Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Hej,
Har Klarna MAX sätter in pengar i förväg till Klarna kontot idag. Nu när man får 1,5% CB vid kreditkort vill jag skaffa ett fysiskt kreditkort i Rose Gold metall.

Går det?

1. Om jag väljer beställa kort i appen nu tolkar jag att det är ett Debitkort som skickas med posten.
2. Lite oklart om jag ska ansöka om kreditkortet först därefter beställa fysiskt kort. Kan ens detta alt. väljas senare... i Rose Gold eller endast Metal?
3. Alla bilder jag sett är Rose Gold med debit? Eller uppgraderar Klarna det fysiska Debitkortet till kredit dito oavsett vad som fysiskt står på kortet?

Hej,
Har Klarna MAX sätter in pengar i förväg till Klarna kontot idag. Nu när man får 1,5% CB vid kreditkort vill jag skaffa ett fysiskt kreditkort i Rose Gold metall.

Går det?

1. Om jag väljer beställa kort i appen nu tolkar jag att det är ett Debitkort som skickas med posten.
2. Lite oklart om jag ska ansöka om kreditkortet först därefter beställa fysiskt kort. Kan ens detta alt. väljas senare... i Rose Gold eller endast Metal?
3. Alla bilder jag sett är Rose Gold med debit? Eller uppgraderar Klarna det fysiska Debitkortet till kredit dito oavsett vad som fysiskt står på kortet?
Kreditkortet är väl ett svart plastkort?
Debitkortet kopplat till ditt Klarna saldo är väl det som går att beställa i metall om man har den nivån på medlemskapet som krävs.

Kreditkortet är väl ett svart plastkort?
Debitkortet kopplat till ditt Klarna saldo är väl det som går att beställa i metall om man har den nivån på medlemskapet som krävs.

Precis så! Men kan välja rosa för kreditkortet också.
Debitkortet kan man göra enstaka köp till ”betala senare” om jag förstått rätt men jag testade att handla med 0 i saldo och gick ej så måste ha täckning för köpet ändå.

Va? Cashbacken är ju kopplad till medlemskapet. Det är ju det som sätter nivån på cashbacken. Inget medlemskap, ingen cashback.
Yes stämmer. Körde en snabb chatt och det är medlemsnivå som styr. Blev bara förvånad att det nu blir cashback även på kreditkortet när man har medlemskap - så var det inte tidigare vad jag vet.

Skärmavbild 2026-08-21 kl. 10.47.21.png

Har du Max får 1,5%, Premium 1% eller Plus 0,5% cashback när du betalar från ditt privatkonot, betala senare, betala inom 30 dagar, med Klarna kreditkort eller med delbetalning. Tidigare var det endast om du betalade från ditt saldo.

Det slår mig att Klarna tydligen bytt moral sedan konceptet med klarna saldo och förbetalda debet-kort lanserades för 10 månader sedan ;)

Klarna kommer nämligen enbart ge ”cashback”, motsvarande 1 till 1,5 procent per transaktion beroende på vilket medlemskap man tecknar, på direktköp – inte på krediter.

”Vi tycker inte att det är snyggt eller moraliskt att ha 'cashback' på den typen av köp, vi vill inte uppmuntra kunder att ta ut en kredit i onödan”, säger David Sandström.

Medlemskapen är kopplade till Klarnas så kallade ”saldo”-konto som kunden själv fyller på med pengar, samt deras fysiska Klarna-kort som är förinställt på direktköp men som har kreditfunktioner.

”Det tycker vi är en bra och hållbar balans. Vi uppmuntrar ett ansvarsfullt beteende, utan att för den delen sätta oss på höga hästar”, säger han.

Ja men det är väl inget som definierar ett lönekonto, att man måste använda e-fakturor? Eller är det vedertaget?

Att kunna genomföra betalningar direkt från lönekontot skulle jag nog anta är grundläggande förväntan från de allra flesta. Klart att man kan ha en till bank där man tar emot e-fakturor och lägger upp autogiron, men det skulle jag nog spontant känna vore mindre naturligt än att fylla på Klarna-kontot vid behov istället för tvärt om.

Bolån och ISK hör mer till en full-servicebank men e-faktura och bank-id är väl ganska tydlig basfunktionalitet?

Signade upp på kreditkortet nu med. Om man ändå har Max och får kreditkortet på köpet - finns det någon egentlig anledning att använda SAS MC premium för "vanliga" inköp (mer poäng på SAS MC vid utlandsköp men då får man också valutaavgift) när det inte är kampanj? För de som ligger och balanserar på gränsen till högsta nivån på FlyPremium borde Klarna också vara en fördel då man kan styra när man får in EB-poängen.

Signade upp på kreditkortet nu med. Om man ändå har Max och får kreditkortet på köpet - finns det någon egentlig anledning att använda SAS MC premium för "vanliga" inköp (mer poäng på SAS MC vid utlandsköp men då får man också valutaavgift) när det inte är kampanj? För de som ligger och balanserar på gränsen till högsta nivån på FlyPremium borde Klarna också vara en fördel då man kan styra när man får in EB-poängen.
Den enda anledningen är nivåpoängen, om dem behövs, tycker jag.

Toppen