska marginella.
Ja, numera (sedan dess att de införde cashback även på kreditkortet) så är det enbart medlemsnivån som avgör vilka förmåner du får, inte typen av kort.

Så, ny användare och förstaintrycket är tyvärr "strul":
Försöker göra ett köp direkt genom appen och widgeten "Betala med Klarna" fungerar inte alls, varken om jag trycker där direkt, eller om jag först trycker i att jag vill betala med kort och sen trycker på widgeten. Någon annan med samma problem? Kanske kopplat till vissa butiker?

Jag kan dock slå in uppgifterna manuellt under Betala direkt med kort och betala den vägen, men då ändras siffran från cashback från 9.5% till 1.5% vilket inte känns rätt.

Får även upp samma störande meddelande jag får via Lunars app, "Appen svarar inte".

Last edited:
Toppen