Senaste nytt

Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

Capa

Medlem
Oj, det låter inte alls bra. Så de har nekat att betala ersättning för den resa du själv bokade och skickade in kvitto för?
 

cantona

Medlem
Oj, det låter inte alls bra. Så de har nekat att betala ersättning för den resa du själv bokade och skickade in kvitto för?
Ingen respons alls och ingen kan driva ett företag utan att svara under en månad. Har print screen på alla inskickade meddelanden. Om de vägrar ... det vet jag inte då ingen svarar på mina krav.
Verkar som att Eurowings lägger sig och betalar så fort det går till tingsrätten.
 

Capa

Medlem
Ingen respons alls och ingen kan driva ett företag utan att svara under en månad. Har print screen på alla inskickade meddelanden. Om de vägrar ... det vet jag inte då ingen svarar på mina krav.
Verkar som att Eurowings lägger sig och betalar så fort det går till tingsrätten.

Helt sjukt. Använde du formuläret på deras sida? Här finns det ju två val; Antingen begära refund på de ursprungliga biljetterna (möjligen större chans att få tillbaka det åtminstone), eller yrka på ersättning för ersättningsbiljetterna man köpt själv. Hmm.

Flygen med Air Baltic verkar i alla fall gå. Ska/måste du iväg är det nog det som gäller.

Räkna med att det blir krångel med att få ersättning. Det handlar, som vanligt, inte om att HA rätt, utan att FÅ rätt.
Trist. Om de inte lyckas boka om oss (vilket jag inte ser som sannolikt att de kan) så får man ta ställning till vad man ska begära ersättning för enligt ovan. Fick hjälp med att söka ersättning vid försening för många år sedan av ett bolag, kanske blir en sådan vända till nu...
 

cantona

Medlem
Helt sjukt. Använde du formuläret på deras sida? Här finns det ju två val; Antingen begära refund på de ursprungliga biljetterna (möjligen större chans att få tillbaka det åtminstone), eller yrka på ersättning för ersättningsbiljetterna man köpt själv. Hmm.
Ja, valde Ombokning. Refund är nog att få pengarna tillbaka för ursprungliga biljetten. Vill inte göra det och sedan behöva jaga de igen för mellanskillnaden när de är så krångliga att komma i kontakt med.
 

Attachments

  • bc.PNG
    bc.PNG
    45,3 KB · Visningar: 79

mha321

Medlem
Ja, valde Ombokning. Refund är nog att få pengarna tillbaka för ursprungliga biljetten. Vill inte göra det och sedan behöva jaga de igen för mellanskillnaden när de är så krångliga att komma i kontakt med.
Väljer man refund så har man nog generellt sett gett upp möjligheten till mellanskillnaden. Den ska man nog bara använda om man faktiskt ger upp hela resan.
 

Capa

Medlem
Nu kom jag fram efter ca 2h i telefonkö. Mycket intressant samtal. Agenten var kunnigare än den jag pratade med igår. Den här gången menade agenten tvärtemot vad agenten igår sa - nämligen att vi kan bara boka om dig på ett annat flyg inom LH-gruppen om vi gör det samma dag som flyget ställs in, dvs igår (eller innan planerad avgång men efter att det ställts in). Så idag kan de inte göra någonting, annat än att boka om på Eurowings där det inte finns några platser. Agenten igår sa 'ring tillbaka imorgon, ser inte platser 40h framåt just nu'.

Hursomhelst har jag gett upp att Eurowings ska hitta platser åt oss och tagit saken i egna händer. Bokat sas (Air baltic) istället. Det intressanta var att agenten hävdade att man både kan ansöka om refund på det inställda flyget och dessutom bli kompenserad för det fulla biljettpriset man betalat för ersättningsbiljetten. Han hävdade att detta är två olika saker då refund gäller Eurowings och den andra kompensationen sker enligt EU 261/2004. Detta sa han först efter att jag frågat om jag kunde boka egen biljett och bli ersatt för denna. Jag kontrade med att om jag bokar en biljett själv så har jag ju accepterat en senare ankomsttid, varför ersättning ej utgår. Men han hävdade att ersättningsflyget är bokat på grund av förseningen av det första flyget och att därför kan ersättning utgå för båda.

Jag litar inte en sekund på dem och undrar om detta är ett sätt för dem att få en att ansöka om refund hos dem för det ursprungliga biljettpriset. Han frågade om jag ville ha detta två gånger under samtalet. Jag tackade vänligt men bestämt nej och sa att det kan jag lösa via hemsidan själv.

Hur ska man tänka här? Ansöka om båda på en gång eller börja med SAS-biljetten? Hursom är det sekundärt, känns skönt att ha nytt flyg bokat nu iaf. Så får vi se om Air Baltic går på onsdag :D.
 

AABack2ARN

Medlem
Och så undrar flygbolagen varför kunderna envisas med att åka ut till flygplatsen trots att kunden vet att planet är inställt? Det verkar ju fasen enda sättet att få (någon) hjälp :mad:. Annars blir man ju bara runtbollad...

Eurowings kundpersonal verkar dock få lite att hantera. Igår var det tre avångar med Eurowings som var inställda varav två tror jag tillhör Stockholmsbasen (EW46xx). Idag är det ytterligare två avgångar inställda (BCN och NCE) som jag också tror tillhör Stockholmsbasen.

Eller är dessa inställda avgångar sedan tidgare i något led att minska på köerna men inte tagit borts ur Arlandas displaysystem?
 

cantona

Medlem
Nu kom jag fram efter ca 2h i telefonkö. Mycket intressant samtal. Agenten var kunnigare än den jag pratade med igår. Den här gången menade agenten tvärtemot vad agenten igår sa - nämligen att vi kan bara boka om dig på ett annat flyg inom LH-gruppen om vi gör det samma dag som flyget ställs in, dvs igår (eller innan planerad avgång men efter att det ställts in). Så idag kan de inte göra någonting, annat än att boka om på Eurowings där det inte finns några platser. Agenten igår sa 'ring tillbaka imorgon, ser inte platser 40h framåt just nu'.

Hursomhelst har jag gett upp att Eurowings ska hitta platser åt oss och tagit saken i egna händer. Bokat sas (Air baltic) istället. Det intressanta var att agenten hävdade att man både kan ansöka om refund på det inställda flyget och dessutom bli kompenserad för det fulla biljettpriset man betalat för ersättningsbiljetten. Han hävdade att detta är två olika saker då refund gäller Eurowings och den andra kompensationen sker enligt EU 261/2004. Detta sa han först efter att jag frågat om jag kunde boka egen biljett och bli ersatt för denna. Jag kontrade med att om jag bokar en biljett själv så har jag ju accepterat en senare ankomsttid, varför ersättning ej utgår. Men han hävdade att ersättningsflyget är bokat på grund av förseningen av det första flyget och att därför kan ersättning utgå för båda.

Jag litar inte en sekund på dem och undrar om detta är ett sätt för dem att få en att ansöka om refund hos dem för det ursprungliga biljettpriset. Han frågade om jag ville ha detta två gånger under samtalet. Jag tackade vänligt men bestämt nej och sa att det kan jag lösa via hemsidan själv.

Hur ska man tänka här? Ansöka om båda på en gång eller börja med SAS-biljetten? Hursom är det sekundärt, känns skönt att ha nytt flyg bokat nu iaf. Så får vi se om Air Baltic går på onsdag :D.
Min resa är i september och svårt att hävda att det inte finns några biljetter då jag gav de alternativ både med SAS eller Swiss.

Tror jag hamnade i Indien med tanke på brytningen när jag ringde men har du inte spelat in samtalet blir det svårt att bevisa vad som sades.
 
Toppen