Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.
Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.
Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men @Davvelavve har nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.
Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.
I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.
Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.
Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men @Davvelavve har nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.
Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.
I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.