Kan någon förklara "Betala senare"?
Jag förstår att den är skild från den normala kort-krediten (som är som en traditionell kort-kredit med kredit-utredning och ett stående kredit-belopp beviljas) men jag har tidigare bara sett den hos online-handlare som har klarnas betal-lösningar. Då väljer man den som ett alternativ och de gör sin interna kreditkoll on-the-fly utan att ta en formell kreditupplysning. Krediten har sedan landat hos klarna och man har kunnat betala den på lite olika sätt inom 30 dagar.
Exempel Finnair:
I appen (den nya röriga versionen) finns det en knapp "Betala senare" på första sidan som leder till en sök-funktion av butiker där man uppmanas sätta ett belopp av kredit man behöver.
Vad händer därefter?
Gör de sin interna kredit-kontroll och skapar up någon tillfällig kredit? Och sedan behöver man gå vidare (genom appen?) till butiken? Och där betalar man med det vanliga klarna-kortet?
Min tanke här är att när jag inte har pengar i klarna-saldo (och inga snabba sätt att ladda saldot) skulle jag ta en betalning på detta sätt, få cash-back och över de kommande dagarna reglera krediten. Jag vill inte ha en kort-kredit med klarna eller få förfrågningar på UC, men om betala senare fungerar på ungefär det här sättet är det intressant.
Funktionen är inte direkt transparent så jag vill inte knappa in ett kredit-belopp på måfå och se vad som händer.
-- Tillagt
Jag ser nu att Turkish har klarna men att det inte finns en betala direkt där. Jag tolkar då det som att man först sätter upp sin betala senare kredit i klarna appen, handlar som vanligt his handlaren och där väljer klarna. Betal-lösningen kräver då inlogg till klarna-kontot och upptäcker då att det finns en betala-senare kredit?