Senaste nytt

Inga fler baggage vid Plusgrade!

agehall

Medlem
Jag insåg just ytterligare en dimension i detta - texten på hemsidan säger att man får mer bagage när man bjuder på en uppgradering - inte att man måste vinna budgivningen...

Är jag förvånad att SAS inte kan kommunicera? Inte direkt...
 
Fast vad är det som är klart när det står en sak i din bokning och en sak på SAS hemsida?
Om jag varit omedveten resenär hade jag varit förvirrad. Ser inte varför jag borde anta att informationen som står på hemsidan överrider informationen i min bokning. Det är allvarligare enligt mig att informationen i bokningen är felaktig än informationen på hemsidan som vi vet kan vara skakig ibland.
Jag lade nyligen (ett par veckor sedan) in mitt Aegean guldkort i en Go Light-bokning och vips så stod det att jag hade ett gratis incheckat bagage. Hade man varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att SAS vill lura folk...
 

GeorgZ

Medlem
Svårt att kommunicera i text ibland. Mitt inlägg var inte försvar av SAS kommunikation i ärendet (vilken har minst sagt stor förbättringspotential) utan jag ville bara börja med att konstatera att det är ganska klart vad SAS har för avsikt gällande incheckat bagage vid Plusgrade och att de sen inte ens själva kommunicerar detta konskvent redan är konstaterat (och allvarligt).

Det jag inte hittar någonstans, vilket var själva frågan, var om detta även förväntas gälla handbagage?
 

Taggen

Medlem
Jag lade nyligen (ett par veckor sedan) in mitt Aegean guldkort i en Go Light-bokning och vips så stod det att jag hade ett gratis incheckat bagage. Hade man varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att SAS vill lura folk...

Fast det var i bokningen eller hur? Testade du att checka in bagage eller är det en kommande resa? Problemet ligger nog i att hemsidan hämtar info från din bokning i Amadeus och tittar på bokningsklassen. Det finns dock inget i bokningen som indikerar att du inte kan ta med mer bagage. Se nedan bild från Amadeus Selling Connect för min bokning från igår. Den enda indikeringen är en SSR rad, men där framgår inte den ursprungliga bokningsklassen. Problemet måste helt enkelt vara (Obs! ren spekulation) att SAS triggar en SSR rad på ditt PNR-nummer med uppgraderingen samt att bokningsklassen ändras till A i det här fallet.

väskor_4.png


Steg två är helt enkelt att den info vi ser i bokningen på hemsidan hämtar bara det som står i bokningen och vet alltså inte om att ursprungsklassen var Go Light. Fare basis finns kopplad till PNR:en men problemet är att då måste man komma åt biljettens TST. TST är:

A stored fare, also known as a Transitional Stored Ticket (TST), is a record of all fare information for a PNR. The system uses this information to issue a ticket. The TST is created after you make an entry to price and store the fare, or when you issue a ticket or invoice.

Fast då SAS kan identifiera vad som ingår i en PLUS t.ex. så måste de ändå på något sätt koppla ihop TST:n (inkl. Fare basis) med informationen på hemsidan då man inte enbart på bokningsklassen kan identifiera om det är en Go Light eller Plus-biljett. Logiken i koden borde alltså kunna 1) förstå att det är en Plusgrade (skärmdump ovan), 2) Kunna identifiera den ursprungliga Fare basis.

Jag upptäckte dock att i TST:n för min bokning så finns inte Fare basis kvar för min uppgraderade flygning utan bara returflyget. Det kan vara så att av någon anledning så skapas inte en ny TST alternativt updateras, när du blir uppgraderad och den ursprungliga försvinner så då blir problemet att SAS hemsida kan inte hitta informationen i PNR:en. Hmm... intressant. Skall kolla om detta stämmer om jag blir uppgraderad på returflygningen.

väskor_6.png
 
Fast det var i bokningen eller hur? Testade du att checka in bagage eller är det en kommande resa?
Det är en kommande resa (september 2018). Jag funderar på att checka in mitt handbagage bara för att se om det går, protesterar de så bara tar jag fram bokningen på deras hemsida där det klart och tydligt står att ett incheckat bagage ingår. Förresten, hur lång tid har SAS haft på sig att ändra detta, 7 månader eller något sådant?
 

palmen

Moderator
Det är en kommande resa (september 2018). Jag funderar på att checka in mitt handbagage bara för att se om det går, protesterar de så bara tar jag fram bokningen på deras hemsida där det klart och tydligt står att ett incheckat bagage ingår. Förresten, hur lång tid har SAS haft på sig att ändra detta, 7 månader eller något sådant?
De började med detta i maj
 

Taggen

Medlem
Jag upptäckte dock att i TST:n för min bokning så finns inte Fare basis kvar för min uppgraderade flygning utan bara returflyget. Det kan vara så att av någon anledning så skapas inte en ny TST alternativt updateras, när du blir uppgraderad och den ursprungliga försvinner så då blir problemet att SAS hemsida kan inte hitta informationen i PNR:en. Hmm... intressant. Skall kolla om detta stämmer om jag blir uppgraderad på returflygningen.

Det var som jag trodde. Jag blev uppgraderad igen via Plusgrade och vips så försvann TST:n från bokningen, medans den ligger kvar för icke-uppgraderade bokningar. Mao. SAS hemsida kommer inte åt TST:n längre och vet inte att jag blivit uppgraderad från en Go Light biljett men av någon anledning så håller incheckningsautomaterna reda på detta så alltså borde det gå att ordna för hemsidan också.

Upptäckte också att du får ett nytt biljettnummer när du blivit uppgraderad. När jag kontrollerar TST historiken för min bokning ser jag bara att den blivit borttagen och att det inte finns någon aktiv längre.
 
Toppen