Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Den enda anledningen är nivåpoängen, om dem behövs, tycker jag.
SEB erbjuder också Point Earner (Extrakort), vilket för min del är en stor fördel.
För min del lite oklart hur det blir med Klarna om man är 2 pers (båda måste väl ha medlemskap och får in poäng på separata EB?), jag vill ju få in alla poäng (för båda korten) på mitt konto då jag är Diamond och poängen inte går ut.

SEB erbjuder också Point Earner (Extrakort), vilket för min del är en stor fördel.
För min del lite oklart hur det blir med Klarna om man är 2 pers (båda måste väl ha medlemskap och får in poäng på separata EB?), jag vill ju få in alla poäng (för båda korten) på mitt konto då jag är Diamond och poängen inte går ut.
Om man vill får man låna ut det fysiska kortet till sin +1. Det är helt lagligt att göra det så länge det finns samtycke men vet inte vad Klarnas villkor säger. Däremot så är det ju inget konstigt i sig att ens +1 köper något åt en och därmed betalar med mitt kort så har svårt att se att det skulle bli ett problem. Däremot vid onlinehandel/konton etc där kortet måste stå på rätt person kan det bli lite knöligare.

Man anger sitt EB-nummer i Klarnaappen vid överföring. Någon som vet om man kan ange någon annans EB-nummer?

Om man vill får man låna ut det fysiska kortet till sin +1. Det är helt lagligt att göra det så länge det finns samtycke men vet inte vad Klarnas villkor säger. Däremot så är det ju inget konstigt i sig att ens +1 köper något åt en och därmed betalar med mitt kort så har svårt att se att det skulle bli ett problem. Däremot vid onlinehandel/konton etc där kortet måste stå på rätt person kan det bli lite knöligare.
Amex har regler för detta där det uttryckligen står att kortet inte får lånas ut till någon, oavsett relation till annan person.

Om Klarna har samma regler låter jag vara osagt. Men för egen del kör jag safe och lånar inte ut till någon.

Om Klarna har samma regler låter jag vara osagt. Men för egen del kör jag safe och lånar inte ut till någon.
Jag håller med och även om det är tekniskt möjligt och lagligt så lär det vara en gråzon där det finns risk att köpstället nekar. Tänker exempelvis på hotell, hyrbil eller annat där legitimation och olika typer av pre-auth krävs.

Att kunna genomföra betalningar direkt från lönekontot skulle jag nog anta är grundläggande förväntan från de allra flesta. Klart att man kan ha en till bank där man tar emot e-fakturor och lägger upp autogiron, men det skulle jag nog spontant känna vore mindre naturligt än att fylla på Klarna-kontot vid behov istället för tvärt om.

Bolån och ISK hör mer till en full-servicebank men e-faktura och bank-id är väl ganska tydlig basfunktionalitet?
Jag tror det är mycket osannolikt att Klarna skulle ge sig in på att utfärda bankid. Då krävs en helt annan nivå av kundtjänst än ai botar, och dessutom måste man antagligen ha kontor (kan säkert ha genom partner men...). Dessutom måste de andra i oligopolet släppa in dem. Ska man ge sig in på id har man nog mer att hämta på att gå ihop med tex Freja....

Efaktura kanske det finns lite större chans för men Klarna vill ju garanterat hellre få över folk till Klarna faktura...

Jag går och hoppas på att när den statliga e-legitimationen är utrullad (planerat from december i år), så kommer behovet av bank-id minska drastiskt... För det är ju ganska knasigt att man är beroende av att vara kund i en bank som kan/får/vill utfärda bank-id för mycket i ens vardag...

Jag tror det är mycket osannolikt att Klarna skulle ge sig in på att utfärda bankid. Då krävs en helt annan nivå av kundtjänst än ai botar, och dessutom måste man antagligen ha kontor (kan säkert ha genom partner men...).
Skandiabanken utfärdar gladeligen bank-id utan att svjv har kontor som man som kund kan gå till. Så jag tror mer på att de "nya" bankerna inte blir insläppta i finklubben, eller att de inte vill.

Fast nu är vi nog lite väl OT för tråden kanske...

Precis, utökningen av förordningen kommer nog hjälpa en del. Jag tycker det är positivt, framförallt i Sverige där man inte kan ha ett normalt liv utan BankID men kraven för att få ett inte alltid uppnås för EU medborgare med rörelsefrihet. Nu gäller det bara att regeringen sätter ner foten och kräver alla banker med betalkonto att ansluta till RIX-inst för att få bukt på Swish. Redan för 20 år sedan funkade SEPA instant utmärkt i Holland, så någon motsvarighet till Swish finns egentligen inte eftersom det inte behövs. Det är löjligt att det är snabbare och billigare att göra SEPA betalningar än att göra en banköverföring i SEK.

För det är ju ganska knasigt att man är beroende av att vara kund i en bank som kan/får/vill utfärda bank-id för mycket i ens vardag...
Ja det är helt vansinnigt.

Jag tycker det känns som en påtaglig ökning I framförallt myndigheter som accepterar freja på sistone, men bara där. Och defintivt inte banker.

Det hade på flera sätt varit trevligt om Klarna kunde passat på att göra det. Även om det bara var som alternativ. De gillar ju att sätta en nagel I ögat på andra banker....

Det är löjligt att det är snabbare och billigare att göra SEPA betalningar än att göra en banköverföring i SEK.
Fast finns det någon bank som faktiskt tar betalt för överföring i SEK idag? Snarare är väl problemen där dels att folk måste kunna kontonr (dom inte ligger i telefonboken) och att bankerna traditionellt inte gjort överföringar kväll och helg, vilket är den typiska tiden för privat-privat överföringar? Och båda de kvarstår med SEPA instant. Det är fortfarande en bra tjänst, men det är inte en konkurrent till swish.

Nu gäller det bara att regeringen sätter ner foten och kräver alla banker med betalkonto att ansluta till RIX-inst för att få bukt på Swish.
Ja , ett faktiskt krav från staten krävs nog tyvärr för att komma dit.

Vipps finns ju som konkurrent till swish i sig. Jag själv använder varje gång jag kan istället för swish just för att markera. Men det har gått en handfull gånger i Sverige sedan de lanserade -det är extremt få som har det. Och de kräver också bankid, även om de enkelt kunde hanterat alternativ också.

Så alternativ finns redan idag men de flesta konsumenter bryr sig inte ett skvatt, utan kör på I oligopolet.

Om Klarna kommer med en helhetslösning för banktjänster så är jag helt på om man tex får 500 EB varje månad för det. Klarna hear me, hear me

Skandiabanken hade väl något sånt för många år sen?

Toppen