Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Fast finns det någon bank som faktiskt tar betalt för överföring i SEK idag? Snarare är väl problemen där dels att folk måste kunna kontonr (dom inte ligger i telefonboken) och att bankerna traditionellt inte gjort överföringar kväll och helg, vilket är den typiska tiden för privat-privat överföringar? Och båda de kvarstår med SEPA instant. Det är fortfarande en bra tjänst, men det är inte en konkurrent till swish.
Du kan välja vanlig betalning som tar tid, eller Swish där de tar betalt av handlaren. Överföring använder knappt någon pga krångel som du skriver, holländska motsvarigheten till Swish heter Tikkie och där du egentligen bara byter ut IBAN nummer. SEPA instant funkar visst även kväller och helger, i alla fall för mig med N26 och Revolut för EUR konto.

Tänkte jag skulle testa prisgsgarantin som finns på kortet. Funkade inte, men det var i sig inte problemet - läste kan alla villkor så gäller ju inte prisgarantin on man köpt på rea... Hade väl egentligen inte väntat mig så mycket, men värt ett försök.

Men. Xcover. Vilket otroligt oproffsigt företag. När jag skulle signa upp for konto växlade den fram och tillbaka mellan engelska och en usel Ai-översatt svenska. Ofta blandades språken på samma sida. När jag sedan fick mail med beskedet så var mailet återigen blandat och en usel Ai översättning. Förutom just motiveringen till varför det avslogs, som skrevs på *drumroll* tyska.

Nu gjorde det som sagt inte speciellt mycket här, och beslutet var nog korrekt. Men jag skulle personligen inte alls lita på ett sådant bolag i ett fall där det vore viktigt, tex reseförsäkring....

Så ett köp på rea kan inte matchas mot prisgarantin om samma vara är lägre på originalpris?

Är det ok tvärtom, dvs ett köp på icke nedsatt pris kan matchas mot ett rabatterat?

Way Cup är nu tillagd som Max förmån på hemsidan. Appen verkar inte fått någon ändring än.

Undrar om det även gäller på den Way Cup innan säkerhetskontrollen?

Last edited:
Så ett köp på rea kan inte matchas mot prisgarantin om samma vara är lägre på originalpris?

Är det ok tvärtom, dvs ett köp på icke nedsatt pris kan matchas mot ett rabatterat?
Om jag förstod rätt så gäller den inte då. Jag köpte för 1499 (ordinarie pris) och sen fanns den för 1349 på annan sida men märkt med "kampanj" men blev då nekad. När de hänvisade till villkoren så var det italienska villkor inklippta.. Håller med om att ett bolag som är så oproffsiga förmodligen inte bör litas på för hårt gällande reserförsäkring utan mer ses som en trevlig bonus om något händer och sen råkar täckas.

Råkade dock se att Amazon sänkt sitt pris (förmodligen för att matcha Webhallens kampanjpris) så jag provar att skicka in på nytt.

Kan någon förklara "Betala senare"?

Jag förstår att den är skild från den normala kort-krediten (som är som en traditionell kort-kredit med kredit-utredning och ett stående kredit-belopp beviljas) men jag har tidigare bara sett den hos online-handlare som har klarnas betal-lösningar. Då väljer man den som ett alternativ och de gör sin interna kreditkoll on-the-fly utan att ta en formell kreditupplysning. Krediten har sedan landat hos klarna och man har kunnat betala den på lite olika sätt inom 30 dagar.

Exempel Finnair:
Skärmavbild 2026-08-28 kl. 07.56.20.png

I appen (den nya röriga versionen) finns det en knapp "Betala senare" på första sidan som leder till en sök-funktion av butiker där man uppmanas sätta ett belopp av kredit man behöver.

IMG_20260828_075937 - stor.jpeg

Vad händer därefter?
Gör de sin interna kredit-kontroll och skapar up någon tillfällig kredit? Och sedan behöver man gå vidare (genom appen?) till butiken? Och där betalar man med det vanliga klarna-kortet?

Min tanke här är att när jag inte har pengar i klarna-saldo (och inga snabba sätt att ladda saldot) skulle jag ta en betalning på detta sätt, få cash-back och över de kommande dagarna reglera krediten. Jag vill inte ha en kort-kredit med klarna eller få förfrågningar på UC, men om betala senare fungerar på ungefär det här sättet är det intressant.
Funktionen är inte direkt transparent så jag vill inte knappa in ett kredit-belopp på måfå och se vad som händer.

-- Tillagt
Jag ser nu att Turkish har klarna men att det inte finns en betala direkt där. Jag tolkar då det som att man först sätter upp sin betala senare kredit i klarna appen, handlar som vanligt his handlaren och där väljer klarna. Betal-lösningen kräver då inlogg till klarna-kontot och upptäcker då att det finns en betala-senare kredit?

Last edited:
Toppen