Hoppsan, dags att fortsätta denna tråd med resten av resan! Jag hoppar över de middagar som min Yokohama-baserade kompis bokade in åt oss och några andra, och begränsar museibilderna från Tokyo till två tips, båda i Sumida (östra centrala Tokyo). Först Tokyo-Edo-museet, ett stort historiskt stadsmuseum med bred ansats som täcker perioden från c:a 1600 (alltså då boken/tv-serien
Shogun utspelar sig) till strax efter andra världskriget, och som nyligen återöppnas efter en längre renovering. Trodde jag hade fotat mer - här i alla fall en stadsvy över en klassisk bro som ledde till de dåvarande nöjeskvarteren i Edo, och en reproduktion av fasaden till en klassisk teater.
Det andra tipset i Sumida är Hokusai-museet, alltså snubben som står för några de mest kända träsnitten med japanska motiv, bl.a. Den stora vågen utanför Kanagawa och Fuji-berget, från början av 1830-talet då Japan, som fortfarande är flitigt reproducerade. Vid denna tid var Japan fortfarande var mer eller mindre stängt, men de hade nyligen fått tillgång till nya färgämnen från Europa, bl.a. berlinerblått som Hokusai använde flitigt. Tyvärr inte tillåtet att ta foto i de flesta utställningarna, men här en småregig exteriörbild och åtminstone bild av ett av hans alster.
Efter Tokyo blev det några dagar i Osaka, med en dagsutflykt medelst pendeltåg till Kyoto. Jag tog inrikesflyget med JAL från Haneda till "cityflygplatsen" Itama (ITM). Så här på förmiddagen var urvalet i JAL:s inrikes Sakura-lounge på HND T1 ganska spartanskt vad gäller tilltugg, men de klassiska ölupphällningsautomaterna var igång.
In- och utrikestrafiken på HND är i huvudsak uppdelade på olika terminaler, T1 för JAL inrikes, T2 för ANA inrikes, och T3 för utrikes, så det är där man hittar de mer imponerande loungerna. Jag insåg att jag varit i exakt denna lounge för tre år sedan, om nu inte den andra loungen på T1 är så likadan att det var den andra. Då var jag Emerald, nu Sapphire, vilket inte ger olika loungetillgång inrikes (men däremot utrikes). Jag vill minnas att det fanns lite mer urval då.
På den korta rutten till Osaka flög vi widebody (787), och servicen ombord tycker är bra för att ekonomiklass - gratis wi-fi och varm dryck eller juice.
Vi flög in över centrala Osaka, till vänster syns Osaka slott.