Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Det är en bra tanke att vi kunder ska lyfta det här med Amex. Jag vet att det är som att svära i kyrkan att kritisera SAS i det här forumet men det är inget annat än ett otyg som SAS håller på. Trots att det finns dom här som tycker att allt är jättebra så är vi uppenbarligen ganska många som ser problemet.
Jag tycker att Amex generellt är väldigt bra och har en kundtjänst som lyssnar och en generellt bra service (hästlängder bättre än SAS) så jag lyfter gärna frågan med dom. Bra om fler gör det såklart.
Men om vi läser EU261/2004 som många gillar att nyttja för sina förseningar, ska den då inte gälla vid inställda flyg? Det står väldigt tydligt där att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om vid inställda flygningar, så varför skulle sas/amex ta den smällen när andra bolag ställer in? Ingenstans står det i denna EU-förordning att företaget som utfört bokningen ska lösa detta.

Några andra bolag som är erkänt medgörliga vid avbokningar? Hur är TAP och TK?
Turkish brukar lägga in ett nytt flyg. Problemet är dock att de har married segments vilket innebär att SAS sällan kan utfärda en ny biljett med det nya segmentet.

T.ex om du har bokat ARN-HEL-IST-MLE och Turkish ställer in HEL-IST, så kan du inte boka om till ARN-FRA-IST-MLE om det skulle finnas platser i business på ARN-FRA-IST utan att behöva boka av hela resan inklusive det långa benet. Det enda sättet som man kan komma runt begränsningen är genom att flyga ner till Istanbul med ett annat flygbolag t.ex LOT eller Lufthansa. De har dock sällan bonusplatser tillgängliga och oftast kan SAS bara sälja ner platserna i ekonomiklass i kombination med det långa benet på Turkish.

TAP Portugal brukar ofta lägga in nya flyg när de ställer in.

Tack @Jonas, bra att veta!

En follow up på det.. Jag har två bokade bonusresor i business efter nyår, en med AC/SAS (arn-lhr-yyz-cun+mia-osl-arn) och en med TAP/TK (arn-fra-lis-cun-ist-arn) och är nyfiken på utifrån ett avboknings/ändringsmedgörlighets-perspektiv vilken routing/resa ni hade valt? Dvs om prio nr 1 är att komma fram/hem så smidigt och enligt plan som möjligt i dessa covidtider?

Last edited:
Tack @Jonas, bra att veta!

En follow up på det.. Jag har två bokade bonusresor i business efter nyår, en med AC/SAS (arn-lhr-yyz-cun+mia-osl-arn) och en med TAP/TK (arn-fra-lis-cun-ist-arn) och är nyfiken på utifrån ett avboknings/ändringsmedgörlighets-perspektiv vilken routing/resa ni hade valt? Dvs om prio nr 1 är att komma fram/hem så smidigt och enligt plan som möjligt i dessa covidtider?
Har inte mycket erfarenhet av TAP men när jag flög med dem så gick det inte så bra och de var inte så hjälpsamma när jag ville ha hjälp.
Skulle köra på SAS och Air Canada

Vet inte om det här är rätt tråd för min fråga – vänligen flytta till annan lämplig tråd annars.

Det gäller en bonusresa bokad med SAS Eurobonus, SK 1415 Arlanda – Köpenhamn och sen direkt vidare Köpenhamn - Tenerife TFS SK 2627 den 14 december 2022.
Resan bokades innan en del poäng höll på att förfalla i maj i år.

Nu har SAS ställt in andra benet, SK 2627, den 14 december och bokat om den flighten till 17 december. De har inte bokat om sträckan Arlanda – Köpenhamn, som står kvar 14 december och undrar nu hur jag vill göra, om jag godkänner ombokningen.

Har mejlat SAS och frågat varför de inte bokat om det första benet, SK1415, till den 17 december – det finns lediga platser, även för poäng – och om de kan tänka sig att göra det innan jag tar ställning till vad jag vill göra.

Som det blir nu får jag ju en layover i Köpenhamn på hela tre dagar, vilket verkar orimligt, skrev jag. Däremot kan själva ombokningen accepteras, förutsatt att det går att köra hela resan 17 december. Det ska sägas att SAS (än så länge?) inte rört returresan.

Eftersom poängen gick ut i maj kan jag normalt sett inte ändra eller boka om den här biljetten utan att tappa poängen, men vad gäller när SAS ställer in en flight eller gör en ändring som tvingar en till en ombokning?
Och om man i ett sådant här fall, när SAS ställt in ett flyg och ”erbjudit” en omöjlig ombokning och man väljer alternativet ”boka av och få pengarna tillbaka” – får man då tillbaka (de då förfallna) poängen?

Läser om EU-förordningen ovan i post # 42, att bolaget ska erbjuda assistans vid avbokning och sedan sätta en på tidigast möjliga flyg. Är detta tillämpligt här, dvs att SAS, för det fall att de inte hellre bokar om även Arlanda - Köpenhamn till SK 1415 den 17 december, ersätter hotellkostnader mm för de tre dagar som man annars blir fast i Köpenhamn?

Kort sagt, vad har man rätt till en sådan här gång? Tacksam för hjälp!

Vet inte om det här är rätt tråd för min fråga – vänligen flytta till annan lämplig tråd annars.

Det gäller en bonusresa bokad med SAS Eurobonus, SK 1415 Arlanda – Köpenhamn och sen direkt vidare Köpenhamn - Tenerife TFS SK 2627 den 14 december 2022.
Resan bokades innan en del poäng höll på att förfalla i maj i år.

Nu har SAS ställt in andra benet, SK 2627, den 14 december och bokat om den flighten till 17 december. De har inte bokat om sträckan Arlanda – Köpenhamn, som står kvar 14 december och undrar nu hur jag vill göra, om jag godkänner ombokningen.

Har mejlat SAS och frågat varför de inte bokat om det första benet, SK1415, till den 17 december – det finns lediga platser, även för poäng – och om de kan tänka sig att göra det innan jag tar ställning till vad jag vill göra.

Som det blir nu får jag ju en layover i Köpenhamn på hela tre dagar, vilket verkar orimligt, skrev jag. Däremot kan själva ombokningen accepteras, förutsatt att det går att köra hela resan 17 december. Det ska sägas att SAS (än så länge?) inte rört returresan.

Eftersom poängen gick ut i maj kan jag normalt sett inte ändra eller boka om den här biljetten utan att tappa poängen, men vad gäller när SAS ställer in en flight eller gör en ändring som tvingar en till en ombokning?
Och om man i ett sådant här fall, när SAS ställt in ett flyg och ”erbjudit” en omöjlig ombokning och man väljer alternativet ”boka av och få pengarna tillbaka” – får man då tillbaka (de då förfallna) poängen?

Läser om EU-förordningen ovan i post # 42, att bolaget ska erbjuda assistans vid avbokning och sedan sätta en på tidigast möjliga flyg. Är detta tillämpligt här, dvs att SAS, för det fall att de inte hellre bokar om även Arlanda - Köpenhamn till SK 1415 den 17 december, ersätter hotellkostnader mm för de tre dagar som man annars blir fast i Köpenhamn?

Kort sagt, vad har man rätt till en sådan här gång? Tacksam för hjälp!

Hej!
Många frågor,

Troligtvis är det bara en dator som bokat om lite på måfå, inget som är hugget i sten iaf!

mitt förslag är att du ringer in (tror inte mail kommer funka) och bokar om till lämpliga avgångar, SAS brukar vara schyssta att boka om vid inställda flyg!
Föreslår att du laddar upp rejält med kaffe, letar lämpliga avgångar (behöver ej vara poäng, bara att det finns lediga platser) och sen ringer in.
Väntetid torde vara 1-2h dessa dagar...

Jag tror säkert att du skulle få hotell av SAS efter eget utlägg och 'klagomål' men det låter som det är bättre att ringa redan nu och hitta bättre flyg!

Summa summarum:
Ring SAS och föreslå en lösning med nya flyg 17dec!

• Gilla
Reactions: hco
Tusen tack @Henke 12!
Jag hade redan satt mig i telefonkö och det vi kom fram till var avresa 16 december sen eftermiddag till Köpenhamn, sen natt på hotell där och så nästa ben den 17 december. Det kom som ett rinnande vatten med att de ersätter hotellkostnader upp till 250 Euro etc och jag tänkte, precis som någon skrev i tråden att man kan bo på ett flygplatshotell och slippa gå upp lika okristligt tidigt.
Bara en sak: När agenten letade sa hon att hon inte hittade platser i samma bokningsklass (dvs billigast möjliga bonusresa tror jag) Arlanda-Köpenhamn på morgonen den 17 december, så hon kunde inte boka mig på den flighten. Stämmer verkligen detta när det är SAS som avbokat ett flyg?

Tusen tack @Henke 12!
Jag hade redan satt mig i telefonkö och det vi kom fram till var avresa 16 december sen eftermiddag till Köpenhamn, sen natt på hotell där och så nästa ben den 17 december. Det kom som ett rinnande vatten med att de ersätter hotellkostnader upp till 250 Euro etc och jag tänkte, precis som någon skrev i tråden att man kan bo på ett flygplatshotell och slippa gå upp lika okristligt tidigt.
Bara en sak: När agenten letade sa hon att hon inte hittade platser i samma bokningsklass (dvs billigast möjliga bonusresa tror jag) Arlanda-Köpenhamn på morgonen den 17 december, så hon kunde inte boka mig på den flighten. Stämmer verkligen detta när det är SAS som avbokat ett flyg?

nä, men det är blandat kvalité på kundtjänst!
Testa att ringa igen på måndag!
Kan krävas 2-3 försök innan du får ”korrekt” hjälp!

• Gilla
Reactions: hco
Toppen