Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Davvelavve skrev:Jag får nog gå via någon flyg hjälp då. Swiss har ju inte ens meddelat anledning till att de ställt in. Det konstiga är att de även ställde in CPH-ZRH fast där var det bara flygplansbyte vad jag kan se.Klicka för att utvidga...




Det är ju exakt samma förlopp som på Arlandaavgångarna, där flyget bara ändrats något i tid och fått nytt nr. Den konspiratoriskt lagde i mig misstänker att detta har att göra med att man tagit på sig för många bonusbokningar och vill få resenärer att avboka. Det fanns mängder med bonusbiljetter med Swiss när jag bokade i somras, så det är möjligt att något blev fel för dem där.



Om ovan teori stämmer har de i mitt fall lyckats. Det blir ingen businessresa utan jag har ombokat till cashat direktflyg i ekonomi med SAS. Det blir i runda slängar 8000 dyrare än businessresan men iaf poäng tillbaka och vi får sikta på en resa nästa vinter med annat bolag än Swiss. Surt i vilket fall då vi sett fram mot detta.
 
Tänk på att det är pandemi nu och det "brinner" utanför Sverige. Gissar att många avbokat sina jul- och nyårsresor och att flybolagen drar ner antal avgångar. Detta är inte normalläge och inget att bli upprörd över.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Tänk på att det är pandemi nu och det "brinner" utanför Sverige. Gissar att många avbokat sina jul- och nyårsresor och att flybolagen drar ner antal avgångar. Detta är inte normalläge och inget att bli upprörd över.Klicka för att utvidga...


Det handlar ju dock uppenbart om något annat i det givna fallet då en avgång finns och det som felar är Swiss ovilja att boka om vederbörande på flyget
 
Vi hade tur, fick ett sånt där jobbigt SAS-mail i morse, det var ändrad avgångstid med 30 min och ny flygplanstyp med SWISS ner till Zürich från Arlanda men samma flightnummer, så vi fick sitta kvar med våra bonusplatser. Resan är i påsk så det är ju ett tag kvar än...
 
Cristoffer Cedergren skrev:Tänk på att det är pandemi nu och det "brinner" utanför Sverige. Gissar att många avbokat sina jul- och nyårsresor och att flybolagen drar ner antal avgångar. Detta är inte normalläge och inget att bli upprörd över.Klicka för att utvidga...
Fast du skrev ju såhär:

"Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser."

Det är väl klart som fan att man blir upprörd om man planerat en resa och sen bara blir avbokad utan att flygbolaget ens försöker hjälpa till att lösa situationen.

Jag har extremt svårt att förstå din hållning? Varför ska lojalitetskunder acceptera att bli pissade på bara för att just en viss resa är betald med poäng när man betalt andra resor till full/överpris? Det är väl en självklarhet att det ska ställas krav. Hur tror du regelverket kring inställda betalda flighter hade sett ut om det inte ställts krav på flygbolagen?
 
Fredde18 skrev:Vi hade tur, fick ett sånt där jobbigt SAS-mail i morse, det var ändrad avgångstid med 30 min och ny flygplanstyp med SWISS ner till Zürich från Arlandamen samma flightnummer, så vi fick sitta kvar med våra bonusplatser. Resan är i påsk så det är ju ett tag kvar än...Klicka för att utvidga...


Personligen hade jag typ 5 st tidsändringar innan flyget tillslut ställdes in/byttes ut mot ett nytt. Håller tummarna för att du kommer iväg på din resa
 
Tack för att du uppmärksammar detta beteende. Nu blir jag lite nervös då jag har en bonus resa med Swiss business till Tokyo 11-18 maj och fick precis ett mess om att de ställt in flyget den 11 maj men bokat om mig till den 10 maj istället fortfarande i business. Helt ok för min del att kunna tillbringa ytterligare en dag i Tokyo men tänk om det är bara är ett första steg att boka om, boka om igen och boka om igen till att avboka helt. Hmm skall bli intressant detta,
 
Jag har funderat på detta en del under längre tid, och min teori är att detta är främst ett SAS och Sverige problem. Häng med i mitt resonemang.



Det råder väl ingen tvekan om att samarbete SAS och AMEX i Sverige har varit gynnsamt för båda. Detta samarbete finns inte i Danmark och i mindre utsträckning i Norge via DNB-kort. Trots att den svenska befolkningen är ungefär dubbla av både Norges och Danmark så är inte flygtrafiken i Sverige den viktigaste marknaden för flygbolaget SAS. Det är nog Norge. Men för koncernen med intäkter och marginaler är nog Sverige viktigast genom AMEX-samarbete. Så min första teori är att SAS/AMEX-samarbete var en guldkalv under vanliga villkor, men under pandemin ett bekymmer.



Det var ok att balansräkningen ökade med alla poängskulder så länge man kunde boka dessa. Men just nu är det nog större kostnadsposter man är oroliga över. Jag tror också man helt enkelt kan bygga en logik till revisor att skulden per poäng är mycket lägre, på det sättet undviker SAS oroligheter av detta kortsiktigt.



Så länge världen var öppen och det var enkelt att hitta bonusplatser så funkade detta. Men när världen blev som den är tittar alla till sitt eget hem. Det gäller SAS, men också Lufthansagruppen, Singapore, United etc.



Här kommer nästa problem för SAS. Nämligen att andelen poäng och medlemmar som skall användas är oproportionerligt jämfört med SAS eget trafikutbud. Min högst personliga gissning är att splitt mellan uttag i eget bolag jämfört med Star Alliance så har SAS Sverige högst split inom alliansen till andra bolag. Helt enkelt obalans mellan efterfråga och utbud. Jag tror Miles & More främst använder miles inom Lufthansagruppen, United Milage Plus inom United osv. Och inom Joint Ventures löser man de problem som uppstår utan problem. Incitamenten är att stanna med det egna, medan incitamenten för SAS-medlemmar i Sverige är raka motsatsen.



Detta funkade mycket bra under normala världsomständigheter. Men när vi är nu i en volatil situation, inte lika mycket. Så man kan ställa sig den hypotetiska frågan varför United, Air Canada, Lufthansagruppen och alla andra skall lösa SAS kommersiella problem när man har fullt upp att hålla sig själva flytandes? Jag säger inte att alla andra gör rätt, men ser en anledning till varför läget är som det är.



Jag är också mer och mer övertygat att SAS själva stryper tillgången till andra bolag och inte vice verse. Plötsligen kan inte SAS 2-for-1 gänget ens boka SAS platser som finns på SAS.se



Nej, det är inte roligt. Men SAS har blivit "victim of their own success" i relationen med AMEX. Funkar i bra dagar, men mindre bra när världen ser ut som den gör.



Det är mina teorier varför det ser ut som det gör, och SAS EB-medlemmar hamnar i skottlinjen när allt är så skakigt.
 
1ClassJocke skrev:Fast du skrev ju såhär:"Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser."Det är väl klart som fan att man blir upprörd om man planerat en resa och sen bara blir avbokad utan att flygbolaget ens försöker hjälpa till att lösa situationen.Jag har extremt svårt att förstå din hållning? Varför ska lojalitetskunder acceptera att bli pissade på bara för att just en viss resa är betald med poäng när man betalt andra resor till full/överpris? Det är väl en självklarhet att det ska ställas krav. Hur tror du regelverket kring inställda betalda flighter hade sett ut om det inte ställts krav på flygbolagen?Klicka för att utvidga...
De flesta blir nog upprörda över detta. Man får vara hur arg man vill på Swiss som gör på detta sätt. Sen kan man alltid fundera på vad man ska göra framöver, personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.



Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.



Det är inte alltid man tjänar på att "kräva sin rätt" då det ibland får oönskade negativa konsekvenser. Det mest kända fallet är ju när en kanadensare nyttjade en billig bonusbokning via ett kryphål. Han fick då inte resa när han skulle gå ombord planet. Hävdade strikt sin rätt i amerikansk domstol som han vann. Det slutade med att alla bolag täppte till det lilla hål som fanns som utnyttjades väldigt ofta för att dumpa priserna och alla blev lidande. Killen som drog dom till domstol fick tillbaka sina poäng och skatter och var nöjd och tyckte han gjorde rätt, resten av alla frequent flyers är ju mindre nöjda kan man lugnt säga.
 
palmen skrev:...personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.Klicka för att utvidga...
Skulle du vilja skapa en varningstråd med flygbolag man ska undvika i Corona-tider?
 
Budgetresenär skrev:Skulle du vilja skapa en varningstråd med flygbolag man ska undvika i Corona-tider?Klicka för att utvidga...
Nej, vill du ha en sådan tråd starta den gärna själv.

Allmänna rekommendationen är ju dock att undvik alla flygbolag om du inte är beredd på att saker kan ändra sig i sista minuten och du inte kommer iväg, eller blir fast på din destination för att "världen" stängt ner.
 
palmen skrev:De flesta blir nog upprörda över detta. Man får vara hur arg man vill på Swiss som gör på detta sätt. Sen kan man alltid fundera på vad man ska göra framöver, personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.Det är inte alltid man tjänar på att "kräva sin rätt" då det ibland får oönskade negativa konsekvenser. Det mest kända fallet är ju när en kanadensare nyttjade en billig bonusbokning via ett kryphål. Han fick då inte resa när han skulle gå ombord planet. Hävdade strikt sin rätt i amerikansk domstol som han vann. Det slutade med att alla bolag täppte till det lilla hål som fanns som utnyttjades väldigt ofta för att dumpa priserna och alla blev lidande. Killen som drog dom till domstol fick tillbaka sina poäng och skatter och var nöjd och tyckte han gjorde rätt, resten av alla frequent flyers är ju mindre nöjda kan man lugnt säga.Klicka för att utvidga...
För mig är det helt ointressant att boka en resa utan några som helt rättigheter och som flygbolaget kan ställa in utan något som helst ansvar. Om det är det spelet SAS vill spela är lojalitetsprogrammet värt noll för mig. Ena dagen ska jag vårdas. Nästa dag bli pissad på...

Och sen nån gammal story från den amerikanska rättssystemet...? Lite som jag skrev tidigare... Ibland undrar jag om en del är mullvadar i den här gruppen...?
 
1ClassJocke skrev:För mig är det helt ointressant att boka en resa utan några som helt rättigheter och som flygbolaget kan ställa in utan något som helst ansvar. Om det är det spelet SAS vill spela är lojalitetsprogrammet värt noll för mig. Ena dagen ska jag vårdas. Nästa dag bli pissad på...Och sen nån gammal story från den amerikanska rättssystemet...? Lite som jag skrev tidigare... Ibland undrar jag om en del är mullvadar i den här gruppen...?Klicka för att utvidga...


I principen håller jag med dig. Lojalitet är lite urvattnat och kan kännas lite envägs för tillfälle. Jag är ingen fan av SAS trots att jag har EBG som till stor del kommer från AMEX och MC med några enstaka SAS Plus-resor per år. Jag håller mig till Lufthansagruppen (som också kan driva mig vansinnig ibland).



Däremot tycker jag de svåra situationer som uppstår när ett Star Alliance-bolag ställer till med problem på en Eurobonusresa inte är SAS fel, eller ansvar för att ta kostnad att lösa för varje resenär. Det är trots allt inte SAS som har ställt till det. Det är upp till utförande bolag att lösa.
 
Mattias7205 skrev:Tack för att du uppmärksammar detta beteende. Nu blir jag lite nervös då jag har en bonus resa med Swiss business till Tokyo 11-18 maj och fick precis ett mess om att de ställt in flyget den 11 maj men bokat om mig till den 10 maj istället fortfarande i business. Helt ok för min del att kunna tillbringa ytterligare en dag i Tokyo men tänk om det är bara är ett första steg att boka om, boka om igen och boka om igen till att avboka helt. Hmm skall bli intressant detta,Klicka för att utvidga...
Orolig ska man nog inte vara, men proaktivt aktiv och hålla koll. Jag tror att Swiss just i dagarna ser över vinterns flighter och samtidigt försöker spika S22, alltså sommartidtabellerna som börjar i slutet av mars. Det leder till vissa justeringar. Vill minnas att det var ett liknande race tidigare i höstas.



Detta sker nog i alla bolag. Just ditt case är ju positivt då du fick en ombokning och inte lämnades vind för våg!
 
1ClassJocke skrev:För mig är det helt ointressant att boka en resa utan några som helt rättigheter och som flygbolaget kan ställa in utan något som helst ansvar. Om det är det spelet SAS vill spela är lojalitetsprogrammet värt noll för mig. Ena dagen ska jag vårdas. Nästa dag bli pissad på...Och sen nån gammal story från den amerikanska rättssystemet...? Lite som jag skrev tidigare... Ibland undrar jag om en del är mullvadar i den här gruppen...?Klicka för att utvidga...
I detta fall som vi diskuterar mest här (Swiss ställer in utan att boka om resenärerna) så är det inte SAS du ska vara sur på utan Swiss. Varför ska SAS gå in och köpa en full fare biljett åt resenären från Swiss i detta fall och ta den kostnaden själv. Om det skulle bli kravet från resenärerna så kan vi nog räkna med att SAS inte kommer att erbjuda oss att boka bonsresor med Swiss över huvud taget, vad har vi då vunnit på detta? Ingenting om du frågar mig.



Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet. Jag har själv råkat ut för detta flertalet ggr med inställda flygningar under pandemin där jag tvingats ta extra semesterdagar eller ändra mina resor helt och hållet med 1 månads framförhållning. Extremt frustrerande på både betalda resor och bonusresor. Det är dock en av anledningarna att jag alltid har alla mina bokningar 100% flexibla vad det gäller saker på destinationen för att kunna parera när det blir knas, och det är inget som jag gör bara pga pandemin utan så gör jag alltid om det inte skulle vara extremt fördelaktigt med förskottsbetalt (och då vet jag ju även riskerna).
 
palmen skrev:I detta fall som vi diskuterar mest här (Swiss ställer in utan att boka om resenärerna) så är det inte SAS du ska vara sur på utan Swiss. Varför ska SAS gå in och köpa en full fare biljett åt resenären från Swiss i detta fall och ta den kostnaden själv. Om det skulle bli kravet från resenärerna så kan vi nog räkna med att SAS inte kommer att erbjuda oss att boka bonsresor med Swiss över huvud taget, vad har vi då vunnit på detta? Ingenting om du frågar mig.Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet.Klicka för att utvidga...
Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju liksom sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.



Jag tar inte de på mitt shit happens konto, speciellt inte när de är fem dagar kvar till avresa.
 
Davvelavve skrev:Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju liksom sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.Jag tar inte de på mitt shit happens konto, speciellt inte när de är fem dagar kvar till avresa.Klicka för att utvidga...
Just ditt fall med 5 dagar till avresa är helt horribelt och det frångår ju vad som normalt hände rmed inställda flighter (brukar ske någon månad i förväg). Det hade inte jag heller satt på shit happens kontot direkt. Det jag skrivit innan har mer varit reflektion på "normalfallet" när det sker ändringar i ens bokningar, dvs inte att det kommer någon dag innan avresa.



Problemet är ju vad SAS ska gör när Swiss vägrar att boka om. Hur ska SAS hjälpa till då? Personerna på kundtjänst ringer ju inte upp andra bolag, de sitter ju bara där för att svara i telefon. Det går ju inte komma i kontakt med SAS på annat sätt mer än formuläret på hemsidan och då får man vänta några veckor/månader på svar tyvärr (vilket är en diskussion för en annan tråd). Helt klart hamnar man i skiten och det går inte att göra något.



Det är lite som att du handlvar vara x i en matbutik. Dagen efter så kommer ett produktlarm på vara x och alla konsumenter ombeds lämna tillbaka varan och inte äta den. Butiken du handlade i kommer då att ersätta dig för vad du betalat, de kommer dock inte att ersätta dig för eventuella merkostnader du fick när du fick köpa en ersättningsvara med kort framförhållning som var dubbelt så dyr, eller köpa in produkten från någon annan producent och själva stå för merkostnaden. Det anspråket måste då gå till producenten av vara x. Butiken kommer då inte driva detta case åt dig, de är bara återförsäljare av en producents vara.

Byt ut följande ovan för att aplicera logiken på flygbranschen

vara x = eurobonusbiljett på swiss

matbutik = sas

producent = swiss
 
Spelets regler bestäms i det här fallen av lagstiftning och då spelar det ingen roll om biljetten är betald med kronor eller poäng. Jag förstår inte påhittet från vissa här om att andra regler gäller för biljetter som är betalda med poäng, för mig ett obegripligt resonemang. Ungefär som att en kund som köpt en vara med presentkort i en butik får finna sig i att saken man köpte inte fungerar så bra eftersom man ju betalat med ett presentkort och då gäller inte konsumentlagstiftningen...



Att stora flygbolag som Swiss eller SAS bryter mot lagen ska man inte acceptera. SAS största ägare är svenska staten och SAS näststörsta ägare är danska staten - de ska fanimej följa den lagstiftning som deras största ägare var med och beslutade.



Själv har jag råkat ut för att SAS ställer in ett flyg och vägrar boka om mig till samma dag trots att flyg finns med andra bolag, vilket innebär att jag tvingas stanna kvar på destinationen en extra natt. Jag tänker bo kvar på samma hotell jag bor på under min vistelse, kostar ca 600 USD/natt, och kräva SAS på den extra natten. Går gladeligen till domstol för det om det behövs.
 
Davvelavve skrev:Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.Jag tar inte de på mitt shit happens konto, speciellt inte när de är fem dagar kvar till avresa.Klicka för att utvidga...
Man kan tycka att SAS borde boka dig på waitlist på det aktuella flyget och sen ringa Swiss för att få dom att släppa platserna. Alternativt att du får ringa Swiss och tjata för att dom ska plocka upp din waitlist. Swiss kan inte lösa själva bokningen utan det är ju din resebyrå (sas) som måste lösa själva bokningen.



Tror denna situation är mer än vad normala kundtjänst kan hantera.. För mig tog det 5 samtal och en månad att avboka en star alliance-resa och få rätt belopp återbetalt... Första samtalet tog 45 minuter för en enkel avbokning.. Nivån på kundtjänst är riktigt låg just nu tyvärr.
 
palmen skrev:I detta fall som vi diskuterar mest här (Swiss ställer in utan att boka om resenärerna) så är det inte SAS du ska vara sur på utan Swiss. Varför ska SAS gå in och köpa en full fare biljett åt resenären från Swiss i detta fall och ta den kostnaden själv. Om det skulle bli kravet från resenärerna så kan vi nog räkna med att SAS inte kommer att erbjuda oss att boka bonsresor med Swiss över huvud taget, vad har vi då vunnit på detta? Ingenting om du frågar mig.Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet. Jag har själv råkat ut för detta flertalet ggr med inställda flygningar under pandemin där jag tvingats ta extra semesterdagar eller ändra mina resor helt och hållet med 1 månads framförhållning. Extremt frustrerande på både betalda resor och bonusresor. Det är dock en av anledningarna att jag alltid har alla mina bokningar 100% flexibla vad det gäller saker på destinationen för att kunna parera när det blir knas, och det är inget som jag gör bara pga pandemin utan så gör jag alltid om det inte skulle vara extremt fördelaktigt med förskottsbetalt (och då vet jag ju även riskerna).Klicka för att utvidga...
Det är ju SAS som resan är bokad genom. Med SAS eurobonuspoäng och genom SAS avtal med deras partnerbolag. Om man ska ha samarbete så ska det samarbetet rimligen också hantera såna situationer som kan uppstå för resenären. På samma sätt som för betalda resor.

Om SAS vill promota sitt lojalitetsprograms samarbete med andra bolag så får man rimligen ta ansvar också när något skiter sig. Det kan inte vara svårt att bolagen sätter upp en gemensam struktur för det.

Varför skulle SAS inte erbjuda Swiss av den anledningen? Har man en gemensam struktur för avbokningar inom awards gynnar det väl Swiss kunder på samma sätt som det gynnar SAS kunder? Ta kostnaden...? Ja det kanske man får göra. Det finns väl en intäkt i och med att kunden betalar med poäng?
 
Back
Top