Senaste nytt

Japan och Sydkorea påsken 2026

Var med på samma flyg som du Tomas E, blev approacherad innan start av en flygvärdinna som pekade på min snusdosa och sa att ”det var company policy att inte tillåta rökfri tobak”.
Vid utropen innan start sas det att rökfri tobak kan störa medpassagerarna och ”refrain from using”.
Jag har nog aldrig upplevt att någon medresenär har blivit störd av mitt snusande. Väljer nog SAS i fortsättningen.
Bra att veta för då är ANA inget alternativ för mig alls :eek:
Låter som att ni borde starta en "snusa ombord"-tråd för att samla info ifall andra än ANA tycker så?

Med reservation för att forumets sökmotor är usel tycks det mest ha varit en tråd om införsel av snus som varit aktiv de senaste åren:

Jag flög i business class. Det finns tyvärr ingen first class på ARN-HND eller någon annan rutt med B787, utan det finns bara på B777 och deras få A380. :) Jag tror LHR-HND är den enda europeiska rutten där ANA har first class idag.

Det verkar alltid finnas någon "premium"-Suntory på business longhaul, men det verkar variera vilken/vilka. När jag senast flög MUC-HND-SYD var det olika whisky på de två flighterna. Infon om att Blender's Choice är en "non age statement" som ersatt/motsvarar Hibiki 17 hittade jag på nätet när jag undrade om skillnaden mot den "vanliga" Japanese Harmony. Jag kollade inte shoppingutbudet.

Edit: hittar en uppgift om att Hibiki 17 drogs in 2018. Den tycks ha försvunnit från Systembolaget 2016.
Aa, såg att ANA flyger samma plan som från FRA (som jag hann prova en gång), men iom att jag inte dricker alkohol så ofta, var jag mer intresserad av Hibiki's mini-flaskor som man brukar/brukade få på Chicago-rutten, hann dock bara få 2 st mini Hibiki 17. Ahh, Blend kanske är fortsättning eller samma som deras 100th anniversary Blend som man kunde köpa på flyg 2024/2025.

• Gilla
Reactions: Gus
Var med på samma flyg som du Tomas E, blev approacherad innan start av en flygvärdinna som pekade på min snusdosa och sa att ”det var company policy att inte tillåta rökfri tobak”.
Vid utropen innan start sas det att rökfri tobak kan störa medpassagerarna och ”refrain from using”.
Jag har nog aldrig upplevt att någon medresenär har blivit störd av mitt snusande. Väljer nog SAS i fortsättningen.
Blev tillsagd på American Airlines att jag inte fick snusa en gång. Satt då i business med 1-2-1 layout så tveksamt att det störde.

Låter som att ni borde starta en "snusa ombord"-tråd för att samla info ifall andra än ANA tycker så?
Ja eller så får Frukten och MHA321 starta en egen tråd som kan heta "Vi som hatar snusare och tycker de är äckliga" :)
Fortfarande svårt att tro att någon skulle bli störd när man sitter i 121/111-config.

Last edited:
Ja eller så får Frukten och MHA321 starta en egen tråd som kan heta "Vi som hatar snusare och tycker de är äckliga" :)
Fortfarande svårt att tro att någon skulle bli störd när man sitter i 121/111-config.
Känns som du tog det där lite personligt… jag pratade om folk som kladdar runt, inte om dig. Om du känner igen dig är det ju en annan sak, och kanske tyder på förbättringsmöjligheter! :)

Och för sakens skull så har jag inte jättemycket emot det -det finns mycket annat jag stör mig väldigt mycket mer på ombord. Men jag har ganska många gånger hört kommentarer och klagomål från andra, typiskt icke-skandinaver...

(även i business 121,men absolut till största delen i Eco där folk sitter mer inpå..)

Vid incheckningen fick jag frågan om min slutdestination.
- Tokyo.
- Ska du inte vidare till Itama?
- Jo, men med JAL om en vecka på en annan bokning.
Viss förvirring uppstod tills det visade sig att någon med exakt samma namn som jag (åtminstone de första två första förnamnen och efternamnet) var inbokad på samma flight. Han skulle flyga bak i economy så jag är glad att jag inte fick hans boardingcard! :D
Eftersom jag har två ytterligare förnamn före mitt tilltalsnamn uppstår ibland förvirring utomlands (som alltid kunnat lösas), men det här var första gången som mitt fullständiga namn (eller åtminstone 3/4 av det) matchade en annan passagerare på samma flight!
Jag brukar säga till medmänniskor att inte lägga inte till för många namn när det är dop , det blir lätt problem när de blir vuxna och ska ut och flyga , kallenamn osv , när Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump ska checka in kan det bli fel

Lunchen inleddes med amuse bouche, som de på avgångar från Sverige hade försett med nationella inslag i form av Kalixlöjrom och lingonchutney(?) till foie gras-biten!
Visa bifogad bild 173999

På tal om nationell anpassning så fanns menyn på svenska (dock inte dryckessidorna)!

Jag valde den japanska menyn - washoku - vilket jag brukar göra på ANA. Det fanns två sake att välja på. Efter att ha provat båda fastnade jag för Dassai Blue 35, som var i sedvanligt polerad Dassai-stil. Men lite märkligt med en USA-producerad Dassai-variant hos ANA! Den andra saken hade långt namn och var mer ”funky” och robust, så den tilltalar nog ”hard core-sakedrickare.
Visa bifogad bild 174000

Med ganska rejäla fiskbullar med räkor i förrättsserveringen och både en hygglig bit hälleflundra och köttbulle med stekt potatis (japanskt???) i varmrättsserveringen var det en ganska mättande meny för att vara washoku!
Visa bifogad bild 174001

Till efterrätt behövde jag därför ingen ost, utan det blev en passionsfruktsmousse-kaka och frukt. Med grönt te och Hibiki Blender’s Choice (som tycks ha ersatt Hibiki 17) - elegant japansk virre.
Visa bifogad bild 174002

Och så här ser menysidorna på svenska ut.
Visa bifogad bild 174003

Visa bifogad bild 174004
Fiskbullar går bort "stavangerägg" fisk med mjöl

Vid incheckningen fick jag frågan om min slutdestination.
- Tokyo.
- Ska du inte vidare till Itama?
- Jo, men med JAL om en vecka på en annan bokning.
Viss förvirring uppstod tills det visade sig att någon med exakt samma namn som jag (åtminstone de första två första förnamnen och efternamnet) var inbokad på samma flight. Han skulle flyga bak i economy så jag är glad att jag inte fick hans boardingcard! :D
Eftersom jag har två ytterligare förnamn före mitt tilltalsnamn uppstår ibland förvirring utomlands (som alltid kunnat lösas), men det här var första gången som mitt fullständiga namn (eller åtminstone 3/4 av det) matchade en annan passagerare på samma flight!
Var din biljett utställd med alla dina förnamn? Jag har förnamn före tilltalsnamn och är alltid intresserad av ifall det funkar hos mer "ovanliga" bolag.

Toppen