Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

Gnopps

Medlem
Tankarna har kommit med stigande ålder
Kikat runt lite områdena kring Malaga, men lagt dessa planer på hyllan. Överexploaterat och alldeles för kallt jan-feb.
Vi blir alltmer förtjusta i tanken på att hyra och då gärna i Sydamerika
Rest runt lite i Uruguay samt Brasilianska kusten runt Salvador
Har blivit väldigt förtjusta, men visst att stanna någon vecka på en ort jämfört att hyra 3-4 månader.
Någon som har erfrenhet att dela med sig?
Min svärfar åkte till Kolombia (Medellin) för två veckor sedan och stannar där i två månader. Vill du kan jag förmedla hans kontaktuppgifter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Viktigt att tänka på är att många utlandssvenskar bosatta kring Medelhavet kraftigt överdriver temperaturerna och det "förträffliga" medelhavsklimatet på vintern. Jag har nu bott på Malta (Europas sydligaste stat) i några år. Jag kan bekräfta att vintrarna kring Medelhavet INTE är som svensk sommar, knappt ens som en dålig svensk sommar.

Det hoppas jag inte överraskar någon :) Det är nog inte tanken heller, kan jag inte tänka mig iaf. Men höst och vår är det ju väldigt bra jämfört med Sverige. Dessutom ska man tänka på att den här expat-kusten i sydöstra Spanien är Europas torraste område alla kategorier, enligt vissa klimattabeller har området runt Almeria som enda område i Europa halvökenklimat.

Canarias kanske vore något för den som vill ha lite varmare vinter men ändå stanna inom EU? Vad jag hört är levnadskostnaderna lägre där också. Portugal ska man nog inte heller bortse ifrån, varmare vintrar än de flesta sydeuropeiska länder och inte så rikt/dyrt.
 

Matsson

Medlem
Mycket beror på ekonomisk situation på sikt.
Vill man t.e.x sälja sitt bolag eller ta höga utdelningar är kombinationen Malta/Portugal bra,förutsatt at man trivs och kan tänka sig spendera 6mån per år på plats. Jag gillar kustområden norr om Lissabon,där prisnivån också är väsentligt lägre än Algarve eller Estoril.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jag köpte hus i Spanien i förrgår, och tvärtemot PalleKuling så rekommenderar jag att anlita mäklare. Flera svenska mäklare finns på spanska marknaden som t.ex. SkandiaBanken, Swedbank och Mäklarringen om man känner sig osäker på språket. Deras tjänster kostar ca 2-3% och då får man hjälp med ALLT det juridiska och praktiska inklusive skaffa NIE-nummer (personnummer), kontroll av alla papper och lagfart, advokat för kontraktskrivning, notarius publikus, skaffa el/vatten/avlopp och lägga upp autogiro.

Man kan hitta 1-rums lägenheter från ca 50.000 euro, nybyggt från ca 100.000 euro, och ska man upp i storlek eller bättre läge så är det från ca 150.000 euro och uppåt som gäller.

Månadsavgiften i de flesta samfälligheter ligger på mellan 30-100 euro per månad (städning, pool, gemensamma utrymmen, vaktmästare, trädgårdsmästare, mm). Lägger man på vatten, el, avlopp, försäkring, spansk fastighetsskatt så hamnar man på ca 600-1800 SEK per mån.

Köper man nybyggt före nyår är momsen endast 4%, efter nyår är det 10% som gäller. Köper man "begagnat" så är det 10% som gäller.

Jag har avverkat 210 mil på 16 dagar och Torrevieja var det området jag gillade mest och slog därför till på detta objekt (40 min från Alicante flygplats och 200m från stranden).

Trenden i Spanien just nu är att spaniorer och engelsmän säljer, skandinaver och då framförallt svenskar och norrmän köper. Många tror att botten har passerat och priserna har börjat visa svagt stigande tendenser. Jag upplevde ett enormt intresse av svenskar hos de svenska mäklare jag besökte. Förutom spanska registreringsskyltar på bilarna så var svenska skyltar överlägset vanligast i Torrevieja. Det sägs att alla övervintrare kommer ner nu.

Just det, glömde skriva att det regnade första och sista dagen, annars var det 25-33 grader :)

Välkommen till Torrevieja! Vi blir nästan grannar (Orihuela Costa). Vi köpte för tre år sedan i en helt nybyggd samfällighet. Köpet hanterades via Skandiamäklarna som dessutom har en säljare på plats. Subventionerade visningsresor arrangeras ofta av de svenska mäklarna. Jag rekommenderar starkt att köpa via mäklare i Spanien om du inte är en fena på spanska och spansk byråkrati. Det är mycket pappershantering (även jag som jurist tyckte att detta var komplicerat).

Klokt är ju också att välja ett ställe med bra kommunikationer. Vi hyrde under många år på Costa del Sol men det blev slut Costa Blanca. Gott om flygalternativ hela året till såväl Alicante som Malaga vilket underlättar.

Fantastiskt köp som vi utnyttjar mycket varje år. Och ja, vädret är skapligt mycket bättre. Det skiljer ju oftast som mest på vintern, kan ju vara uppåt 30 graders temperaturskillnad mellan Spanien och Sverige i t ex februari. Om det är en bra investering vet jag inte men livskvalitetmässigt är det verkligen en höjdare.
 

Malu

Medlem
Tack för alla tips och åsikter! Jag förstod väl att det skulle finnas flera som funderat på detta...

Självklart så ska man inte tro att det är högsommartemperaturer i Spanien under vintern, men som skrivits ovan, det är många graders skillnad jämfört med stockholmsområdet.

Jag ska titta vidare på Spanien och räknar med att ta en tur om några veckor för att känna in områdena kring Alicante och Malaga. Vad det var som gjorde att ni valde Torrevieja, Agö och fly4fun?
 

fly4fun

Medlem
Jag ska titta vidare på Spanien och räknar med att ta en tur om några veckor för att känna in områdena kring Alicante och Malaga. Vad det var som gjorde att ni valde Torrevieja, Agö och fly4fun?

För mig var bostadsköpet nästan ett spontanköp. Jag har egentligen aldrig besökt spanska fastlandet, däremot har jag pendlat mycket mellan de olika kanarieholmarna och madeira.

Jag körde bil hela vägen mellan Barcelona och Malaga och gjorde flertal stopp på vägen, och då främst på ställen som jag fått rekommenderade. Av dessa ställen så föll Torrevieja mig mest i smaken. Det som avgjorde var bland annat:

* Närhet till flygplats med bra kommunikationer (Alicante), samt även Murcia flygplats som alternativ.
* Det är sjukt billigt hyra bil i Alicante.
* Torravieja är ett lagom stort samhälle, ingen storstad och ingen bondhåla.
* Bra klimat och det sägs att närheten till saltproduktionen gör luften väldigt bra. Många soltimmar.
* Då min erfarenhet av spanska fastlandet är mycket begränsad kändes det bra att det finns relativt mycket svenskar i närområdet, vilket ger möjlighet till svenska föreningar, svenska butiker och även en svensk skola finns i Torrevieja (om man ska komma ner längre tid med barnen).
* Nära till många fina stränder, framförallt La Mata stranden såg helt underbar ut.
* Enormt utbud av restauranger med mat från alla världens hörn.
* Spaniens största och nyaste shoppingcenter öppnade i Torraviejca 26 sep (frugan älskar shopping).
* Nära till "allt" känns det som. Ikea finns i Murica.
* Krisen i Spanien märks inte här. Det byggs mycket, och det kännes som en levande och expansiv region.
* Möjlighet att göra köp genom Svensk mäklare.
* I närområdet finns ett flertal djur och upplevelseparker för barnen.
* Det känns som om det går sälja sin lägenhet här om man tröttnar någon gång i framtiden.
* Uppvärmd pool i samfälligheten :)
* Fiber indraget i lägenheten :)
 

Agö

Medlem
Det var nog egentligen en slump att det blev just söder om Torrevieja. En lyckad visningsresa till detta nybyggda område. Vi fick som sagt via Skandiamäklarna och tittade på ett flertal objekt runt Alicante. Så varför Alicante?

1. Klimat. Det är briljant. Jag föredrar personligen april-maj och september-oktober. Sommarmånaderna är till och med lite för heta för min smak.

2. Goda flygförbindelser från Skandinavien (SK, DY och - huva - Ryanair) hela året. Det är ytterst viktigt. Att flygresan dessutom inte är särskilt lång tycker jag personligen är skönt.

3. "Svensksålt" - underlättar något enormt. Det ska sägas att just vårt område till 80 procent bebos av svenskar och norrmän (tyvärr en del ryssar också). Man kan tycka vad man vill om detta, det är ju inte särskilt charmigt, men det finns också en viss "nordisk" stabilitet i t ex samfällighetsföreningen. Det finns också en viss trygghet i att hantera lån och försäljning i Sverige.

4. Pris. I jämförelse med t ex Frankrike är Spanien synnerligen prisvärt. Vi fick mycket för ett par miljoner.

5. Möjlighet att hyra ut. Vi hyr ut, oftast via andra på området, ett antal veckor om året vilket täcker driften under året. Spanien är populärt bland barnfamiljer.

6. Nyckelfärdigt och möblerat. Det är ganska vanligt att man som vi köper huset/lägenheten helt färdig och komplett möblerat. Det sparar en del tid även om man får stå ut med t ex osannolikt obekväma sängar.

Inget av det ovanstående skiljer sig nämnvärt från t ex Costa del Sol (Malaga-området). Möjligtvis kan jag tycka att Costa del Sol är än mer turistifierat och vissa områden mer slitna än Costa Blanca. Men som sagt, vi har trivts mkt bra med att hyra i t ex Marbella, Benalmadena och Fuengirola tidigare.
 

Stefan62

Medlem
Låt oss ta diskussionen ett steg längre.

Tänk Er att man slutar arbeta vid t ex 50 års ålder och alltså inte får någon egentlig inkomst.

Man behåller bostaden som är en bra "pension".

Man kanske vill vara ledig och ha ett aktivt liv i Sverige - vad kommer det att kosta per månad?

Man kanske vill långtidsbo utomlands 9 månader per år - svårt att säga vad kostnaden blir, men hur ska man tänka och räkna?

Någon som har "input"?
 
Det hoppas jag inte överraskar någon :) Det är nog inte tanken heller, kan jag inte tänka mig iaf. Men höst och vår är det ju väldigt bra jämfört med Sverige. Dessutom ska man tänka på att den här expat-kusten i sydöstra Spanien är Europas torraste område alla kategorier, enligt vissa klimattabeller har området runt Almeria som enda område i Europa halvökenklimat.

Canarias kanske vore något för den som vill ha lite varmare vinter men ändå stanna inom EU? Vad jag hört är levnadskostnaderna lägre där också. Portugal ska man nog inte heller bortse ifrån, varmare vintrar än de flesta sydeuropeiska länder och inte så rikt/dyrt.

Fast vem vill bo i ett område som enbart är nedlusat av Skandinavier och Engelsmän? För mig är tjusningen att komma bort från allt sånt, allt som anses lagom, neutralt, och förutsägbart. Tycker ni som funderar på att köpa något i Spanien ska titta er omkring någon annanstans än Costa Blanca. Norra Portugal tycker jag känns mer lockande och förtjusande.
 

Agö

Medlem
Fast vem vill bo i ett område som enbart är nedlusat av Skandinavier och Engelsmän? För mig är tjusningen att komma bort från allt sånt, allt som anses lagom, neutralt, och förutsägbart. Tycker ni som funderar på att köpa något i Spanien ska titta er omkring någon annanstans än Costa Blanca. Norra Portugal tycker jag känns mer lockande och förtjusande.

Jag förstår precis hur du tänker men det är rätt uppenbart att det finns osannolikt många som "vill bo i ett område som enbart är nedlusat av Skandinaver". I vårt område är det ett stort gäng skandinaver/svenskar som är permanent bosatta och gärna ser sina barn gå i svensk/skandinavisk skola. Jag tror inte att man hittar det i norra Portugal. Dessutom, som sagt, är det en trygghet i att köpa via svensk mäklare och ta lån i svenska banker för investeringen. Det finns fördelar och nackdelar med allt. Vissa söker sol och bekvämlighet. Då passar Costa Blanca/Costa del Sol bra.
 
Toppen