Vet inte om det här är rätt tråd för min fråga – vänligen flytta till annan lämplig tråd annars.
Det gäller en bonusresa bokad med SAS Eurobonus, SK 1415 Arlanda – Köpenhamn och sen direkt vidare Köpenhamn - Tenerife TFS SK 2627 den 14 december 2022.
Resan bokades innan en del poäng höll på att förfalla i maj i år.
Nu har SAS ställt in andra benet, SK 2627, den 14 december och bokat om den flighten till 17 december. De har inte bokat om sträckan Arlanda – Köpenhamn, som står kvar 14 december och undrar nu hur jag vill göra, om jag godkänner ombokningen.
Har mejlat SAS och frågat varför de inte bokat om det första benet, SK1415, till den 17 december – det finns lediga platser, även för poäng – och om de kan tänka sig att göra det innan jag tar ställning till vad jag vill göra.
Som det blir nu får jag ju en layover i Köpenhamn på hela tre dagar, vilket verkar orimligt, skrev jag. Däremot kan själva ombokningen accepteras, förutsatt att det går att köra hela resan 17 december. Det ska sägas att SAS (än så länge?) inte rört returresan.
Eftersom poängen gick ut i maj kan jag normalt sett inte ändra eller boka om den här biljetten utan att tappa poängen, men vad gäller när SAS ställer in en flight eller gör en ändring som tvingar en till en ombokning?
Och om man i ett sådant här fall, när SAS ställt in ett flyg och ”erbjudit” en omöjlig ombokning och man väljer alternativet ”boka av och få pengarna tillbaka” – får man då tillbaka (de då förfallna) poängen?
Läser om EU-förordningen ovan i post # 42, att bolaget ska erbjuda assistans vid avbokning och sedan sätta en på tidigast möjliga flyg. Är detta tillämpligt här, dvs att SAS, för det fall att de inte hellre bokar om även Arlanda - Köpenhamn till SK 1415 den 17 december, ersätter hotellkostnader mm för de tre dagar som man annars blir fast i Köpenhamn?
Kort sagt, vad har man rätt till en sådan här gång? Tacksam för hjälp!