Senaste nytt

Japan och Sydkorea påsken 2026

Var din biljett utställd med alla dina förnamn? Jag har förnamn före tilltalsnamn och är alltid intresserad av ifall det funkar hos mer "ovanliga" bolag.
Nej, bara med mitt "korta namn", som jag brukar använda. Frågan dök upp när incheckningsagenten skulle plocka fram min bokning med hjälp av passet. Tja, det här var ju på Arlanda, så det var ju inte obekant hur svenska namn kan se ut. ;)

Lite varierande väder i Tokyo de senaste dagarna - mycket mulet, en del regn men även sol och blå himmel. Rätt mycket körsbärsblomning kvar i parker och andra ställen trots att toppen är passerad.

Uenoparken är klassisk mark för den tätbefolkade picnic-varianten, inklusive massor av streetfoodstånd, av hanami (”titta på blommor”). Här var det grått och senare lite småregnigt första dagen.
IMG_7919.jpeg

Några dagar senare var det betydligt bättre väder för parkhäng (Kyu-Shiba-rikyu och Hamarikyu) och grönt te på en tepaviljong på en liten ö i parken med fenomenal utsikt (bilderna gör den inte rättvisa).
IMG_7936.jpeg

IMG_7938.jpeg

IMG_7942.jpeg

IMG_7940.jpeg

Men även ”lokalt” på ställen inte upptagna i typiska turistguider kan man hitta fina vyer, här vid Megurofloden nära Osaki-stationen.
IMG_7968.jpeg

Toppen