Inga fler baggage vid Plusgrade!

Zissou skrev:Det börjar bli lätt förvirrande för samtidigt står det ju så här under förmåner för EBG, utan någon * om Go Light:Ta med mer bagage (vikt) när du bjuder på en uppgradering via SAS Upgrade. Läs mer härKlicka för att utvidga...


Det kanske inte är så vanligt att det bjuds på uppgraderingar...
 
Zissou skrev:Det börjar bli lätt förvirrande för samtidigt står det ju så här under förmåner för EBG, utan någon * om Go Light:Ta med mer bagage (vikt) när du bjuder på en uppgradering via SAS Upgrade. Läs mer härKlicka för att utvidga...


Om man läser allt så står det även klart och tydligt under både Plus & Business;



Obs! Du kan endast ta med bagage som ingår i tilldelningen på din ursprungliga biljett.
 
Zissou skrev:Det börjar bli lätt förvirrande för samtidigt står det ju så här under förmåner för EBG, utan någon * om Go Light:Ta med mer bagage (vikt) när du bjuder på en uppgradering via SAS Upgrade. Läs mer härKlicka för att utvidga...
I business får man ju ta med 32kg istället för 23kg per baggage, antagligen hänvisar den tjkln det.



Uppgradering från go light går då från 0x23kg till 0x32kg....
 
Zissou skrev:Ta med mer bagage (vikt) när du bjuder på en uppgradering via SAS Upgrade.Läs mer härKlicka för att utvidga...
Ska man läsa den där bokstavligt så räcker det med att bjuda på en uppgradering. Den behöver då inte gå igenom.

Men så är det naturligtvis inte menat.



Som vanligt är SAS copy riktigt dålig. Det leder till så mycket problem bara för att copyn är kass. Helt i onödan.
 
Så var vi där igen. Blev upgraderad till Plus via Plusgrade från en GoLight biljett och det står att jag kan checka in två väskor. Om de säger något är det väl bara att hänvisa dem till hemsidan eller ta med en utskriven skärmdump. De borde fixat detta om nu om denna regel efterföljs vill säga. Hemsidans funktionalitet är iaf. inte uppdaterad.





v%C3%A4skor_2-png.77839
 
Budgetresenär skrev:Har någon behövt betala för en incheckad väska med en Go Light-biljett som Plusgradats upp till Plus?Klicka för att utvidga...


Testade igår och om du kör via incheckningsautomaterna så blir du nekad att skriva ut en bagtag och det står att du inte har rätt till det. Vet ej hur det fungerar över disk. Det står alltså fel helt enkelt på bokningen då det står att du kan checka in två väskor när du blivit uppgraderad. Får påtala till SAS.
 
Vad som gäller för incheckat bagage vid plusgrade verkar ju relativt klart (eller borde vara iaf - samma som innan uppgradering)



Hur är det då tänkt att bli med handbagage vid Plusgrade till Business? En eller två?
 
GeorgZ skrev:Vad som gäller för incheckat bagage vid plusgrade verkar ju relativt klart (eller borde vara iaf - samma som innan uppgradering)Klicka för att utvidga...
Ja, det är klart vad som gäller i teorin, men det är SAS vi pratar om här så vad som tillämpas kan mycket väl vara något helt annat och mycket riktigt så finns det några som har rapporterat att de fick incheckat bagage enligt den uppgraderade klassen.
 
GeorgZ skrev:Vad som gäller för incheckat bagage vid plusgrade verkar ju relativt klart (eller borde vara iaf - samma som innan uppgradering)Klicka för att utvidga...


Fast vad är det som är klart när det står en sak i din bokning och en sak på SAS hemsida?

Om jag varit omedveten resenär hade jag varit förvirrad. Ser inte varför jag borde anta att informationen som står på hemsidan överrider informationen i min bokning. Det är allvarligare enligt mig att informationen i bokningen är felaktig än informationen på hemsidan som vi vet kan vara skakig ibland.
 
Jag insåg just ytterligare en dimension i detta - texten på hemsidan säger att man får mer bagage när man bjuder på en uppgradering - inte att man måste vinna budgivningen...



Är jag förvånad att SAS inte kan kommunicera? Inte direkt...
 
Taggen skrev:Fast vad är det som är klart när det står en sak i din bokning och en sak på SAS hemsida?Om jag varit omedveten resenär hade jag varit förvirrad. Ser inte varför jag borde anta att informationen som står på hemsidan överrider informationen i min bokning. Det är allvarligare enligt mig att informationen i bokningen är felaktig än informationen på hemsidan som vi vet kan vara skakig ibland.Klicka för att utvidga...
Jag lade nyligen (ett par veckor sedan) in mitt Aegean guldkort i en Go Light-bokning och vips så stod det att jag hade ett gratis incheckat bagage. Hade man varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att SAS vill lura folk...
 
Svårt att kommunicera i text ibland. Mitt inlägg var inte försvar av SAS kommunikation i ärendet (vilken har minst sagt stor förbättringspotential) utan jag ville bara börja med att konstatera att det är ganska klart vad SAS har för avsikt gällande incheckat bagage vid Plusgrade och att de sen inte ens själva kommunicerar detta konskvent redan är konstaterat (och allvarligt).



Det jag inte hittar någonstans, vilket var själva frågan, var om detta även förväntas gälla handbagage?
 
Budgetresenär skrev:Jag lade nyligen (ett par veckor sedan) in mitt Aegean guldkort i en Go Light-bokning och vips så stod det att jag hade ett gratis incheckat bagage. Hade man varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att SAS vill lura folk...Klicka för att utvidga...


Fast det var i bokningen eller hur? Testade du att checka in bagage eller är det en kommande resa? Problemet ligger nog i att hemsidan hämtar info från din bokning i Amadeus och tittar på bokningsklassen. Det finns dock inget i bokningen som indikerar att du inte kan ta med mer bagage. Se nedan bild från Amadeus Selling Connect för min bokning från igår. Den enda indikeringen är en SSR rad, men där framgår inte den ursprungliga bokningsklassen. Problemet måste helt enkelt vara (Obs! ren spekulation) att SAS triggar en SSR rad på ditt PNR-nummer med uppgraderingen samt att bokningsklassen ändras till A i det här fallet.





v%C3%A4skor_4-png.77891





Steg två är helt enkelt att den info vi ser i bokningen på hemsidan hämtar bara det som står i bokningen och vet alltså inte om att ursprungsklassen var Go Light. Fare basis finns kopplad till PNR:en men problemet är att då måste man komma åt biljettens TST. TST är:



A stored fare, also known as a Transitional Stored Ticket (TST), is a record of all fare information for a PNR. The system uses this information to issue a ticket. The TST is created after you make an entry to price and store the fare, or when you issue a ticket or invoice.



Fast då SAS kan identifiera vad som ingår i en PLUS t.ex. så måste de ändå på något sätt koppla ihop TST:n (inkl. Fare basis) med informationen på hemsidan då man inte enbart på bokningsklassen kan identifiera om det är en Go Light eller Plus-biljett. Logiken i koden borde alltså kunna 1) förstå att det är en Plusgrade (skärmdump ovan), 2) Kunna identifiera den ursprungliga Fare basis.



Jag upptäckte dock att i TST:n för min bokning så finns inte Fare basis kvar för min uppgraderade flygning utan bara returflyget. Det kan vara så att av någon anledning så skapas inte en ny TST alternativt updateras, när du blir uppgraderad och den ursprungliga försvinner så då blir problemet att SAS hemsida kan inte hitta informationen i PNR:en. Hmm... intressant. Skall kolla om detta stämmer om jag blir uppgraderad på returflygningen.




v%C3%A4skor_6-png.77895
 
Taggen skrev:Fast det var i bokningen eller hur? Testade du att checka in bagage eller är det en kommande resa?Klicka för att utvidga...
Det är en kommande resa (september 2018). Jag funderar på att checka in mitt handbagage bara för att se om det går, protesterar de så bara tar jag fram bokningen på deras hemsida där det klart och tydligt står att ett incheckat bagage ingår. Förresten, hur lång tid har SAS haft på sig att ändra detta, 7 månader eller något sådant?
 
Budgetresenär skrev:Det är en kommande resa (september 2018). Jag funderar på att checka in mitt handbagage bara för att se om det går, protesterar de så bara tar jag fram bokningen på deras hemsida där det klart och tydligt står att ett incheckat bagage ingår. Förresten, hur lång tid har SAS haft på sig att ändra detta, 7 månader eller något sådant?Klicka för att utvidga...
De började med detta i maj
 
Taggen skrev:Jag upptäckte dock att i TST:n för min bokning så finns inte Fare basis kvar för min uppgraderade flygning utan bara returflyget. Det kan vara så att av någon anledning så skapas inte en ny TST alternativt updateras, när du blir uppgraderad och den ursprungliga försvinner så då blir problemet att SAS hemsida kan inte hitta informationen i PNR:en. Hmm... intressant. Skall kolla om detta stämmer om jag blir uppgraderad på returflygningen.Klicka för att utvidga...


Det var som jag trodde. Jag blev uppgraderad igen via Plusgrade och vips så försvann TST:n från bokningen, medans den ligger kvar för icke-uppgraderade bokningar. Mao. SAS hemsida kommer inte åt TST:n längre och vet inte att jag blivit uppgraderad från en Go Light biljett men av någon anledning så håller incheckningsautomaterna reda på detta så alltså borde det gå att ordna för hemsidan också.



Upptäckte också att du får ett nytt biljettnummer när du blivit uppgraderad. När jag kontrollerar TST historiken för min bokning ser jag bara att den blivit borttagen och att det inte finns någon aktiv längre.
 
Back
Top