Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Personerna på kundtjänst ringer ju inte upp andra bolag, de sitter ju bara där för att svara i telefon.
Personerna i Sveg har direktnummer till flygbolagens support. Problemet är att supporterna är extremt omedgörliga och vill sällan bistå med hjälp när det rör sig om Star Alliance awards. Sedan kräver det ganska mycket extra jobb från agenterna att försöka jaga flygbolagen.

SWISS är dessutom ökända för att byta flygnummer, t.ex ZRH-JNB som de bytte flygnummer på från LX288 till LX284. Exakt samma flyg och exakt samma tider. De passagerare som hade bonusplatser på LX288 fick sina biljetter avbokade varvid SWISS vägrade att automatiskt lägga in dem på LX284 (något som de flesta flygbolag gör när de byter flygnummer), detta med hänvisning att det nu är en annan flight än den som ursprungligen var bokad, trots att det i praktiken är samma flyg.

Finns även fall där SWISS har bokat av flyg där det redan finns ett utställd biljett, trots att flyget inte är inställt. Det kan t.ex ske vid en schemaändring där roboten automatiskt bokar av flyg om man inte har tagit ställning till ändringen efter 14 dagar. Vanligtvis så anses en schemaändring som accepterad om man inte tar ställning inom 14 dagar. På avigsidan så har SWISS varit väldigt generösa med tillgången på bonusplatser då de släpper till partners 300 dagar ut och med möjlighet att hitta 9+ platser i business på samma flyg. Detsamma kan inte sägas om Lufthansa som är väldigt inkonsekventa med sina släpp och som dessutom begränsar tillgängligheten till SAS.

Det råder väl ingen tvekan om att samarbete SAS och AMEX i Sverige har varit gynnsamt för båda. Detta samarbete finns inte i Danmark och i mindre utsträckning i Norge via DNB-kort. Trots att den svenska befolkningen är ungefär dubbla av både Norges och Danmark så är inte flygtrafiken i Sverige den viktigaste marknaden för flygbolaget SAS. Det är nog Norge. Men för koncernen med intäkter och marginaler är nog Sverige viktigast genom AMEX-samarbete. Så min första teori är att SAS/AMEX-samarbete var en guldkalv under vanliga villkor, men under pandemin ett bekymmer.
SAS Amex är väldigt populärt även bland norrmännen. I min erfarenhet i nivå med Sverige.

Det är ju SAS som resan är bokad genom. Med SAS eurobonuspoäng och genom SAS avtal med deras partnerbolag. Om man ska ha samarbete så ska det samarbetet rimligen också hantera såna situationer som kan uppstå för resenären. På samma sätt som för betalda resor.
Om SAS vill promota sitt lojalitetsprograms samarbete med andra bolag så får man rimligen ta ansvar också när något skiter sig. Det kan inte vara svårt att bolagen sätter upp en gemensam struktur för det.
Varför skulle SAS inte erbjuda Swiss av den anledningen? Har man en gemensam struktur för avbokningar inom awards gynnar det väl Swiss kunder på samma sätt som det gynnar SAS kunder? Ta kostnaden...? Ja det kanske man får göra. Det finns väl en intäkt i och med att kunden betalar med poäng?
Tyvärr är det ju inte så det är uppsatt i flygbranschen att olika bolag tar ansvar för vad andra flygbolag gör och köper nya biljetter till kunden. Vi kan alla tycka att så borde vara fallet men så är det ju tyvärr inte. Jag kommer personligen inte driva det caset för att försöka få rätt i något som jag anser mig ha rätt till, vill du eller andra göra det är det upp till er. EU-lagstifningen är extremt tydlig i detta att det är flygbolaget som utför flygningen som är ansvariga, inte det bolag som gör bokningen. Varför skulle SAS gå emot vad som står i EU-lagstifning i detta fall?

I detta fall är det som sagt Swiss som är de som vägrar låta resenärerna att resa, inte SAS. Det är då Swiss som är ansvariga för kunden och inte SAS. EU 261/2004 reglerar vad som gäller för dessa resor och där framgår det klart och tydligt att det är utförande flygbolag (lufttrafikföretag) som är ansvariga att lösa detta för resenären, inte det bolag som resan har bokats igenom.

Utdrag ur EU 261/2004 där detta är reglerat
EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Artikel 1
Syfte
1. Denna förordning fastställer, i enlighet med de villkor som anges, minimirättigheter för flygpassagerare i följande fall:
b) Inställd flygning.

Artikel 2
Definitioner
I denna förordning avses med
a) lufttrafikföretag: ett lufttrafikföretag med giltig licens,
b) lufttrafikföretag som utför flygningen: ett lufttrafikföretag som utför eller avser att utföra en flygning enligt ett avtal med passagerare eller som ombud för en annan juridisk eller fysisk person som har ett avtal med denna passagerare,

Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen
, och
2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

Artikel 8
Rätt till återbetalning eller ombokning
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan
a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,
- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,
b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller
c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Men om ett bolag gått med på att ställa ut en biljett för en viss typ av transport borde de väl vara tvungna att erbjuda ett alternativ så nära avgången? Det ska väl vara sak samma att den ursprungliga biljetten hade låg intjäning medan ersättningsalternativen har hög intjäning?

Inte så insatt i vad som händer i praktiken, därav frågan.

Men om ett bolag gått med på att ställa ut en biljett för en viss typ av transport borde de väl vara tvungna att erbjuda ett alternativ så nära avgången? Det ska väl vara sak samma att den ursprungliga biljetten hade låg intjäning medan ersättningsalternativen har hög intjäning?

Inte så insatt i vad som händer i praktiken, därav frågan.
Du kan läsa inlägget jag postade precis innan ditt. Flygbolaget som utför flygningen är skydliga enligt EU261/2004 att erbjuda ombokning till slutdestination snarast möjligt. Att Swiss inte gör detta är som sagt extremt beklämmande och det är inte första eller sista gången just Swiss beter sig så.

Fast du skrev ju såhär:
"Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser."
Det är väl klart som fan att man blir upprörd om man planerat en resa och sen bara blir avbokad utan att flygbolaget ens försöker hjälpa till att lösa situationen.
Jag har extremt svårt att förstå din hållning? Varför ska lojalitetskunder acceptera att bli pissade på bara för att just en viss resa är betald med poäng när man betalt andra resor till full/överpris? Det är väl en självklarhet att det ska ställas krav. Hur tror du regelverket kring inställda betalda flighter hade sett ut om det inte ställts krav på flygbolagen?
I normalfallet finns det andra rutter och platser att boka om till men just nu drar flygbolagen i nödbromsen igen. I övrigt har @palmen förklarat här varför det inte kommer löna sig att leka Sverker Olofsson i den här frågan.

Frågade en agent idag eftersom min hemresa kommer gå förbi Hong Kong (där swiss nyligen ställde in mitt flyg på ditresan).

Min fråga var, vad som händer om hemresan blir inställd när jag redan rest ut, då sa han att de kommer boka om till nästa möjliga avgång om avresan ställs in samma dag/på flygplatsen men om den skulle ställas in tidigare än så ombokar de bara till award platser.

Känner på mig att de kommer bli problem hem från Thailand men det är ett par veckor kvar och swiss kanske börjar flyga till HKG igen förhoppningsvis. Men det är upplagt för kaos.

Frågade en agent idag eftersom min hemresa kommer gå förbi Hong Kong (där swiss nyligen ställde in mitt flyg på ditresan).

Min fråga var, vad som händer om hemresan blir inställd när jag redan rest ut, då sa han att de kommer boka om till nästa möjliga avgång om avresan ställs in samma dag/på flygplatsen men om den skulle ställas in tidigare än så ombokar de bara till award platser.

Känner på mig att de kommer bli problem hem från Thailand men det är ett par veckor kvar och swiss kanske börjar flyga till HKG igen förhoppningsvis. Men det är upplagt för kaos.
Jag tror inte att det stämmer att de endast skulle leta efter awards. Jag har varit med om att SAS hjälpt oss boka om till flyg utan awardtillgång. Dock i ekonomi, men vi var glada att komma hem.

Edit: Vi var bara borta 2-3v så det kan nog vara annorlunda om man är borta flera månader.

Jag tror inte att det stämmer att de endast skulle leta efter awards. Jag har varit med om att SAS hjälpt oss boka om till flyg utan awardtillgång. Dock i ekonomi, men vi var glada att komma hem.

Edit: Vi var bara borta 2-3v så det kan nog vara annorlunda om man är borta flera månader.
Ja vi är borta 2,5 vecka bara med. Men swiss ställer ju in nära inpå.

Men ekonomi hade funkat i värsta fall så hoppas de är som du säger. :)

Datapunkt från min sida när detta hände för Mrs Doctor-X i somras när hon rest "hem" till Kanada och hemresan ställdes in, dvs vid påbörjad resa. Det tog ett par samtal till kundtjänst, men enligt reglerna blev hon tillslut ombokad till betald biljett.

Efter iaf 2 samtal till SAS vanliga kundtjänst där jag till slut fick tala med vänlig kvinna och systematiskt gick igenom ärendet gick det till slut att boka om till en betald biljett (endast ett leg är betald, de resterade två är award). Hon förstod situationen, men var tvungen att kolla med Eurobonus-avdelningen som i sin tur var tvungen att ta det ett steg till för att få godkänt att boka om.

Skönt att allt löst sig, men något tröttsamt att det krävdes 5 samtal där varje samtal tog minst 1h.

Man kan tycka att SAS borde boka dig på waitlist på det aktuella flyget och sen ringa Swiss för att få dom att släppa platserna. Alternativt att du får ringa Swiss och tjata för att dom ska plocka upp din waitlist. Swiss kan inte lösa själva bokningen utan det är ju din resebyrå (sas) som måste lösa själva bokningen.

Tror denna situation är mer än vad normala kundtjänst kan hantera.. För mig tog det 5 samtal och en månad att avboka en star alliance-resa och få rätt belopp återbetalt... Första samtalet tog 45 minuter för en enkel avbokning.. Nivån på kundtjänst är riktigt låg just nu tyvärr.

Detta är exakt vad jag funderar över. Att betalningsmedel spelar ingen roll, vid inställd flyg inom 14 dagar har man rätt till ombokning och inte bara "om det finns award platser". I mina ögon det låter samma som att man köper billigaste economy och flygbolaget nekar ombokning om det inte fanns låg-klass economy platser på andra flyg. För award bokning är väl bara en viss klass, eller?
Och hur ska man egentligen agera om flygbolag nekar trots allt? På hemresan kan försäkringen hjälpa till, tycker jag @Davvelavve.
Men utresan alltså? Kanske man kan inte resa om ingen hjälper. Det låter superkrångligt att betala med egna medel och sen försöka ta fighten mot flygbolagen. Vem har ork med domstol när resans syfte är att ha det roligt med vänner/familjen? Kanske det är exakt vad flygbolagen tycker också, ingen som orkar, och dem som orkar får en slant sen.

Lite samma sak med EU regler. Flygbolagen nekar till sista sekund, de flesta säkert ger sig vid första eller andra nej. Resten får betalt.

Toppen