Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Jag skulle med SK526 kl 10.35 idag från LHR till ARN, men blev inställd pga tekniska problem med systemet för avisning på ena motorn.

Det är nog därför de ställer in SK1527 nu på kvällen? Eftersom det redan står en kärra på Heathrow menar jag... Och SK533 blev passande nog knappt två timmar sen så att den kunde ta upp passagerarna som var på den inställda SK1527 med följden av att nattflyget hem nu är en timme senare än planerat. Ankomst Arlanda 01:30 :(

• Gilla
Reactions: CJR
Nu behöver jag er hjälp!
Har bokat awardresa till mig och familjen CPH - PMI. 2 vuxna + 1 barn. Idag meddelar SAS att avgången till Mallorca den 28:e augusti är cancellerad och vi är ombokade till dagen innan istället. SAS står för den extra övernattningen. Det verkar som den enklaste lösningen för SAS, så klart. Men det tillkommer ju även extra semesterdagar... Om vi vill resa på originaldagen så menade SAS-säljaren att resan lätt skulle ta 10 timmar pga byten i Europa.
Vad har vi för rättigheter och möjligheter anser ni? Kan det finnas tal om kompensation?
Tacksam för svar!

Nu behöver jag er hjälp!
Har bokat awardresa till mig och familjen CPH - PMI. 2 vuxna + 1 barn. Idag meddelar SAS att avgången till Mallorca den 28:e augusti är cancellerad och vi är ombokade till dagen innan istället. SAS står för den extra övernattningen. Det verkar som den enklaste lösningen för SAS, så klart. Men det tillkommer ju även extra semesterdagar... Om vi vill resa på originaldagen så menade SAS-säljaren att resan lätt skulle ta 10 timmar pga byten i Europa.
Vad har vi för rättigheter och möjligheter anser ni? Kan det finnas tal om kompensation?
Tacksam för svar!
EU261/2004 reglerar detta väl. Finns en lång tråd om just det. I och med att de meddelar mer än 14 dagar innanför så kommer de undan men ni kan välja på ombokning enligt era önskemål eller pengar tillbaka i alla fall

Nu behöver jag er hjälp!
Tacksam för svar!
Enligt artikel 5 i förordning EU 261/2004 har du rätt att bli ombokad till "likvärdiga Transportvillkor" (däremot ingen kompensation i form av pengar p.g.a. inställt flyg då det är mer än två veckor till avgång).

Bli ombokad till en annan dag är inte direkt likvärdigt för en resa inom Europa. Norwegian har två direktflighter aktuell dag. Lufthansa har flera förbindelser med mindre än en timmes transfer i Frankfurt.

10 timmar??? Det går väl för tusan ("lätt" överdrivet ;) ) 1000 plan om dagen från PMI i augusti! Både Swiss och Lufthansa brukar ha ganska bra möjligheter och det borde även finnas olika lågprisbolag typ Norwegian.

Tråkigt väder på Landvetter just nu, SK2167 gick ner i Jönköping istället och SK1444 vände tillbaka till Köpenhamn. Sikten är ungefär 2-3 gater bort från loungen pga kraftigt snöfall.

Attachments

• IMG_4349.PNG
    IMG_4349.PNG
    511,3 KB · Visningar: 263
  • IMG_4350.PNG
    IMG_4350.PNG
    492,7 KB · Visningar: 261
Tråkigt väder på Landvetter just nu, SK2167 gick ner i Jönköping istället och SK1444 vände tillbaka till Köpenhamn. Sikten är ungefär 2-3 gater bort från loungen pga kraftigt snöfall.
Jag ställde in min tripp UME-GOT i sista stund i fredags pga snöovädret här hemma.
Skulle flugit hem med SK2080 i kväll, men planet ser ut att gå mot Jönköping nu, så jag är glad att jag inte åkte..

/ TT

Toppen