Jag lade nyligen (ett par veckor sedan) in mitt Aegean guldkort i en Go Light-bokning och vips så stod det att jag hade ett gratis incheckat bagage. Hade man varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att SAS vill lura folk...
Fast det var i bokningen eller hur? Testade du att checka in bagage eller är det en kommande resa? Problemet ligger nog i att hemsidan hämtar info från din bokning i Amadeus och tittar på bokningsklassen. Det finns dock inget i bokningen som indikerar att du inte kan ta med mer bagage. Se nedan bild från Amadeus Selling Connect för min bokning från igår. Den enda indikeringen är en SSR rad, men där framgår inte den ursprungliga bokningsklassen. Problemet måste helt enkelt vara (Obs! ren spekulation) att SAS triggar en SSR rad på ditt PNR-nummer med uppgraderingen samt att bokningsklassen ändras till A i det här fallet.
Steg två är helt enkelt att den info vi ser i bokningen på hemsidan hämtar bara det som står i bokningen och vet alltså inte om att ursprungsklassen var Go Light. Fare basis finns kopplad till PNR:en men problemet är att då måste man komma åt biljettens TST. TST är:
A stored fare, also known as a Transitional Stored Ticket (TST), is a record of all fare information for a PNR. The system uses this information to issue a ticket. The TST is created after you make an entry to price and store the fare, or when you issue a ticket or invoice.
Fast då SAS kan identifiera vad som ingår i en PLUS t.ex. så måste de ändå på något sätt koppla ihop TST:n (inkl. Fare basis) med informationen på hemsidan då man inte enbart på bokningsklassen kan identifiera om det är en Go Light eller Plus-biljett. Logiken i koden borde alltså kunna 1) förstå att det är en Plusgrade (skärmdump ovan), 2) Kunna identifiera den ursprungliga Fare basis.
Jag upptäckte dock att i TST:n för min bokning så finns inte Fare basis kvar för min uppgraderade flygning utan bara returflyget. Det kan vara så att av någon anledning så skapas inte en ny TST alternativt updateras, när du blir uppgraderad och den ursprungliga försvinner så då blir problemet att SAS hemsida kan inte hitta informationen i PNR:en. Hmm... intressant. Skall kolla om detta stämmer om jag blir uppgraderad på returflygningen.