Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

Agö

Medlem
Väcker tråden (som nyligen blivit väckt men ej mottagit svar) :) .

Frågor till er som har köpt fastigheter utomlands:

1. Spekulationssyfte eller bostad idag?
2. Storlek på fastigheten. Har ni köpt hus/lägenhet/radhus? Rymligt/smått?
3. Hur mycket merkostnader är det, mer än de som angivits? Gärna i ungefärlig procent.
4. Kanonskick eller rivningsobjekt? (överdriver lite, men ni förstår att ena alternativet bör renoveras).
5. Hur ofta är ni på plats i bostaden (veckor räknat)
6. Är ni i huvudsak där på vinter eller sommar?
7. Av totala semesterveckor...hur många spenderas där ni har fastighet?
8. Hur många personer påverkade köpbeslutet? Partner tar jag för givet....men hur påverkade barnens åsikter (om de var gamla nog att presentera några) ?

Utgångspunkten är att priserna i Italien (äntligen) börjar dala i snabbare takt. Samtidigt har jag köpt o renoverat en lägenhet hemma i Sverige, men får mycket förmånliga kostnader (kombo av litet lån, låg ränta o gammal bostadsrättsförening).

Det ligger ute en lägenhet till försäljning i min hemstad, som sannerligen är unik. 25kvm (tänk hotellrum) men med en balkong som överblickar hela staden.. Ligger högt på en platå med grönområden mm o huset är från år 1690 (!!)
Jag gissar att det kommer liknande objekt 1ggr/5år.

Problematiken är att jag i skrivande stund inte hinner åka dit, och när jag hinner kanske jag har två barn (hypotes) som ska med. Finns det någon rimlighet till detta inköp, förutom en brinnande lust? Bör man kanske istället tänka sol o bad när man köper?
Skulle ni kunna tänka er att skyffla in familjen på 25kvm på semestern?

Resonerar att jag kan upplåta bostaden som semesterlägenhet åt min far, som har två år till pension. Men ibland undrar jag om resonemanget är enkom för att rättfärdiga köpet :S

etc...

Vi köpte en lägenhet i två plan (ca 100 kvm) i nybyggnation för snart sex år sedan söder om Alicante. Jag äger 50 %, mina föräldrar 50 %.

1. Spekulationssyfte eller bostad idag?

Alla som följt den spanska fastighetsmarknaden vet nog att det är rätt farligt att spekulera. Det var inte heller vårt intresse. Vi använder bostaden och mina föräldrar är där ofta (pensionärer). Till och från hyr vi ut men det är inget vi satsar på. Kommer det en förfrågan från en granne och det passar med våra egna tider osv. brukar vi hyra ut.

2. Storlek på fastigheten. Har ni köpt hus/lägenhet/radhus? Rymligt/smått?

100 kvm fördelat över två plan. Takterrass plus terrass på våning 2 i fastigheten. Kan nog kategoriseras som lägenhet men i låghus (tre våningar). Anpassat semesterboende med fullt utrustat kök, två badrum (ett med badkar) osv. Tillräckligt rymligt för fyra pers på längre tid.

3. Hur mycket merkostnader är det, mer än de som angivits? Gärna i ungefärlig procent.

Det blir ju alltid mer än vad man tror. Stämpelskatt, moms (!) advokatkostnader, notarisering av dok., fastighetsskatt, kostnader till samfällighetsföreningen. Såväl fasta som rörliga kostnader således. Underskatta inte dessa kostnader. Skulle tippa på ca 10-15 procent i fasta merkostnader (som du inte får tillbaka med mindre att du säljer med vinst) och därtill rörliga kostnader som du inte kan påverka själv i någon större utsträckning. Sedan tillkommer ju ev. krimskrams som larm (det har alla i Spanien, om inte annat för att få tillgång till skylten) och div. pålagor från myndigheterna.

4. Kanonskick eller rivningsobjekt? (överdriver lite, men ni förstår att ena alternativet bör renoveras).

Nyproduktion. Jag skulle inte ge mig in på ett renoveringsobjekt, inte i Sverige och i synnerhet inte i Spanien...

5. Hur ofta är ni på plats i bostaden (veckor räknat)

Allt som allt tillbringar nog familjen ca 3-4 månader om året. Det lär öka med tiden. Jag själv har varit där långweekends och i veckovis, kanske 2-3 veckor om året. Har dock planer på att tillbringa en del av föräldraledigheten i Spanien.

6. Är ni i huvudsak där på vinter eller sommar?

En fördel med Alicanteregionen är ju att säsongen är lång. Skönast är det ju i september/oktober samt april/maj enligt min mening. Undviker gärna juni-augusti. Vi utnyttjar bostaden året om. Det finns också hyggliga förbindelser till Alicante vilket gör att man faktiskt kan ta sig ned över en helg utan större bekymmer. Det tar faktiskt inte många fler timmar att ta sig dit än till vårt sommarställe utanför Karlsborg.

7. Av totala semesterveckor...hur många spenderas där ni har fastighet?

En till två veckor av sex. Plus annan typ av ledighet som påsk, Kristi himmelsfärd, osv.

8. Hur många personer påverkade köpbeslutet? Partner tar jag för givet....men hur påverkade barnens åsikter (om de var gamla nog att presentera några) ?

Tre personer. Jag och mina föräldrar.

Jag skulle aldrig köpa något som är 25 kvm. Det känns inte framtidssäkrat. När vi bytte bostad i Köpenhamn för ett år sedan stod vi i valet mellan att köpa något i storleksordningen 100-120 kvm eller hyra en betydligt större bostad (170 kvm). Just tankarna kring framtidssäkring var avgörande, vi hade nog kunnat växa ur en 100-120 kvm stor bostad ganska snabbt. Nu har vi istället så pass stort att vi kan bo här resten av vårt liv och med fler barn än ett.

Att stuva in barn på 25 kvm under en längre period känns omöjligt. Ja, att stuva in mig själv på 25 kvm känns omöjligt, haha.

Lycka till!
 

Palazzi

Medlem
Precis den typ av utförlig input jag ville ha! :)

Jag erkänner att 25kvm känns totalt galet, och möjligen är det inte ens gångbart för en person (jag tror iofs jag skulle överleva). Saken är den att placeringen är unik. Den ligger på en kulle med jättevillor i Bergamo, som heter San Vigilio.

Husen där är i regel 350-1.200kvm och kostar 3-12 miljoner...euro! Finns mig veterligen bara två lägenhetshus, och ingen flyttar någonsin. Jag misstänker att det är just den minimala ytan som gör att ingen vill behålla just denna lägenhet. Jag tror också reglerna omöjliggöra för att slå ihop två lägenheter, med tanke på husens kulturella värden.

Men men.....känns lite förhastat o ogenomtänkt :)
7165901309_c76f5da828_z.jpg
 

Moco

Medlem
Största nackdelar med bostadsköp utomlands är "Pappersarbete" och "Lokala lagar/regler".

Om man inte kommer att spendera väsentlig tid på bostaden utomlands, det blir enklare att bo på hotell alternativt att hyra lägenhet.

Nu var det inte det det handlade om. Pappersarbete och lokala regler är väntade. :)
 

Bryant

Medlem

Nu var det iofs svärfar som köpte men jag ger på mig ett svar. Lägenhet i Palma, köptes mars 2013.


1. Spekulationssyfte eller bostad idag?

Livskvalité här och nu.

2. Storlek på fastigheten. Har ni köpt hus/lägenhet/radhus? Rymligt/smått?

Kravet var att svärfar och båda döttrarna(med fam) skulle ha egna rum. Ca 99 kvm

3. Hur mycket merkostnader är det, mer än de som angivits? Gärna i ungefärlig procent.

Som @Agö skriver så blev det en merkostnad på ca 15%.

4. Kanonskick eller rivningsobjekt? (överdriver lite, men ni förstår att ena alternativet bör renoveras).

Klart att flytta in utan att göra något om man inte vill.

5. Hur ofta är ni på plats i bostaden (veckor räknat)

Under 2013 var vi där ca 10 veckor. I år blir det färre men någon är där en gång i månaden minst.

6. Är ni i huvudsak där på vinter eller sommar?

Året runt. Men det är trevligast att vara där när vädret i Sverige är kallt.

7. Av totala semesterveckor...hur många spenderas där ni har fastighet?

Vet ej än.


8. Hur många personer påverkade köpbeslutet? Partner tar jag för givet....men hur påverkade barnens åsikter (om de var gamla nog att presentera några) ?

Svärfar med veto, döttrar med respektive.


25 kvm låter väldigt lite. Det räcker att du blir +1 för att det är trångt. Men enligt din beskrivning så verkar ju lgh vara väldigt trevlig. Storleksmässigt blir det en lgh för enskild reflektion, kanske inget man bjuder in kompisgänget till?

Hade du varit medelålders hade jag mig sagt kör. Även om du haft vuxna barn, de kan ta in på hotell de få gånger de kommer att vara där samtidigt som du.

Men om det kommer småbarn in i bilden så blir det ingen avslappning på den ytan.

Men å andra sidan, vill du investera i livskvalité och kan acceptera en ev monetär förlust så kör! Det går ju alltid att sälja och köpa nytt vid behov. Det kan ju ta lång tid innan behovet dyker upp och fram tills dess har du fått njuta av en "drömlgh".
 

Agö

Medlem
Precis den typ av utförlig input jag ville ha! :)

Jag erkänner att 25kvm känns totalt galet, och möjligen är det inte ens gångbart för en person (jag tror iofs jag skulle överleva). Saken är den att placeringen är unik. Den ligger på en kulle med jättevillor i Bergamo, som heter San Vigilio.

Husen där är i regel 350-1.200kvm och kostar 3-12 miljoner...euro! Finns mig veterligen bara två lägenhetshus, och ingen flyttar någonsin. Jag misstänker att det är just den minimala ytan som gör att ingen vill behålla just denna lägenhet. Jag tror också reglerna omöjliggöra för att slå ihop två lägenheter, med tanke på husens kulturella värden.

Men men.....känns lite förhastat o ogenomtänkt :)
Visa bifogad bild 33111
Har du fattat något beslut?
 

nota bene

Medlem
Jag tycker att det lät som ett intressant tillfälle, men uppenbarligen inte ett ställe som lämpar sig för barn eller någon större skara vänner. Att husera mer än två på den ytan är omöjligt, och även då är det trångt.

Har själv haft en del funderingar på att köpa något utomlands - både som investering och som trevligt ställe att bo på växelvis. För tillfället får det dock avvakta då det är knappt två år sedan jag köpte min nuvarande bostad.
 

micsjo

Medlem
Är det någon som har köpt boende (lgh/hus) i någon skidåkningsregion? Alltså alperna? Svenska (skandinaviska) fjäll utgår totalt ur ekvationen.

Jag vill alltså ha vinterupplevelse :)
 

Valley

Medlem
Frågor som regelbundet dyker upp hemma hos oss. Utlandet, kusten, fjällvärlden, you name it.
Nu har vi en tomt vid kusten att slå till på om vi önskar. Med villkor som är klart bättre än vad som är normalt.

Men, logiken säger oss att vi enbart lurar oss själva. För de pengar vi skulle lägga ner på tomt och hus, får vi ganska många trevliga resor båd hit och dit. Dessutom när man väl är hemma igen så har man inga bekymmer och ingen ansvar.
Den dagen vi beslutar oss för att flytta mer permanent. Då tar vi upp tråden igen
 
Toppen