Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

En vän blev precis avbokad från SK954 (MIA CPH) den 12 maj! Ganska proaktivt av SAS med mer än tre månader till avgång. Sällskapet blev erbjudna att åka MIA OSL CPH den 15 maj istället. Eftersom detta skulle innebära tre missade arbetsdagar kontaktades SAS kundsupport som hade en otrevlig attityd men som ändå (motvilligt) gick med på att routa dom via EWR istället den 12 maj.

Tycker detta låter märkligt. På FlightAware står fortfarande SK954 den 12/5 som "scheduled", men det går inte att boka flighten och den finns inte på ITA Matrix. Kan den redan vara överbokad så SAS måste omboka passagerare? Om så är fallet, varför erbjöds då inte lösningen via EWR direkt? Inte kan det väl vara acceptabelt att erbjuda ett alternativ tre dagar senare? Speciellt som det finns andra bolag som också flyger MIA CPH med mellanlandning. SAS ville ha 10000kr extra för att boka med annat bolag, men det är ju inte mina vänner som har valt att boka om, det är ju påtvingat av SAS.

Frågor:
  • Varför bokar SAS proaktiv om bekräftade passagerare redan tre månader i förväg? Är flyget inställt eller överbokat?
  • Varför erbjuder inte SAS ett adekvat ersättningsflyg direkt utan först vid upprepade kontakter med kundservice?

Tack!
 
En vän blev precis avbokad från SK954 (MIA CPH) den 12 maj! Ganska proaktivt av SAS med mer än tre månader till avgång. Sällskapet blev erbjudna att åka MIA OSL CPH den 15 maj istället. Eftersom detta skulle innebära tre missade arbetsdagar kontaktades SAS kundsupport som hade en otrevlig attityd men som ändå (motvilligt) gick med på att routa dom via EWR istället den 12 maj.

Tycker detta låter märkligt. På FlightAware står fortfarande SK954 den 12/5 som "scheduled", men det går inte att boka flighten och den finns inte på ITA Matrix. Kan den redan vara överbokad så SAS måste omboka passagerare? Om så är fallet, varför erbjöds då inte lösningen via EWR direkt? Inte kan det väl vara acceptabelt att erbjuda ett alternativ tre dagar senare? Speciellt som det finns andra bolag som också flyger MIA CPH med mellanlandning. SAS ville ha 10000kr extra för att boka med annat bolag, men det är ju inte mina vänner som har valt att boka om, det är ju påtvingat av SAS.

Frågor:
  • Varför bokar SAS proaktiv om bekräftade passagerare redan tre månader i förväg? Är flyget inställt eller överbokat?
  • Varför erbjuder inte SAS ett adekvat ersättningsflyg direkt utan först vid upprepade kontakter med kundservice?

Tack!
Jag skulle gissa på att den avgången utgår ur planeringen av någon anledning. Att det skulle vara överbokat låter extremt otroligt och har aldrig hört talas om något liknande. Kan ju i och för sig vara någon som chartrar hela avgången också men känns som rätt låga odds det också.

SAS bokar om till första bästa ur SAS synpunkt och man får meddelande om detta via mail. Man har 10 dagar på sig att opponera sig emot detta. Om man inte är nöjd med detta så är SAS skyldiga att boka om till något motsvarande och det behöver inte vara med SAS. Allt detta är reglerat i 261/2004. SAS är inte skyldiga att betala någon ersättning alls i detta fall då det inträffar mer än 2 veckor innan flighten ska avgå.

Jag har råkat ut för samma sak i höstas och då fick vi efter mycket om och men byta destination helt till New York istället (vilket de inte är skyldiga till att göra). De alternativ som fanns var sämre för vår del och vår weekend hade blivit väldigt mycket kortare. Blev en bra lösning med NY för vår del som vi var nöjda med då det blev fler timmar i USA än planerat.
 
Undra hur länge RKP ska stå på backen i CPH nu... Hoppas väldigt länge... :)
Nja, än är ju inte "servicesäsongen" över för SAS. Just nu befinner sig LN-RKO i Hongkong för revision, så man är en maskin kort på långdistanslinjerna.

Om ytterligare någon maskin ska dit innan S18 träder i kraft vet jag inte, men det är vid skiftet mellan maskiner på väg till resp. från verkstan som det är känsligast för störningar för den ordinarie trafiken, och det är då LN-RKP brukar få slita lita extra.
 
Är flyget inställt eller överbokat?
Intressant fråga, jag tittade faktiskt på SK953 på samma datum för en vecka sedan, och då var den fullsatt! 0 i alla bokningsklasser inklusive C. Det måste vara relativt ovanligt så långt i förväg... Och nu verkar även den vara helt borta.
Om den verkligen var helt fullbokad så verkar det väldigt konstigt att ställa in den.
 
Toppen