Senaste nytt

Japan och Sydkorea påsken 2026

Gissar att du testat Sakura lounge på utrikesterminalen? Flög inrikes med JAL 2023 (HND-Hiroshima) och vill minnas att inrikes och utrikes var på olika terminaler och att inrikes var på något enklare nivå. Men en sista statusbaserad OW-loungechans är en sista statusbaserad OW-loungechans! Och rapport utlovas så småningom. ;)
Ja precis, det låter ju rimligt att det är olika terminaler och därmed olika lounger :)

Väl ombord bjöds vi på pre-departuredryck. Det blev champagne för min del. Senast jag flög ANA (2024) var det ett enklare mousserande vin som serverades departure, men nu var det ”huvudserveringschampagnen” - Philipponnat Réserve Perpetuelle. Mycket brödig, tydligt utvecklad och väldigt äpplig på ett ”pinotigt” sätt. Men serverad i plastglas, vilket verkar vara hur ANA alltid gör pre-departure.
EE85D8FF-D53D-4BD6-915F-C659781CC572.jpeg

Det ljusa ni ser är den uppländska solen som skiner in på säte 1A. Så här såg flaskan ut senare.
IMG_7907.jpeg

Själva Arlanda bjöd på soligt och klart väder, men nästan direkt efter start tittade vi ner över moln. Men med tanke på hur många trådar här på BC som hyllar det välbelägna, välplanerade, välfungerande, välstädade o.s.v. Arlanda är det väl inte förvånande att solen ler över en sådan flygplats? :cool: :cool: :cool:
IMG_7903.jpeg

Ett annat vårtecken var att Delta boardade några gater bort, jag antar att de drog igång ARN-JFK i samband med starten för IATAs sommarsäsong för två dagar sedan.

Lunchen inleddes med amuse bouche, som de på avgångar från Sverige hade försett med nationella inslag i form av Kalixlöjrom och lingonchutney(?) till foie gras-biten!
IMG_7908.jpeg

På tal om nationell anpassning så fanns menyn på svenska (dock inte dryckessidorna)!

Jag valde den japanska menyn - washoku - vilket jag brukar göra på ANA. Det fanns två sake att välja på. Efter att ha provat båda fastnade jag för Dassai Blue 35, som var i sedvanligt polerad Dassai-stil. Men lite märkligt med en USA-producerad Dassai-variant hos ANA! Den andra saken hade långt namn och var mer ”funky” och robust, så den tilltalar nog ”hard core-sakedrickare.
IMG_7910.jpeg

Med ganska rejäla fiskbullar med räkor i förrättsserveringen och både en hygglig bit hälleflundra och köttbulle med stekt potatis (japanskt???) i varmrättsserveringen var det en ganska mättande meny för att vara washoku!
IMG_7911.jpeg

Till efterrätt behövde jag därför ingen ost, utan det blev en passionsfruktsmousse-kaka och frukt. Med grönt te och Hibiki Blender’s Choice (som tycks ha ersatt Hibiki 17) - elegant japansk virre.
IMG_7912.jpeg

Och så här ser menysidorna på svenska ut.
IMG_7904.jpeg

IMG_7905.jpeg

Toppen