Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Johlai

Medlem
Glöm inte att ni måste fylla i custom deceleration vid inresa. Man gör det i ett program i wechat. Rekommenderar att man gör det innan. Annars kan det bli knapert om tid på flygplatsen, speciellt om man inte har wechat nerladdat.
Här är den engelska versionen:

49635BF3-F791-4F93-A828-EDB34DA59790.jpeg
 

Lagerman

Medlem
Kör en liten uppdatering nu när jag är på plats i Shanghai. Hälsodeklarationen via WeChat var som sagt riktigt smidig. Dock viktigt att inte göra den för tidigt innan avresa så giltighetstiden hinner gå ut på QR koden man får. Jag missade med 15 min och fick göra om allt igen på plats....... :D
Länken som jag delade tidigare för att få ut en QR kod och därmed få en smidigare väg genom 144 h immigration var dock värdelös. Precis som siten säger så finns där maskiner som ska kunna läsa av QR koden men ingn av dem funkade. Så det var bara att fylla i ett vanligt formulär med hederlig penna. Dock väldigt få som utnyttjar 144 h regeln just nu. Det var en person före i kön vilket man inte kan säga om vanliga immigration på PVG......
Där jag stötte på mest patrull var egentligen vid SAS incheck på ARN där man aldrig hört talas om 144 h visumfri vistelse så innan jag kom därifrån tog det säkert 20 minuter.
Även vid transfer på MUC var det "document check" innan påstigning, men där fanns det utrskivna instruktioner till medarbetarna om vad som gällde.

Summa summarum, mycket papper blir det men 144 H transit without visa fungerar utmärkt.
 

crown

Medlem
Kikar på att boka CPH-MUC-PVG dit och PVG-VIE-CPH hem på en och samma biljett, reslängd 5 dagar (4 dagar på plats). Har läst igenom tråden, men vill bara dubbelkolla så detta är "godkänt", var det något liknande du gjorde @Lagerman ?

Pratas ju även en del om separata biljetter i tråden, men det jag tänkt boka är alltså en T&R från Köpenhamn till Shanghai men där flygen före och efter Shanghai går genom olika länder - Tyskland & Österrike.
 

Lagerman

Medlem
Kikar på att boka CPH-MUC-PVG dit och PVG-VIE-CPH hem på en och samma biljett, reslängd 5 dagar (4 dagar på plats). Har läst igenom tråden, men vill bara dubbelkolla så detta är "godkänt", var det något liknande du gjorde @Lagerman ?

Pratas ju även en del om separata biljetter i tråden, men det jag tänkt boka är alltså en T&R från Köpenhamn till Shanghai men där flygen före och efter Shanghai går genom olika länder - Tyskland & Österrike.
Hej. Jag åkte så som du planerar men med ARN som avreseflygplats. Allt på samma bokning och det gick bra.
viktigt att ha resplanen utskriven och medtagen bara då immigration kommer vilja se den.
 

MikeMoe

Medlem
Oklart om jag gjort något dumt, men expertisen får gärna säga ya/nay.

Jag har bokat en open jaw award för 3.

ARN-VIE-BKK (22 Nov)
PVG-MUC-VIE-ARN (25 Dec)

Köpt BKK-PVG 22 Dec separat.

Detta är väll godkänt för 144h visum så långt som jag förstått det? Eller?
 

Lagerman

Medlem
Oklart om jag gjort något dumt, men expertisen får gärna säga ya/nay.

Jag har bokat en open jaw award för 3.

ARN-VIE-BKK (22 Nov)
PVG-MUC-VIE-ARN (25 Dec)

Köpt BKK-PVG 22 Dec separat.

Detta är väll godkänt för 144h visum så långt som jag förstått det? Eller?
Ja denna ska fungera givet att du och medresenärer innehar medborgarskap i något av de 50 länder som finns på listan för godkända för transit permit.
Sedan som sagt bra att ha med utskrivet din resplan för utresan från PVG
 

MikeMoe

Medlem
Ja denna ska fungera givet att du och medresenärer innehar medborgarskap i något av de 50 länder som finns på listan för godkända för transit permit.
Sedan som sagt bra att ha med utskrivet din resplan för utresan från PVG

Fint!

Deras verktyg (slarvade bort länken) gav tummen upp. Kul, blir en trevlig avstickare innan hemfärd.
 
Last edited:

Lagerman

Medlem
Fint!

Deras verktyg (slarvade bort länken) gav tummen upp. Kul, blir en trevlig avstickare innan hemfärd.
Jag åkte när det fortfarande var krav på PCR test. Det kontrollerades då flitigt både vid incheck (ARN), vid boarding på China bound flight (MUC) och vid ankomst (PVG). Men som sagt, när jag åkte var fortfarande PCR ett krav.
 

Migato

Medlem
Vi kommer vara i Beijing mellan 20 och 22 juli. Saken är den att vi landar med flyg i Shanghai. Och köper vi flyg till Beijing samma dag dvs mellanlandar i Shanghais flygplats och sedan ansöker om 144h visum i Beijing så vet jag att det ska vara lugnt (vi åker sedan vidare till 3e land).
Men kan vi gå av flygplatsen i Shanghai, åka till tågstationen och ta tåget till Beijing West? Var ansöker man om visum då? När jag läser https://www.visaforchina.cn/YVR2_EN/generalinformation/faq/266540.shtml blir jag inte riktigt klok. Betyder det att jag kan gå av Shanghais flygplats, röra mig till tågstationen och ta mig till Beijing via tåg? För jag trodde att det inte var OK.






1688665846501.png



EDIT: När jag läser denna sida så om jag har Shanghai som Entry så tillåter det inte att gå lämna flygplatsen och åka tåg till Beijng: https://www.china-briefing.com/news...-transit-policy-for-foreigners-who-can-apply/
1688666283399.png
 
Last edited:
Toppen