Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

Palazzi

Medlem
Hej!

Jag håller på att köpa ett townhouse utanför Vasto i Abruzzo. Enligt mig är läget perfekt. Det tar 10 minuter till havet (här är havet hyffsat turkos, med både sandstränder och klippor). Själva stället ligger i en typiskt italiensk bergsby, med utsikt över havet.
Vill man åka skidor kan man åka till exempelvis Roccoraso på ca 1,5 tim. Rom FCO ligger ca 3 tim från huset.
Nackdelen är möjligtvis att det inte ligger någon jätteintressant kulturstad i närheten (Pescara är närmsta större stad ca 45 min bort). I och för sig kan man köra till Rom ganska snabbt.

Kostnader som jag hittills vet är:
  • Geometra (en typ av besiktningsman / arkitekt / Ingenjör) som avlägger en rapport om husets eventuella problem och potential. Denna rapport kostade mig 300 Euro.
  • Mäklaren tar (även av köparen i Italien) 5-10% av försäljningspriset, (ca 10 % om huset är billigt) och 2-3% vid väldigt dyra objekt.
  • Skatt och notarie ca 10% av försäljningspriset (jag tror denna skatt endast blir 3% om man väljer att bosätta sig permanent i Italien)

Som man kan se så kan ett "billigt" hus lätt öka i pris ca 20-25% med dessa kostnader inräknat.

I övrigt så har jag skaffat mig ett Codice Fiscale (Italienskt personnummer). Mäklaren hjälpte mig med detta nere i Pescara.

Det jag skall göra nu är att få tillskickat mig ett preliminärt kontrakt, som jag och säljaren skriver under. Efter det skall jag betala 20% i handpenning (förhandlingsbart). Om jag senare väljer att hoppa av så får säljaren behålla dessa pengar. Om köparen hoppar av så får jag dubbelt tillbaka :)

Jag kommer också inför den sista betalningen och riktiga kontraktsskrivningen att behöva åka ner igen. Då skall vi bland annat öppna ett Italienskt bankkonto. Detta tar tydligen en hel förmiddag att göra. Minst 3 timmar !!!

Man kan konstatera att mäklaren är dyr, men hon verkar i mitt fall göra en hel del saker som är bra. Exempelvis kommer hon att hjälpa mig med:
  • Skaffa Italiensk personnummer (redan gjort)
  • Överföra gas/vatten/el räkningar i mitt namn och på Autogiro
  • Hjälpa mig på banken att skaffa bankkonto
  • Ta fram kostnadsförslag för diverse reperationer jag vill göra
Jag återkommer när jag vet mer!

MVH

Tack för det utförliga svaret! Jag följer detta med intresse :)
 
Toppen