Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Jag ser det såhär. Bokar de inte om din orginalbiljett begär skriftligt mail på det sen så köp vad som finns tillgängligt. Sedan väl hemma kontaktar du bolaget med en skriftlig begäran om ersättning enl EU -osv samt för gjorda utlägg. Bilägg kvitton och mailhistorik. Få bolag börjar strula igen då.

Jag ser det såhär. Bokar de inte om din orginalbiljett begär skriftligt mail på det sen så köp vad som finns tillgängligt. Sedan väl hemma kontaktar du bolaget med en skriftlig begäran om ersättning enl EU -osv samt för gjorda utlägg. Bilägg kvitton och mailhistorik. Få bolag börjar strula igen då.
Jag önskar alla personer som vill få det skriftligt lycka till, det brukar vara lättare sagt än gjort kan man minst sagt säga.

Nu sitter man i telefonkön återigen, efter att ett ben har blivit avbokat för femtioelfte gången, med en voucher som gick ut för allt för länge sedan...

Några som kommer att tappa kan ju vara AMEX, i mitt fall så kommer jag säga upp Elite kortet, då jag har 3 vouchers som man aldrig verka kunna använda ändå.

Det är dags att tömma poängkontot (om man nu lyckas komma iväg) och återkomma den dagen då flygbolagen kan behandla sina kunder på ett vettigt sätt.

:confused:o_O

Wow! Sas ändrade precis min resa, blev ombokad för två dagar sedan till BKK via Singapore, avresa imorgon. Visade sig att man inte fick göra transfer med thai från Singapore så sas har bokat Singapore Airlines åt oss men i Y klass idag. Det var ju snällt, men det är en nedgradering från business och vi kommer komma fram senare, hilton i Bangkok tror väl att vi är troll så mycket tider vi ändrat för dom nu.

Finns det möjlighet att ansöka om delvis försening till destination a 600 euro och även för downgrade? I så fall kan de bli mycket pengar för denna resan (inte för att jag vill åt pengar men eftersom de strulat så mycket så är man inte så glad).
Egentligen skulle jag åkt idag, så det är andra gången vi blir försenade.

EDIT: Hade godkänt 30% återbetalning för det nedgraderade benet borde i så fall bli 165 000*2=330 000x0,3=99 000 för två pers i poäng *

*Utan att räkna med voucher

Last edited:
Wow! Sas ändrade precis min resa, blev ombokad för två dagar sedan till BKK via Singapore, avresa imorgon. Visade sig att man inte fick göra transfer med thai från Singapore så sas har bokat Singapore Airlines åt oss men i Y klass idag. Det var ju snällt, men det är en nedgradering från business och vi kommer komma fram senare, hilton i Bangkok tror väl att vi är troll så mycket tider vi ändrat för dom nu.

Finns det möjlighet att ansöka om delvis försening till destination a 600 euro och även för downgrade? I så fall kan de bli mycket pengar för denna resan (inte för att jag vill åt pengar men eftersom de strulat så mycket så är man inte så glad).
Egentligen skulle jag åkt idag, så det är andra gången vi blir försenade.

EDIT: Hade godkänt 30% återbetalning för det nedgraderade benet borde i så fall bli 165 000*2=330 000x0,3=99 000 för två pers i poäng *

*Utan att räkna med voucher
Hade du fått en bekräftad bokning med eticket-nummer innan de ändrade?

Hade du fått en bekräftad bokning med eticket-nummer innan de ändrade?
Ja, fick 4 nya e-ticket nummer igår på mailen, två per person då. Nu har vi fått en ytterligare så vi har tre per person nu.

Edit: Sas svarade med att det bara fanns platser i Y klass, men när jag sökte på matrix fanns det definitivt i C-klass.

Last edited:
Vissa flygbolag t.ex Ethiopian och Air Canada är lite mer medgörliga och erbjuder ofta ett alternativ om de ställer in ett flyg på bokningen. SWISS är tyvärr helt hopplösa och vägrar ta ansvar. Supporten är extremt stela och arroganta.

Bäst är dock Ethiopian som har bokat om mig flera gånger på flyg där det saknas bonusplatser när de har ställt in ett flyg.

Tycker att det borde finnas mer tydliga direktiv i Star Alliance då det i grund och botten är flygbolaget som ställer in flygningen som bör ansvara för att erbjuda ett nytt alternativ. Tyvärr är kommunikationen mellan flygbolagen näst intill obefintlig.

Några andra bolag som är erkänt medgörliga vid avbokningar? Hur är TAP och TK?

Nu sitter man i telefonkön återigen, efter att ett ben har blivit avbokat för femtioelfte gången, med en voucher som gick ut för allt för länge sedan...

Några som kommer att tappa kan ju vara AMEX, i mitt fall så kommer jag säga upp Elite kortet, då jag har 3 vouchers som man aldrig verka kunna använda ändå.

Det är dags att tömma poängkontot (om man nu lyckas komma iväg) och återkomma den dagen då flygbolagen kan behandla sina kunder på ett vettigt sätt.

:confused:o_O
Det är en bra tanke att vi kunder ska lyfta det här med Amex. Jag vet att det är som att svära i kyrkan att kritisera SAS i det här forumet men det är inget annat än ett otyg som SAS håller på. Trots att det finns dom här som tycker att allt är jättebra så är vi uppenbarligen ganska många som ser problemet.
Jag tycker att Amex generellt är väldigt bra och har en kundtjänst som lyssnar och en generellt bra service (hästlängder bättre än SAS) så jag lyfter gärna frågan med dom. Bra om fler gör det såklart.

Toppen