Jonas C
Medlem
Personerna i Sveg har direktnummer till flygbolagens support. Problemet är att supporterna är extremt omedgörliga och vill sällan bistå med hjälp när det rör sig om Star Alliance awards. Sedan kräver det ganska mycket extra jobb från agenterna att försöka jaga flygbolagen.Personerna på kundtjänst ringer ju inte upp andra bolag, de sitter ju bara där för att svara i telefon.
SWISS är dessutom ökända för att byta flygnummer, t.ex ZRH-JNB som de bytte flygnummer på från LX288 till LX284. Exakt samma flyg och exakt samma tider. De passagerare som hade bonusplatser på LX288 fick sina biljetter avbokade varvid SWISS vägrade att automatiskt lägga in dem på LX284 (något som de flesta flygbolag gör när de byter flygnummer), detta med hänvisning att det nu är en annan flight än den som ursprungligen var bokad, trots att det i praktiken är samma flyg.
Finns även fall där SWISS har bokat av flyg där det redan finns ett utställd biljett, trots att flyget inte är inställt. Det kan t.ex ske vid en schemaändring där roboten automatiskt bokar av flyg om man inte har tagit ställning till ändringen efter 14 dagar. Vanligtvis så anses en schemaändring som accepterad om man inte tar ställning inom 14 dagar. På avigsidan så har SWISS varit väldigt generösa med tillgången på bonusplatser då de släpper till partners 300 dagar ut och med möjlighet att hitta 9+ platser i business på samma flyg. Detsamma kan inte sägas om Lufthansa som är väldigt inkonsekventa med sina släpp och som dessutom begränsar tillgängligheten till SAS.
SAS Amex är väldigt populärt även bland norrmännen. I min erfarenhet i nivå med Sverige.Det råder väl ingen tvekan om att samarbete SAS och AMEX i Sverige har varit gynnsamt för båda. Detta samarbete finns inte i Danmark och i mindre utsträckning i Norge via DNB-kort. Trots att den svenska befolkningen är ungefär dubbla av både Norges och Danmark så är inte flygtrafiken i Sverige den viktigaste marknaden för flygbolaget SAS. Det är nog Norge. Men för koncernen med intäkter och marginaler är nog Sverige viktigast genom AMEX-samarbete. Så min första teori är att SAS/AMEX-samarbete var en guldkalv under vanliga villkor, men under pandemin ett bekymmer.