Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Vi är fast i London och skulle ha flugit hem till Stockholm med SAS mitt på dagen igår. Vi fick ett sms 3,5h innan avgång att planet blivit inställt. Vi väntade en timme för att få mer info, men inget hände. Vi ringde upp SAS och de bokade om oss till idag då alla plan igår var fulla.

Vi har inte fått någon information eller förklaring från SAS varför planet blev inställt och den enda kommunikation vi haft var när vi ringde till costumer service och de bokade om oss.

Resan är bokad med Amex platinum och SAS kundtjänst sa att de ersätter hotell upp till 100 EUR per person.
1. Hur ska vi gå till väga för att få ersättning av SAS? Som vi har förstått det så borde vi få 600EUR per person utöver hotellnatten.
2. Vilken typ av ersättning kan vi förväntas få av Amex?
 
Vi är fast i London och skulle ha flugit hem till Stockholm med SAS mitt på dagen igår. Vi fick ett sms 3,5h innan avgång att planet blivit inställt. Vi väntade en timme för att få mer info, men inget hände. Vi ringde upp SAS och de bokade om oss till idag då alla plan igår var fulla.

Vi har inte fått någon information eller förklaring från SAS varför planet blev inställt och den enda kommunikation vi haft var när vi ringde till costumer service och de bokade om oss.

Resan är bokad med Amex platinum och SAS kundtjänst sa att de ersätter hotell upp till 100 EUR per person.
1. Hur ska vi gå till väga för att få ersättning av SAS? Som vi har förstått det så borde vi få 600EUR per person utöver hotellnatten.
2. Vilken typ av ersättning kan vi förväntas få av Amex?

Vid väder blir det ingen EU-ersättning, så du måste nog skruva ner förväntningarna, antar att även många reseförsäkringar är svåra att nyttja.
 
Jag tror det blir svårt att få ut någon ersättning i detta fall. Väderleken och uppgifter att flygbolagen i samråd med luftfartsfartsmyndigheten och Heathrow gått med på att minska antalet flygningar får nog räknas till extraordinära omständigheter.

Så här skriver (förvisso) British Airways på sin hemsida

Heathrow is continuing to experience severe adverse weather conditions. As a result of the forecast of continued bad weather we have agreed with Heathrow Airport, National Air Traffic Services (NATS) and other airlines to reduce our flight schedule from Heathrow on Monday 11 December.

och jag antar att det gäller alla andra som också trafikerar Heathrow även om givetvis BA drabbas hårdast. Jag tror du snarast skall vara nöjd med att komma hem idag - om ni nu gör det. Ersättning för hotell skall ni dock få.
 
Sitter på kallax och väntar på Sk019 till Stockholm. Inkommande plan är sent, det verkar vara en besvärlig dag för flyget.
 
Skulle ha lämnat för 5 minuter sedan men enligt sas är vi still on time och gate personalen säger inget, tur att man har 45 minuter i cph att spela på
5b16aa0da4ba472d395e215d97d198da.jpg
 
Toppen