Senaste nytt

Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

Capa

Medlem
Hej forumet. Jag behöver er hjälp.

Vaknade upp imorse av ett sms från Eurowings där det står "unfortunately your flight has been cancelled". Detta gäller ARN-AGP idag. Enligt Eurowings finns det tre alternativ, voucher, ombokning eller refund. Testade ombokning men det finns inga flyg (hos dem). Har testat att ringa men kommer inte fram. Biljetterna med Norwegian försvann innan jag hann logga in. SAS verkar inte ha något heller. Lätt panik.

Vad gör jag lämpligast här? Reser med småbarn. Räknar med att Eurowings inte kan boka om mig med annat bolag? Refund får man säkert men det kan vi lösa senare. Nu gäller det att komma iväg. Har kollat lite allt möjligt, men det verkar ligga långt fram i tiden till nästa avgång.

Alla inspel mottages tacksamt
 
Last edited:

Capa

Medlem
Satt i telefonkö hos eurowings, men samtalet bröts efter 30 min... . . Nu går det inte att komma fram alls längre.

Kollat snabbt nu, onsdag 29/6 är det tidigaste jag kan hitta... Hur ska man tänka, ska jag boka upp onsdag och sedan köra på det om jag inte hittar något bättre inom 24h?
 
Last edited:

Capa

Medlem
Tack Davve. Jag sitter nu i kö igen hos Eurowings. Under tiden funderar jag på om jag ska boka en ny resa eller vänta till jag får tag på dem. Just nu som sagt onsdag är nästa direktflight jag hittar. Ska se om jag får tag på dem först.

Följdfråga: Kan jag boka en annan flight själv och sedan via EU261/2004 claima mellanskilnaden med hänvisning till att jag kom fram senare än planerat? Eller är ersättningen från Eurowings aldrig större än biljettkostnaden? Försöker fokusera på att hitta en ny flight nu, det andra får lösa sig efterhand. Vill bara se till att jag inte gör något snedsteg här..
 

Berglund

Medlem
Det riktigt bökiga alternativet är att ta hela familjen, alla väskor, pick och pack, åka ut på Arlanda och säga - nu är vi här, lös problemet. Det kan naturligtvis leda till massa problem och stök, egentligen inget jag skulle rekommendera till en barnfamilj men är det så viktigt att komma iväg kanske man lika gärna kan vänta på flygplatsen som att vänta hemma?!
 

Capa

Medlem
Det är förstås ett alternativ. Har inga förhoppningar längre på att komma iväg idag, tidigaste verkar vara onsdag som funkar med direktflyg. Det är inte superviktigt att komma iväg idag. Man blir lite ställd, brukar hålla mig till sas men den här gången blev det Eurowings... Ser ut att bli en dyrköpt läxa. Försöker vara positiv nu och hitta ett nytt flyg. Har inte riktigt bestämt mig hur man ska tänka med att acceptera mellanlandningar/övernattningar vs. att komma iväg snabbt.

Men jag ser din poäng Berglund om man inte kommer fram på servicelinjen. Har Eurowings någon servicedesk på Arlanda man kan åka ut och prata med? Eller är det LHs desk som gäller? Mycket nybörjarfrågor nu, känner mig rätt uppgiven...
 

Capa

Medlem
Gäller ersättning för inställt flyg enligt EU 261/2004 oavsett om man blir ombokad till en annan flight av flygbolaget eller om man begär refund på ursprunglig biljettkostnad och sedan bokar ett eget flyg? Eller gäller det inte om man begär refund? Har läst på lite nu medan jag sitter i telefonkö. Ser ut att gälla oavsett men lite svårt att tyda. Någon som har koll?
 

palmen

Moderator
En annan tanke, du säger direktflyg flera ggr, kan det inte vara ett alternativ att flyga med mellanlandning för att komma fram, även om det innebär lite mer omständligt resande? Viktigare att åka direkt än snabbast komma iväg på semestern?
 

Capa

Medlem
Tar du ersättning så får du ingen ersättning för försening mig veterligen. Du har 3 val, avboka, ombokning, ombokning vid senare tillfälle.

Väljer du att avboka tar flygbolagets skyldigheter slut där när de återbetalat summan.

Jag såg din post i den andra tråden. Det låter helt logiskt, tack för svar. Jag tror det bästa är att boka om via flygbolaget. Kom fram nu efter 4 försök men då säger agenten att han inte kan omboka utan jag måste ringa ett annat nummer. Sitter fortsatt i kö nu. Han hänvisade till att de kan boka om med andra flyg hos deras 'partner airlines' vilket innebär LH,LX och Austrian. Jag frågade om även andra Star Alliance flyg innefattas men han visste inte. Nu är det bara att vänta och omboka via Eurowings, det är det bästa alternativet. Han sa också att det enda andra alternativet (som Berglund hintade om tidigare) är att åka ut till Arlanda och gå till Eurowings ticket counter och få hjälp där.

En annan tanke, du säger direktflyg flera ggr, kan det inte vara ett alternativ att flyga med mellanlandning för att komma fram, även om det innebär lite mer omständligt resande? Viktigare att åka direkt än snabbast komma iväg på semestern?

Du har som vanligt helt rätt Palmen. Kommer försöka sikta på ombokning snarast möjligt, även om det innebär en mellanlandning. Det känns ändå som det minst dåliga alternativet då tillgången på direktflyg försvinner snabbt nu. Det är mest detta när man har barnen med och dessutom åker själv med dem som denna gång så blir det extra omständligt med mellanlandningar etc. Hade det bara varit jag som skulle resa hade jag bara åkt ut till Arlanda och hoppats på det bästa.

Sedan verkar ju både SAS och LH-gruppen har problem med strejk just nu. Jag frågade agenten om varför flyget ställdes in men han visste inte. Det står på LHs sida att det är strejk hos Franska flygplatsledningen samt att jag såg i någon artikel på Di att LH har problem med ny våg av Covid-19 hos personalen.
 

ulagun

Medlem
Sorry, men verkar som halva Europa nu är ute och flyger . Dessutom diverse strejkhot mm försvårar det hela
Två flighter i juni.
CPH- VIE med Austrian helt fullt ut och hem både business och economy
Måndags CPH-ZRH-BCN med Swiss
Helt fullt bägge klasserna flera i stand by kön. ut från CPH
Från ZRH knökfullt economy, ströplats i business
Kollade seatingen hem den 28.e fullbokad flight även då.
Inte optimalt med småbarn men själv hade jag nog undersökt alla tänkbara alternativ även med mellanlandning och bolag som Vueling
 
Toppen