Senaste nytt

Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

Capa

Medlem
Rätta mig om jag har fel men om jag begär återbetalning så avsäger jag mig väl ersättning/kompensation? Därför vill jag ha ersättning först
Om jag har förstått @SK 989 rätt tidigare i tråden så är ersättning (återbetalning av biljetter) och kompensation (enligt EU 261/2004) två helt olika saker och oberoende av varandra. Detta var nytt även för mig men rätt logiskt om man tänker efter. Även ett försenat flyg som du de facto flyger med så får du kompensation. Här får först ersättning för nytt flyg (för att komma fram till ursprunglig destillation) och sedan kompensation för att du kom fram för sent. Jag kommer själv söka båda parallellt och tror inte jag därmed avsäger mig det ena eller det andra.
 

SK989

Medlem
Om jag har förstått @SK 989 rätt tidigare i tråden så är ersättning (återbetalning av biljetter) och kompensation (enligt EU 261/2004) två helt olika saker och oberoende av varandra. Detta var nytt även för mig men rätt logiskt om man tänker efter. Även ett försenat flyg som du de facto flyger med så får du kompensation. Här får först ersättning för nytt flyg (för att komma fram till ursprunglig destillation) och sedan kompensation för att du kom fram för sent. Jag kommer själv söka båda parallellt och tror inte jag därmed avsäger mig det ena eller det andra.
Stämmer att återbetalning av biljetten vid inställt flyg och schablonmässig kompensation är olika saker. Man kan få båda.
 

cantona

Medlem
Har du några målnummer som du kan dela med dig?
FT 7633-21 (mot 502080-4364), FT 1727-21 ( mot Eurowings GmbH, DE 133500868)
Jag fick idag bekräftat av Göteborgs tingsrätt att jag kan väcka talan mot Eurowings hos dom och inte behöver skicka till Attunda tingsrätt. OM det blir mot Eurowings Europe GmbH Sverige filial med org.numret 516412-9776 återstår att se.
 

fly4fun

Medlem
Malaga inställt igen

upload_2022-6-29_4-46-16.png
 

fly4fun

Medlem
"Nu flyger Stockholm smartare"
"Upptäck ett nytt sätt att resa"
Första ombokningsalternativ till dagens inställda Malaga flygning är en 9 timmars flygning via Dusseldorf den 11 juli. Vekligen ett nytt sätt att resa, 12 dagars försening.

Risken att jag flyger med Eurowings igen är ganska exakt 0.

upload_2022-6-29_8-23-50.png


upload_2022-6-29_8-24-20.png
 

fly4fun

Medlem
Stämmer att återbetalning av biljetten vid inställt flyg och schablonmässig kompensation är olika saker. Man kan få båda.
Eurowings AGP-ARN ställdes in. Eurowings erbjöd inget bra ombokningsalternativ så jag bokade Norwegian själv för 4700 SEK per pax.

Vad har jag rätt till för ersättningar?
1. EU261 - 400 EUR - JA
2. Orginal Eurowingsbiljetten - 300 EUR - JA? NEJ?
3. Ny bokning Norwegian - 450 EUR - JA? NEJ?
Kan jag få alla 3, är det inte så att jag väljer mellan 2 och 3? Tar jag 2 så avsäger jag mig 3, eller?
 

SK989

Medlem
Verkligen tråkigt. Om du har möjlighet att lägga ut pengar för en ny biljett med ett annat bolag (finns t.ex. i skrivande stund platser med SAS imorgon bitti för ca 4 500 kr enkel) så bör du få tillbaka pengarna av Eurowings i efterhand. Enligt EU 261/20004 är flygbolaget som ställt in skyldigt att boka om dig även på andra bolag om de inte själva har något samma dag (framgår av svensk hovrättspraxis) och om de inte gör det ska de ersätta mellanskillnaden för en dyrare biljett som passageraren själv köper med ett annat bolag. Vore jag dig skulle jag kontakta Eurowings och kräva ombokning till ett alternativ idag eller imorgon och när de säger nej, för de kommer de att göra, så informerar du dem att du köpt en alternativ biljett själv och sen skickar du in ett ersättningsanspråk för det.

Du har rätt till 400 EUR i kompensation för inställt flyg alla gånger (förutsatt att inte Eurowings kan bevisa att de ställde in flyget p.g.a. extraordinära omständigheter och det lär knappast vara fallet). Du har också rätt att få tillbaka kostnaden för biljetten om de inte bokar om dig till ett flyg samma dag och därutöver rätt till mellanskillnaden för biljetten som du själv köpt på ett annat bolag. Du lär dock få bråka för att få pengar av Eurowings, kanske t.o.m. gå till tingsrätten.
 

henke12

Medlem
Eurowings AGP-ARN ställdes in. Eurowings erbjöd inget bra ombokningsalternativ så jag bokade Norwegian själv för 4700 SEK per pax.

Vad har jag rätt till för ersättningar?
1. EU261 - 400 EUR - JA
2. Orginal Eurowingsbiljetten - 300 EUR - JA? NEJ?
3. Ny bokning Norwegian - 450 EUR - JA? NEJ?
Kan jag få alla 3, är det inte så att jag väljer mellan 2 och 3? Tar jag 2 så avsäger jag mig 3, eller?

1: ja!
2 eller 3. inte bägge!

Totalt 2 av 3 :)
 

henke12

Medlem
Det är väl snarare antingen 3 eller 2 och mellanskillnaden mellan 2 och 3. I slutändan ska du ju ha betalat det du ursprungligen betalat för originalbiljetten, och därtill få 261-ersättning.

Nu blev det snurrigt för mig.

1: EG 261/2004 - Kompensation och inte ersättning för att förtydliga - 400EUR JA! (Beroende på orsak förstås)

Sen vill jag säga att det är upp till @fly4fun ,
EG261/2004 säger att det _antingen_ är full återbetalning som gäller eller ombokning till liknande färdsätt
(Det vill säga alternativ 2 eller 3)

I detta givna fall är det såklart bättre med ersättning för den nya bokningen med Norwegian!

Förstår inte riktigt hur du räknar med "antingen 3 eller 2 och mellanskillnaden mellan 2 och 3"
Någon mellanskillad bör det (enligt mig) aldrig bli
 
Toppen