Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

snafidafi

New member
Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.



Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.



Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men @Davvelavve har nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.



Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.



I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.
 
Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser.
 
Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).
 
Budgetresenär skrev:Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).Klicka för att utvidga...


Där tror jag inte man har något att hämta. Det är resenärens ansvar att hålla koll på sin bokning, även om flygbolaget har ett långtgående ansvar att meddela förändringar i bokningen
 
Det vore intressant att få lite mer info om detta för de som försökt med denna variant att åka ut till flygplatsen. Det är helt riktigt att de har både mer befogenheter och möjligheter att fixa ombokningar på flygplatsen. De måste ändå boka om alla som kommer dit på betalda biljetter. Man måste ju ha lite is i magen för att göra det. Jag skulle nog inte göra det med hela familjen på väg mot en semesterresa.
 
Vissa flygbolag t.ex Ethiopian och Air Canada är lite mer medgörliga och erbjuder ofta ett alternativ om de ställer in ett flyg på bokningen. SWISS är tyvärr helt hopplösa och vägrar ta ansvar. Supporten är extremt stela och arroganta.



Bäst är dock Ethiopian som har bokat om mig flera gånger på flyg där det saknas bonusplatser när de har ställt in ett flyg.



Tycker att det borde finnas mer tydliga direktiv i Star Alliance då det i grund och botten är flygbolaget som ställer in flygningen som bör ansvara för att erbjuda ett nytt alternativ. Tyvärr är kommunikationen mellan flygbolagen näst intill obefintlig.
 
Budgetresenär skrev:Har ingen erfarenheter av att bege sig till flygplatsen trots att flyget har ställts in? Biljetten är ju då under airport control och personalen på flygplatsen har större befogenheter. Biljetter som bokas om under airport control brukar ju ge miles-intjäning också (man blir ombokad till en revenue-bokningsklass).Klicka för att utvidga...


Du spelar ett rätt högt spel då och måste vara medveten om att det kan skita sig helt. Visst det kan ge dig en revenue-biljett, men det kan då också bli så att du blir bokad i ekonomi trots att du var bokad i business (man får det som finns).



Som @Cristoffer Cedergren säger så är det dessa spelregler som gäller för bonusbiljetter och jag tror de flesta här på BC är medvetna om detta, men att det kan komma som en chock för de som bokar sin första award och sen går det inte som tänkt sig. Innan pandemin funkade det ofta väldigt bra och få avgångar blev inställda, men med dagens världsläge är allt upp och nervänt.



Idag kan inreseregler ändras från en dag till den andra och har man en resa bokad till destination X utanför Sverige om flera månader måste man nog vara mentalt förberedd på att den kan behöva ställas in med mycket kortvarsel.
 
Jag tycker nog att så länge man fortfarande kan boka av hela resan och få tillbaka poäng + skatter så tycker jag att det är bra nog, just som världsläget är så kan man nog inte kräva så mycket mer.

Visst man kan ju tycka det är konstigt att om det nu finns plats på ett flyg så borde väl flygbolaget kunna skapa upp fler bonusplatser men dom försöker nog få sålt dessa biljetter i första hand men har man lite is i magen kan man ju vänta in i det sista och boka av om det inte går.
 
Andreas.Net skrev:Jag tycker nog att så länge man fortfarande kan boka av hela resan och få tillbaka poäng + skatter så tycker jag att det är bra nog, just som världsläget är så kan man nog inte kräva så mycket mer.Visst man kan ju tycka det är konstigt att om det nu finns plats på ett flyg så borde väl flygbolaget kunna skapa upp fler bonusplatser men dom försöker nog få sålt dessa biljetter i första hand men har man lite is i magen kan man ju vänta in i det sista och boka av om det inte går.Klicka för att utvidga...




Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.
 
Just i mitt fall, avbokning 5 dagar innan resa tycker jag är helt sjukt att sas skiter fullständigt i mig och mina rättigheter. Detta skulle bli min första award och givetvis har jag bokat flera grejer som inte är avbokningsbart så här nära inpå resan. När det är mindre än 14 dagar kvar borde det vara självklart att SAS bör göra allt i sin makt för att boka om till passande tider.



Agenterna lät typ "du kommer aldrig komma till Bangkok iår, kanske finns något i mars om du vill omboka".



Men jag har haft änglavakt för idag hittade jag en väg till Bangkok på söndag via Singapore. Agenten hittade självklart inte innan jag tvinga henne att söka ben för ben, då dök den upp, award platsen jag behövde. Detta är dock inte sas förtjänst för det var jag själv som hittade och gav dom resan.



Summa summarum jag kommer ansöka om inställt/försenat flyg och hoppas inkassera 600 euro då ombokningen blev en dag efter.



Hedanefter kommer jag boka rena sas awards då agenterna sa att dom hade kunnat fixa platser om det bara var ren sas award. Fyfan
 
Snafidafi skrev:Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.Klicka för att utvidga...
Ja detta låter ju lite som fulspel från flygbolagets sida, undrar vad som hade hänt om du hade haft revenuebiljett på den flighten ?
 
Snafidafi skrev:Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.Klicka för att utvidga...


Jag håller med att vi alla skulle önska mer trygghet i detta. Jag skulle dock särskilja på situationer där inga alternativ erbjuds som i @Davvelavve situation en handfull dagar innan avresa jämfört med något som sker i februari med ett alternativ som du inte tycker är bra. I ditt fall finns det en lösning och det är inte omöjligt att detta hade varit alternativet som fanns om du skulle boka idag. Surt men verklighet.



Det som @Davvelavve upplever är oacceptabelt. Men det är i mitt tycke Swiss som skall hantera detta och SAS som får ställa ut biljetten när Swiss har löst det.
 
Andreas.Net skrev:Ja detta låter ju lite som fulspel från flygbolagets sida, undrar vad som hade hänt om du hade haft revenuebiljett på den flighten ?Klicka för att utvidga...


De sa att de då bokat om utan problem.




Senator skrev:Jag håller med att vi alla skulle önska mer trygghet i detta. Jag skulle dock särskilja på situationer där inga alternativ erbjuds som i@Davvelavvesituation en handfull dagar innan avresa jämfört med något som sker i februari med ett alternativ som du inte tycker är bra. I ditt fall finns det en lösning och det är inte omöjligt att detta hade varit alternativet som fanns om du skulle boka idag. Surt men verklighet.Det som@Davvelavveupplever är oacceptabelt. Men det är i mitt tycke Swiss som skall hantera detta och SAS som får ställa ut biljetten när Swiss har löst det.Klicka för att utvidga...


Jag har på intet sätt likställt min situation med davvelavves. Jag skrev endast inlägget för att belysa hur otrygg en bokning är som helhet i dagsläget fram tills man kommit iväg.
 
Snafidafi skrev:Har absolut förståelse för världsläget. Men det anmärkningsvärda i detta fall är ju att flyget egentligen inte är inställt i egentlig mening, man har ju exakt samma flygning men har bytt flygnummer. Man kan ju bara spekulera i varför man gjort på detta vis, men att inte flytta över resenärerna från den tidigare flygningen är ju väldigt märkligt.Klicka för att utvidga...
Flyget är inställt, sen att de sätter in ett nytt flyg samma tider med annat flight nummer ser ju märkligt ut, men första flyget är de facto inställt.



Swiss är ju många gånger helt omedgörliga när det kommer till problem med bokning. I just ditt fall skulle jag säga hela skulden ligger på dom, de borde flytta över bokade resenärer, vilket de flesta andra bolag gör.



Sen ska vi också tänka på att det pågår en pandemi sedan ca 2 år tillbaka. Väljer man att resa under pandemin så kan mycket fler saker gå fel än normalt, något man får ta med i beräkningarna tyvärr. Inställda flyg ser vi ju tyvärr massor av dagligen från alla flygbolag.



Att vänta till flygplatsen och bara dyker upp tror jag inte löser något. Inte om flyg ställts in innan. Det stämmer att är man incheckad (eller checkin öppnat) och något händer så ligger ansvaret på bolaget som ställer in och då går allt att lösa typ med ombokningar, man bokas ofta om till en revenue bokningsklass. Att det skulle ske när flyget ställts jag n tidigare har jag svårt att tro dock, det spelet skulle inte jag våga spela i alla fall.
 
Davvelavve skrev:Summa summarum jag kommer ansöka om inställt/försenat flyg och hoppas inkassera 600 euro då ombokningen blev en dag efter.Klicka för att utvidga...
Vill inte vara en party pooper, men tror du kan bespara den tiden till dig själv. Swiss är ökända för att skita fullständigt i 261/2004 ersättning om man inte tar dom till domstol. Det finns ju diverse "flygadvokater" som dock sköter sådant mot 25% avgift, jag hade nog varit beredd på att testa det alternativet i så fall.



Finns flera anledningar till att undvika swiss på bonusbiljetter tyvärr, du har dock drabbats av det extremt, kan inte påminna mig att jag läst om liknande sena inställningar utan att flygbolaget löser problemet.
 
palmen skrev:Vill inte vara en party pooper, men tror du kan bespara den tiden till dig själv. Swiss är ökända för att skita fullständigt i 261/2004 ersättning om man inte tar dom till domstol. Det finns ju diverse "flygadvokater" som dock sköter sådant mot 25% avgift, jag hade nog varit beredd på att testa det alternativet i så fall.Finns flera anledningar till att undvika swiss på bonusbiljetter tyvärr, du har dock drabbats av det extremt, kan inte påminna mig att jag läst om liknande sena inställningar utan att flygbolaget löser problemet.Klicka för att utvidga...


Det kan jag säga är att det finns två olika "Swiss-världar":

1. Om du har bokat med Swiss ticket-stock (724), premiumkabin och/eller har status inom Miles & More

2. Alla andra



Löst ut mig många gånger som 1, men svåra att ha att göra med gällande 2.
 
Snafidafi skrev:Skulle ha flugit med Swiss i business till Miami via Zürich i februari, en eurobonusresa som bokades i somras. I oktober avbokades utresan till Zürich utan att ersättas med något. Varken SAS eller Swiss säger sig kunna göra något. Alternativet som erbjudits av SAS är ekonomiklass med en extra mellanlandning till Zürich, innebär 3h längre resa. Det anmärkningsvärda är att det finns en perfekt Swiss-flygning den morgonen som ersatte den inställda, men man hänvisar till att det inte finns några bonusplatser på denna, helt befängt.Detta har visat sig inte vara en isolerad händelse, många har blivit utsatta för samma med Swiss senaste tiden. För några har båda benen Arn-Zürich försvunnit utan alternativ, jag misstänker att samma kommer ske för mig.Många har i andra trådar hänvisat till att bolagen kan avboka fritt fram till 14 dagar innan avresa, men@Davvelavvehar nu med Swiss ett exempel där han blir avbokad 5 dagar innan avresa utan att erbjudas några alternativ om jag förstått det rätt. Att man har EU rätten på sin sida är en klen tröst i det läget.Man förväntas alltså boka dessa biljetter ett år i förväg men är sedan helt utlämnad om något ställs in fram tills man står på Arlanda och är incheckad. Det är högst anmärkningsvärt tycker jag och jag hade ingen aning om att det var såhär när jag för flera år sedan började använda eurobonus.I vanliga tider kanske detta är ett mindre problem. Men i coronatider när mängder av avgångar ställs in vill jag göra en egen tråd för att uppmärksamma andra på detta faktum.Klicka för att utvidga...


Bra att du lyfter detta med ett konkret och bra exempel! Tack!



Det här är inget annat än fulspel och det är för mig ofattbart att det finns dom i den här tråden som säger att "det är bonusspelets regler". Ibland undrar jag om en del på den här sidan är anställda av SAS och bara är mullvadar här...?

Vi pratar ju om ett lojalitetsprogram där man belönas för sin lojalitet. Att å ena sidan vilja ha lojalitet och premiera den men å andra sidan inte ha en vilja att hjälpa kunden när det skiter sig är totalt huvudlöst och absolut inget som ska accepteras!

Det är väl helt rimligt att ställa samma krav på bonusresor som vid andra resor. Man har ju betalat resan genom lojalitet och med ett överpris på andra resor/inköp mm.

Det är fasen bara att skärpa sig SAS! Det är ert bonusprogram och det är ni som har kontakterna med era partners i alliansen.

Sen finns det kanske ifs and buts men initialt är det en attitydförändring som uppenbarligen behövs.

Vill ni ha trogna och lojala kunder eller inte???
 
palmen skrev:Vill inte vara en party pooper, men tror du kan bespara den tiden till dig själv. Swiss är ökända för att skita fullständigt i 261/2004 ersättning om man inte tar dom till domstol. Det finns ju diverse "flygadvokater" som dock sköter sådant mot 25% avgift, jag hade nog varit beredd på att testa det alternativet i så fall.Finns flera anledningar till att undvika swiss på bonusbiljetter tyvärr, du har dock drabbats av det extremt, kan inte påminna mig att jag läst om liknande sena inställningar utan att flygbolaget löser problemet.Klicka för att utvidga...
Jag får nog gå via någon flyg hjälp då. Swiss har ju inte ens meddelat anledning till att de ställt in. Det konstiga är att de även ställde in CPH-ZRH fast där var det bara flygplansbyte vad jag kan se.
 
Instämmer med ovan talare om att det inte hör till "bonusspelets regler" att flygbolaget ställer in en flygning nära inpå och vägrar boka om för att bonusplatser inte finns. Att vara ute i god tid för att kunna hitta bonusplatser är ganska naturligt, på samma sätt som att man bör vara ute i god tid för att hitta de billigaste flygbiljetterna. Om flygbolaget sedan bestämmer sig för att ställa in ett flyg och tvinga dig att betala dagspris för att boka om till ett alternativt flyg är lika orimligt som att de vägrar boka om dig till ett annat flyg om det inte finns bonusplatser tillgängliga.



Ett näst intill bedrägligt beteende som flygbolagen håller på med, vilket i praktiken gör att poängen tappar värdet helt. Som lök på laxen så släpper flygbolagen betydligt färre bonusplatser nära inpå avgång nu, jämfört med vad de gjorde innan pandemin, vilket begränsar möjligheterna för ombokning.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser.Klicka för att utvidga...


Här har ju bolaget ett visst intresse av att programmet och dess poäng fungerar. Gör det inte och människor överger det, till förmån för andra alternativ, blir det ju värdelöst. "Kräv ingenting"-attityden, tycker jag rent generellt är förkastlig. Betalar man för något ska det också fungera - inom rimliga gränser. Att vara tyst, hoppas på det bästa och vara "glad för det man får" är inte applicerbart i detta sammanhang.



När det kommer till poängen så skulle ökad reglering förmodligen vara av godo, för ingen enskild resenär vill ju står där på avresedagen och finna att resan blivit inställd och inga alternativ erbjuds. Det finns inget värde i "boka-chansa-och-se-om-du-kommer-med"-osäkerheten, och man kan tycka att man i ett utvecklat land borde ha kommit längre när det kommer till konsumentens rätt.



Jag har funnit mig i samma situation, så jag delar frustrationen. Förändring börjar ju dock med att någon tycker annorlunda och opponerar sig.



På plussidan upplever jag däremot att det, rent generellt, fungerar väldigt bra och det allt som oftast har funnits tillgång till det jag personligen önskat boka med EuroBonus. Däremot ska man som privatkund inte stå helt och hållet rättslös när det strular.
 
Back
Top