Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.
Ja detta låter ju lite som fulspel från flygbolagets sida, undrar vad som hade hänt om du hade haft revenuebiljett på den flighten ?

Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.

Jag håller med att vi alla skulle önska mer trygghet i detta. Jag skulle dock särskilja på situationer där inga alternativ erbjuds som i @Davvelavve situation en handfull dagar innan avresa jämfört med något som sker i februari med ett alternativ som du inte tycker är bra. I ditt fall finns det en lösning och det är inte omöjligt att detta hade varit alternativet som fanns om du skulle boka idag. Surt men verklighet.

Det som @Davvelavve upplever är oacceptabelt. Men det är i mitt tycke Swiss som skall hantera detta och SAS som får ställa ut biljetten när Swiss har löst det.

Ja detta låter ju lite som fulspel från flygbolagets sida, undrar vad som hade hänt om du hade haft revenuebiljett på den flighten ?

De sa att de då bokat om utan problem.

Jag håller med att vi alla skulle önska mer trygghet i detta. Jag skulle dock särskilja på situationer där inga alternativ erbjuds som i @Davvelavve situation en handfull dagar innan avresa jämfört med något som sker i februari med ett alternativ som du inte tycker är bra. I ditt fall finns det en lösning och det är inte omöjligt att detta hade varit alternativet som fanns om du skulle boka idag. Surt men verklighet.

Det som @Davvelavve upplever är oacceptabelt. Men det är i mitt tycke Swiss som skall hantera detta och SAS som får ställa ut biljetten när Swiss har löst det.

Jag har på intet sätt likställt min situation med davvelavves. Jag skrev endast inlägget för att belysa hur otrygg en bokning är som helhet i dagsläget fram tills man kommit iväg.

Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.
Flyget är inställt, sen att de sätter in ett nytt flyg samma tider med annat flight nummer ser ju märkligt ut, men första flyget är de facto inställt.

Swiss är ju många gånger helt omedgörliga när det kommer till problem med bokning. I just ditt fall skulle jag säga hela skulden ligger på dom, de borde flytta över bokade resenärer, vilket de flesta andra bolag gör.

Sen ska vi också tänka på att det pågår en pandemi sedan ca 2 år tillbaka. Väljer man att resa under pandemin så kan mycket fler saker gå fel än normalt, något man får ta med i beräkningarna tyvärr. Inställda flyg ser vi ju tyvärr massor av dagligen från alla flygbolag.

Att vänta till flygplatsen och bara dyker upp tror jag inte löser något. Inte om flyg ställts in innan. Det stämmer att är man incheckad (eller checkin öppnat) och något händer så ligger ansvaret på bolaget som ställer in och då går allt att lösa typ med ombokningar, man bokas ofta om till en revenue bokningsklass. Att det skulle ske när flyget ställts jag n tidigare har jag svårt att tro dock, det spelet skulle inte jag våga spela i alla fall.

Summa summarum jag kommer ansöka om inställt/försenat flyg och hoppas inkassera 600 euro då ombokningen blev en dag efter.
Vill inte vara en party pooper, men tror du kan bespara den tiden till dig själv. Swiss är ökända för att skita fullständigt i 261/2004 ersättning om man inte tar dom till domstol. Det finns ju diverse "flygadvokater" som dock sköter sådant mot 25% avgift, jag hade nog varit beredd på att testa det alternativet i så fall.

Finns flera anledningar till att undvika swiss på bonusbiljetter tyvärr, du har dock drabbats av det extremt, kan inte påminna mig att jag läst om liknande sena inställningar utan att flygbolaget löser problemet.

Vill inte vara en party pooper, men tror du kan bespara den tiden till dig själv. Swiss är ökända för att skita fullständigt i 261/2004 ersättning om man inte tar dom till domstol. Det finns ju diverse "flygadvokater" som dock sköter sådant mot 25% avgift, jag hade nog varit beredd på att testa det alternativet i så fall.

Finns flera anledningar till att undvika swiss på bonusbiljetter tyvärr, du har dock drabbats av det extremt, kan inte påminna mig att jag läst om liknande sena inställningar utan att flygbolaget löser problemet.

Det kan jag säga är att det finns två olika "Swiss-världar":
1. Om du har bokat med Swiss ticket-stock (724), premiumkabin och/eller har status inom Miles & More
2. Alla andra

Löst ut mig många gånger som 1, men svåra att ha att göra med gällande 2.

Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.

Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.

Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men @Davvelavve har nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.

Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.

I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.

Bra att du lyfter detta med ett konkret och bra exempel! Tack!

Det här är inget annat än fulspel och det är för mig ofattbart att det finns dom i den här tråden som säger att "det är bonusspelets regler". Ibland undrar jag om en del på den här sidan är anställda av SAS och bara är mullvadar här...?
Vi pratar ju om ett lojalitetsprogram där man belönas för sin lojalitet. Att å ena sidan vilja ha lojalitet och premiera den men å andra sidan inte ha en vilja att hjälpa kunden när det skiter sig är totalt huvudlöst och absolut inget som ska accepteras!
Det är väl helt rimligt att ställa samma krav på bonusresor som vid andra resor. Man har ju betalat resan genom lojalitet och med ett överpris på andra resor/inköp mm.
Det är fasen bara att skärpa sig SAS! Det är ert bonusprogram och det är ni som har kontakterna med era partners i alliansen.
Sen finns det kanske ifs and buts men initialt är det en attitydförändring som uppenbarligen behövs.
Vill ni ha trogna och lojala kunder eller inte???

Jag får nog gå via någon flyg hjälp då. Swiss har ju inte ens meddelat anledning till att de ställt in. Det konstiga är att de även ställde in CPH-ZRH fast där var det bara flygplansbyte vad jag kan se.

Instämmer med ovan talare om att det inte hör till "bonusspelets regler" att flygbolaget ställer in en flygning nära inpå och vägrar boka om för att bonusplatser inte finns. Att vara ute i god tid för att kunna hitta bonusplatser är ganska naturligt, på samma sätt som att man bör vara ute i god tid för att hitta de billigaste flygbiljetterna. Om flygbolaget sedan bestämmer sig för att ställa in ett flyg och tvinga dig att betala dagspris för att boka om till ett alternativt flyg är lika orimligt som att de vägrar boka om dig till ett annat flyg om det inte finns bonusplatser tillgängliga.

Ett näst intill bedrägligt beteende som flygbolagen håller på med, vilket i praktiken gör att poängen tappar värdet helt. Som lök på laxen så släpper flygbolagen betydligt färre bonusplatser nära inpå avgång nu, jämfört med vad de gjorde innan pandemin, vilket begränsar möjligheterna för ombokning.

Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser.

Här har ju bolaget ett visst intresse av att programmet och dess poäng fungerar. Gör det inte och människor överger det, till förmån för andra alternativ, blir det ju värdelöst. "Kräv ingenting"-attityden, tycker jag rent generellt är förkastlig. Betalar man för något ska det också fungera - inom rimliga gränser. Att vara tyst, hoppas på det bästa och vara "glad för det man får" är inte applicerbart i detta sammanhang.

När det kommer till poängen så skulle ökad reglering förmodligen vara av godo, för ingen enskild resenär vill ju står där på avresedagen och finna att resan blivit inställd och inga alternativ erbjuds. Det finns inget värde i "boka-chansa-och-se-om-du-kommer-med"-osäkerheten, och man kan tycka att man i ett utvecklat land borde ha kommit längre när det kommer till konsumentens rätt.

Jag har funnit mig i samma situation, så jag delar frustrationen. Förändring börjar ju dock med att någon tycker annorlunda och opponerar sig.

På plussidan upplever jag däremot att det, rent generellt, fungerar väldigt bra och det allt som oftast har funnits tillgång till det jag personligen önskat boka med EuroBonus. Däremot ska man som privatkund inte stå helt och hållet rättslös när det strular.

Toppen