Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Snafidafi

Medlem
Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.

Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.

Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men @Davvelavve har nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.

Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.

I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.
 
Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser.
 
Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).
 

Snafidafi

Medlem
Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).

Där tror jag inte man har något att hämta. Det är resenärens ansvar att hålla koll på sin bokning, även om flygbolaget har ett långtgående ansvar att meddela förändringar i bokningen
 

Alf

Medlem
Det vore intressant att få lite mer info om detta för de som försökt med denna variant att åka ut till flygplatsen. Det är helt riktigt att de har både mer befogenheter och möjligheter att fixa ombokningar på flygplatsen. De måste ändå boka om alla som kommer dit på betalda biljetter. Man måste ju ha lite is i magen för att göra det. Jag skulle nog inte göra det med hela familjen på väg mot en semesterresa.
 

Jonas C

Medlem
Vissa flygbolag t.ex Ethiopian och Air Canada är lite mer medgörliga och erbjuder ofta ett alternativ om de ställer in ett flyg på bokningen. SWISS är tyvärr helt hopplösa och vägrar ta ansvar. Supporten är extremt stela och arroganta.

Bäst är dock Ethiopian som har bokat om mig flera gånger på flyg där det saknas bonusplatser när de har ställt in ett flyg.

Tycker att det borde finnas mer tydliga direktiv i Star Alliance då det i grund och botten är flygbolaget som ställer in flygningen som bör ansvara för att erbjuda ett nytt alternativ. Tyvärr är kommunikationen mellan flygbolagen näst intill obefintlig.
 

Doctor-X

Medlem
Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).

Du spelar ett rätt högt spel då och måste vara medveten om att det kan skita sig helt. Visst det kan ge dig en revenue-biljett, men det kan då också bli så att du blir bokad i ekonomi trots att du var bokad i business (man får det som finns).

Som @Cristoffer Cedergren säger så är det dessa spelregler som gäller för bonusbiljetter och jag tror de flesta här på BC är medvetna om detta, men att det kan komma som en chock för de som bokar sin första award och sen går det inte som tänkt sig. Innan pandemin funkade det ofta väldigt bra och få avgångar blev inställda, men med dagens världsläge är allt upp och nervänt.

Idag kan inreseregler ändras från en dag till den andra och har man en resa bokad till destination X utanför Sverige om flera månader måste man nog vara mentalt förberedd på att den kan behöva ställas in med mycket kortvarsel.
 

Andreas.Net

Medlem
Jag tycker nog att så länge man fortfarande kan boka av hela resan och få tillbaka poäng + skatter så tycker jag att det är bra nog, just som världsläget är så kan man nog inte kräva så mycket mer.
Visst man kan ju tycka det är konstigt att om det nu finns plats på ett flyg så borde väl flygbolaget kunna skapa upp fler bonusplatser men dom försöker nog få sålt dessa biljetter i första hand men har man lite is i magen kan man ju vänta in i det sista och boka av om det inte går.
 

Snafidafi

Medlem
Jag tycker nog att så länge man fortfarande kan boka av hela resan och få tillbaka poäng + skatter så tycker jag att det är bra nog, just som världsläget är så kan man nog inte kräva så mycket mer.
Visst man kan ju tycka det är konstigt att om det nu finns plats på ett flyg så borde väl flygbolaget kunna skapa upp fler bonusplatser men dom försöker nog få sålt dessa biljetter i första hand men har man lite is i magen kan man ju vänta in i det sista och boka av om det inte går.


Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.
 

Davvelavve

Medlem
Just i mitt fall, avbokning 5 dagar innan resa tycker jag är helt sjukt att sas skiter fullständigt i mig och mina rättigheter. Detta skulle bli min första award och givetvis har jag bokat flera grejer som inte är avbokningsbart så här nära inpå resan. När det är mindre än 14 dagar kvar borde det vara självklart att SAS bör göra allt i sin makt för att boka om till passande tider.

Agenterna lät typ "du kommer aldrig komma till Bangkok iår, kanske finns något i mars om du vill omboka".

Men jag har haft änglavakt för idag hittade jag en väg till Bangkok på söndag via Singapore. Agenten hittade självklart inte innan jag tvinga henne att söka ben för ben, då dök den upp, award platsen jag behövde. Detta är dock inte sas förtjänst för det var jag själv som hittade och gav dom resan.

Summa summarum jag kommer ansöka om inställt/försenat flyg och hoppas inkassera 600 euro då ombokningen blev en dag efter.

Hedanefter kommer jag boka rena sas awards då agenterna sa att dom hade kunnat fixa platser om det bara var ren sas award. Fyfan
 
Toppen