Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

De har ju garanterat räknat på antal missade anslutningarna respektive ända av resan. Var tappas flest, och vad blir jobbigast och dyrast att boka om. Inklusive eventuella följdförseningar på returen samt risker med missade gate access tider och liknande.

Sedan tycker jag det låter tveksamt att en sådan lång delay verkligen enbart skulle handla om att vänta på folk.

Kan informera att min svåger och hans hustru blev/skulle bli ombokade till Icelandair, men de hann efter en rask språngmarsch med sin planerade SK903. Härligt för dem!

Gällande vart problemen låg är svaret att för mig som flög SK1004 till Luleå i morse, låg problemet på Arlanda iaf. Planet kom in i gaten 10 minuter innan avgång ungefär. Vi fick borda ca 10 minuter efter schemalagd avgång. Fick sen sitta på planet i 1,5h innan vi till slut lyfte. Ett skäl var ”lång kö till av-isningen”.

Så all det absolut vara. Men kan de verkligen räkna slots så noggrant på så långa avstånd?
Håller med om att det känns långsökt men jag vet inte.

Skall man tro flightstats.com så beslutade SAS klockan 09:56 lokal tid att den nya avgångstiden från gate skulle vara 13:00 så det verkar inte som om min teori stämde i alla fall utan man visste ganska tidigt ungefär hur sent planet skulle bli.

Kan informera att min svåger och hans hustru blev/skulle bli ombokade till Icelandair, men de hann efter en rask språngmarsch med sin planerade SK903. Härligt för dem!

Kul att dom hann med! Vilket nerköp att få hamna på Icelandair istället för SAS business, jag hade i så fall definitivt försökt få dom att boka till något annat...

Hörde om någon annan som också fick Icelandair business som alternativ då SAS ställde in ett plan. Var bokad i SAS business. Men Icelandairs business är väl nästan att jämställa med SAS Plus? Är det snålhet hos SAS som gör att de väljer Icelandair framför Lufthansa eller andra star-bolag?

Hörde om någon annan som också fick Icelandair business som alternativ då SAS ställde in ett plan. Var bokad i SAS business. Men Icelandairs business är väl nästan att jämställa med SAS Plus? Är det snålhet hos SAS som gör att de väljer Icelandair framför Lufthansa eller andra star-bolag?
Dom kanske prioriterar att få kunden snabbast möjligt till destinationen, just Icelandair har väl synnerligen korta connections i Keflavik?

SK 983 (Tokyo) verkar bli försenad idag. Problem med bromsarna tydligen så passagerarna har fått gå av planet.
Man verkar ta inkommande maskin från Tokyo som får vända åter (OY-KBI). Ny preliminärtid tycks bli 17.30.
Är det OY-KBC som har problem? Den kom från San Francisco vid 13-tiden och borde ha blivit dagens Tokyo-maskin.
Nu återstår att se hur man löser kvällens 997 till Shanghai.
Kanske hinner OY-KBC bli fixad i tid - annars får kanske inkommande från Shanghai vända åter med två timmars försening.

Dessutom verkar LN-RKG, som blev stående i Shanghai i veckan, ännu inte ha tagits i trafik efter sin tomflygning (?) hem till Köpenhamn i tisdags.

Inte undra på att LN-RKP får slita hårt!

Toppen