Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Råd resa tisdag? Hur hade ni gjort om det var er egen resa. Resa till Palma på måndag kl 15.50 SAS Connect, guld kort, 2 vuxna och 2 barn (13 &10), 30 min till Arlanda. A. När hade ni kommit? B. Nödvändigt/stor fördel att skicka väskan dagen innan? C. Säkerhetskontroll i vilken terminal; 2,4 eller 5 (gissar att man kollar 5 först)? Tack för expertis!

tågnörd skrev:Hoppas du hann med flyget då!Jag gör ett försök att lämna väskan tidigt, i värsta fall får jag åka hem med den igen..Klicka för att utvidga...

Inga problem. Var ju på plats tre timmar innan avgång. Fick däremot vaska planerna på lunch på Pontus. En timme väntetid är ju rena skämtet.

John Mack skrev:Råd resa tisdag? Hur hade ni gjort om det var er egen resa. Resa till Palma på måndag kl 15.50 SAS Connect, guld kort, 2 vuxna och 2 barn (13 &10), 30 min till Arlanda. A. När hade ni kommit? B. Nödvändigt/stor fördel att skicka väskan dagen innan? C. Säkerhetskontroll i vilken terminal; 2,4 eller 5 (gissar att man kollar 5 först)? Tack för expertis!Klicka för att utvidga...
Ankom 12.50.

Dagens erfarenhet, flyger Ryanair första gången sedan 2012, om jag minns rätt. Anländer Terminal 4, kl 05:10, 50 min kö för bag-drop /check-in.

Fast track till security, via AMEX Platinum kortet, tar ändå 40 min. Helt fullt i trappan, både fast/slow track. Fast track har en fålla öppen, medan slow track har två. Vill inte ens fundera på tiden folk får vänta i slow track.

9fbe6887-7a16-4da1-8ac2-1fd76dc8da7d-jpeg.130994

En intressant detalj, boarding börjar kl 06:40 och Final Call kommer kl 06:43, trots att bara Ryanairs Priority Boarding har släppts igenom boarding-spärrarna. Igen har ännu släppts på planet.

När jag passerade förbi Terminal 4 i söndags var fast track trappan helt tom.

Mår dåligt av att läsa denhär tråden, måste med en BA flight till LHR 07:05 nästa lördag. Har tyvärr slängt mitt Amex Plat, verkar inte kunna köpa fast-track med BA. Ska man riskera att missa flyget för att man hamnar i en monster kö i slowtrack?

RobHK skrev:Mår dåligt av att läsa denhär tråden, måste med en BA flight till LHR 07:05 nästa lördag. Har tyvärr slängt mitt Amex Plat, verkar inte kunna köpa fast-track med BA. Ska man riskera att missa flyget för att man hamnar i en monster kö i slowtrack?Klicka för att utvidga...
Är flighten full i Club Europe? Om inte, vad kostar POUG?

Vad tror ni om att vara på terminal 5 strax efter kl. 4 på torsdag (bussarna från långstidsparkeringen börjar inte gå förrän då), mitt flyg går 6, ingen väska att checka in och fast track? Borde väl inte vara några problem?

iceland skrev:Vad tror ni om att vara på terminal 5 strax efter kl. 4 på torsdag (bussarna från långstidsparkeringen börjar inte gå förrän då), mitt flyg går 6, ingen väska att checka in och fast track? Borde väl inte vara några problem?Klicka för att utvidga...
Kan du vara på Arlanda 10 min före första bussen så hamnar du före de andra som tänkt göra som dig i kön //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

Anlände kl 13 idag. Bussen, Vy Bus4you, stannade endast vid Terminal 4. Eftersom jag reser med endast handbagage så gick jag igenom security där. Inte en endaste människa före mig i kön. Snacka om snopet. Sitter nu på Norrsken och här är också ganska lugnt.

adhoc76 skrev:Är konfunderad över vad som är bästa taktiken. Har avresa nästa lördag kl 06. Om incheckad och klar och endast handbagage - är säkerhetskontrollen i T4 eller T5 bästa grundplanen?Klicka för att utvidga...

Hur åker du dit? Åker du buss blir du avsläppt vid Ryanairterminalen och då är det väl logiskt att kolla kön där först?

Köerna i Terminal 4 varierar mycket och beror till största delen på hur många flyg Ryanair. Exempelvis hade de igår lördag 5 plan mellan 6:10 och 7:25 och du kan nog utgå från att många av de passagerarna är ute i god tid och därför kommer vilja passera säkerhetskontrollen mellan 5-6 på morgonen. Men som andra skriver kolla där först och rör dig annars bort mot terminal 5 och hoppas på bättre lycka där

Hej!

Har säkert avklarats tidigare, men jag undrar om ”kids security lane” (kanske inte heter exakt så) funkar i T5. Är den öppen? Är den snabbare? Jag skall åka tidigt på Ons morgon från T5 men min son 9 år.

Nån som testat nyligen?

Är EBG och åker SAS Plus. Men tänker att denna kö eventuellt är snabbare än vanlig fast track..

Mvh

Var på plats på Arlanda vid 19.30 i kväll, tog 25 minuter från att jag lämnade parkeringen till att jag var tillbaka i bilen efter att ha lämnat bagage till i morgon bitti.

När jag lämnade bagaget frågade hon om jag skulle flyga i kväll eller i morgon. Sa att majoriteten som lämnade då gjorde till morgondagen.

inga vakter som kollade något.

Back