Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

Glenn E

Medlem
Jag vet att Thailand är svårt.
Men Malaysia är ett mycket mer realistiskt alternativ.
I Malaysia får man äga marken. Det är det enda landet jag känner till i sydostasien där man får det. Man får äga lägenheter i en del länder.
Malaysia är en gammal brittisk koloni så deras rätts system är baserat på det brittiska.
Dessutom kan man förhållandevis lätt få tillstånd att bo i landet genom Malaysia My Second Home programmet.
När man flyttar dit får man köpa en bil skattefritt vilket är värdefullt eftersom de importerade bilarna där kostar dubbelt så mycket som i Sverige. Dessutom behöver man inte betala skatt på inkomster som inte kommer från Malaysia.
I Bangsar som är lite som Örgryte eller Djursholm i Kuala Lumpur kan man köpa en lägenhet i ett bra område på 110 m2 för 1,6 miljoner SEK.
Jag skulle inte vilja bo i Phuket för det finns för lite att göra.
I Kuala Lumpur finns mycket att göra och man kan lätt ta sig Phuket eller Bali eller Singapore eller Borneo eller Vietnam då och då.
 
Vet det handlar primärt om att köpa i tråden, men om hyra är ett alternativ för att prova på eller för att kunna variera destination missa för allt i världen inte www.airbnb.com
Hus/lägenheter/båtar/you name it, växer så det knakar (10 miljoner nätter bokade i juni), har många riktigt fina / intressanta objekt till bra priser, finns över hela världen och många tilltag/försäkringar för att försäkra en trygg hyra.
Har lyckats hitta boenden där när hotell varit svindyrt pga t.ex. konferenser då vi inte bara bott bättre, multum billigare utan också fått en otroligt mycket bättre upplevelse.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om det är aktuellt men förr fanns det Time-sharing bland de stora hotellkedjorna i Sydostasien och vissa program erbjöd en viss summa av hotellpoäng varje år som man kunde använda till andra fastigheter inom gruppen.
 

xmit

Medlem
Det hade varit uppskattat! 4900mi och 650m bana är som du säger lite svårkompatibelt... Vi får göra som i Tokyo och bygga en egen ö för flygplatsen!;)

En C-130 med stolar i och en maxvikt runt halv MTOW borde fixa den banan lätt, kör sedan en lufttankning ( eller möjligen 2 ) så är vi hemma ;)
 

Moco

Medlem
Väcker liv i denna tråd. Är det någon som har egen erfarenhet från bostadsköp i Frankrike att dela med sig av?
 

Palazzi

Medlem
Väcker tråden (som nyligen blivit väckt men ej mottagit svar) :) .

Frågor till er som har köpt fastigheter utomlands:

1. Spekulationssyfte eller bostad idag?
2. Storlek på fastigheten. Har ni köpt hus/lägenhet/radhus? Rymligt/smått?
3. Hur mycket merkostnader är det, mer än de som angivits? Gärna i ungefärlig procent.
4. Kanonskick eller rivningsobjekt? (överdriver lite, men ni förstår att ena alternativet bör renoveras).
5. Hur ofta är ni på plats i bostaden (veckor räknat)
6. Är ni i huvudsak där på vinter eller sommar?
7. Av totala semesterveckor...hur många spenderas där ni har fastighet?
8. Hur många personer påverkade köpbeslutet? Partner tar jag för givet....men hur påverkade barnens åsikter (om de var gamla nog att presentera några) ?

Utgångspunkten är att priserna i Italien (äntligen) börjar dala i snabbare takt. Samtidigt har jag köpt o renoverat en lägenhet hemma i Sverige, men får mycket förmånliga kostnader (kombo av litet lån, låg ränta o gammal bostadsrättsförening).

Det ligger ute en lägenhet till försäljning i min hemstad, som sannerligen är unik. 25kvm (tänk hotellrum) men med en balkong som överblickar hela staden.. Ligger högt på en platå med grönområden mm o huset är från år 1690 (!!)
Jag gissar att det kommer liknande objekt 1ggr/5år.

Problematiken är att jag i skrivande stund inte hinner åka dit, och när jag hinner kanske jag har två barn (hypotes) som ska med. Finns det någon rimlighet till detta inköp, förutom en brinnande lust? Bör man kanske istället tänka sol o bad när man köper?
Skulle ni kunna tänka er att skyffla in familjen på 25kvm på semestern?

Resonerar att jag kan upplåta bostaden som semesterlägenhet åt min far, som har två år till pension. Men ibland undrar jag om resonemanget är enkom för att rättfärdiga köpet :S

etc...
 

Dr. Miles

Expert
Största nackdelar med bostadsköp utomlands är "Pappersarbete" och "Lokala lagar/regler".

Om man inte kommer att spendera väsentlig tid på bostaden utomlands, det blir enklare att bo på hotell alternativt att hyra lägenhet.
 
Toppen