Senaste nytt

Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

fly4fun

Medlem
Fler "smarta Stockholmare som upptäcker ett nytt sätt att resa"...

upload_2022-6-29_22-43-37.png
 

Berglund

Medlem
Min första fråga angående tid för att få ut incheckat bagage(pga inställt flyg), som för mig är den viktigaste frågan, har inte besvarats
Gissa varför?
Det finns ingen ”standardtid” och givet vilket flygkaos som är och har varit de senaste veckorna kan man inte räkna med att något fungerar som vanligt eller som det gjorde förr. Det kan gå alltifrån snabbt till långsamt att få ut väskorna. Det är ju inte så att Eurowinga har egen personal som lastar av utan är beroende av de som sköter bagagetjänsten på flygplatsen i största allmänhet.
 

Avion

Medlem
Nej jag förstår att läget är annorlunda nu men med tanke på alla inställda flyg senaste tiden kanske någon har varit med om att få hämta ut sitt bagage och kan ge sin bild av hur lång tid det har tagit. Jeez..inte som att jag frågar efter exakta tidsangivelser.
 

ekf

Medlem
Nej jag förstår att läget är annorlunda nu men med tanke på alla inställda flyg senaste tiden kanske någon har varit med om att få hämta ut sitt bagage och kan ge sin bild av hur lång tid det har tagit. Jeez..inte som att jag frågar efter exakta tidsangivelser.
Det är inte det vanligaste flödet på bagage direkt. Jag skulle vara glad om jag fick ut väskan samma dag i rådande läge... Checka bara in väskan om du avser att flyga!
 

Avion

Medlem
Ja detta skulle enbart bli aktuellt om worst case scenariot slår in. Att Eurowings skjuter fram flyget 2-3 timmar för att sedan ställa in(då riskerar jag att även missa reserv-flyget om bagaget inte går att få ut). Lite av ett dilemma, i det läget får jag nog välja att satsa på eurowings och i värsta fall ställa in resan eller satsa på reservplanen(och eventuellt förlora pengar för EW-resan). Min första resa är nu på lördag så jag kan återkomma med resultat då.
 

adhoc76

Medlem
Eurowings har ytterst få plan (två?) avdelade för trafik från Arlanda där Arlanda är utgångsflygplats för dagen. Det är naturligtvis extremt sårbart. Tittar man på dagens flygningar så kan man notera att den flygplansindivid som skulle ha startat tidigt imorse till Alicante hade inställda rutter igår (Berlin och vv). Individen har som det ser ut övernattat på Arlanda men lyckas ändå komma iväg tre timmar för sent. Då är ju hela dagen rökt eftersom dessa individer går stenhård trafik. Ackumuleras förseningar hela dagen, jmf @fly4fun ovan och ffa Palma. Det är ofrånkomligt med det upplägg Eurowings kör med. NOLL marginaler. Har testat Eurowings. Inget fel på produkten jämfört med andra lågprisflyg, men jag tänker hädanefter rösta med fötterna. Det går inte att lägga sina planer i händerna på ett bolag som inte presterar bättre punktlighet.
 

Capa

Medlem
Håller på nu med att processa claims. Har skickat in ersättningsanspråk för mitt ersättningsflyg (som jag bokade med SAS). Sitter nu med EU 261/2004 via Eurowings hemsida. De säger att jag enligt artikel 7 har rätt till 400 euro per person för inställd flygning på sträckan ARN-AGP. Har fyllt i allting, men stannade och vill fråga er innan jag klickar i boxen nedan.

Min fråga: Frånsäger jag mig min rätt till ersättning för ersättningsbiljetten med SAS om jag klickar i boxen när jag ansöker om 261/2004 som lyder enligt nedan:

"I confirm that with the payment of the above-mentioned payout amount all claims in connection with the flight have been settled and that no further claims will be filed. The revocation can be made informally via our contact form.
Please confirm your details."
 
Toppen