Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

bvs

Medlem
Hur har det sett ut med kötiderna vid passkontrollen till non-schengen T5 på sistone? Mest nyfiken på tiden innan SAS flighter till EWR/ORD. När jag flög till LHR sist så blev jag fast i 45minuter och det var djungelns lag som gällde för att ta sig fram, men det var senare på dagen.
 

mha321

Medlem
Hur har det sett ut med kötiderna vid passkontrollen till non-schengen T5 på sistone? Mest nyfiken på tiden innan SAS flighter till EWR/ORD. När jag flög till LHR sist så blev jag fast i 45minuter och det var djungelns lag som gällde för att ta sig fram, men det var senare på dagen.
En bekant åkte i morse. Då var det ca 1 timme för icke européer och hon han bara med flyget tack vare att hon såg när de var på väg att öppna en ny lucka och sprintade dit. Som vanligt otydligt med vilka som kan gå i vilken lucka och skyltar som pekade åt fel håll.

Viktig detalj: påbörjade köandet ca 945.
 
  • Gilla
Reactions: bvs

Mr Basic

Medlem
Blir lite konfunderad när jag kollar på Airport Security - Queue Times
Kötiden för fasttrack verkar peaka på ca 4 min runt 05.00.
Men i nyhetsrapporteringen så påstås fasttrack vara lika extremlångsamt som slowtrack?

Och är det alltså kört att komma in på Pontus på morgonen? Synd att det inte ens finns något Lounge on the go-alternativ på Arlanda.

Hur har det sett ut med kötiderna vid passkontrollen till non-schengen T5 på sistone? Mest nyfiken på tiden innan SAS flighter till EWR/ORD. När jag flög till LHR sist så blev jag fast i 45minuter och det var djungelns lag som gällde för att ta sig fram, men det var senare på dagen.
Träffade en bekant som jobbar på Swedavia när jag ankom (Arlanda) från Tivat vid lunchtid idag. Enligt honom börjar det fungera bättre* vid incheckning och säkerhetskontroll, däremot kan det bli riktigt kaos i passkontroll de tider då t ex Emirates, Thai, Qatar, Turkish och Pegasus sammanstrålar. Detta verkar ju stämma med @mha321 info.
*OBS! det är fortfarande massivt med folk vissa tider.
 

Tomas E

Medlem
Hur har det sett ut med kötiderna vid passkontrollen till non-schengen T5 på sistone? Mest nyfiken på tiden innan SAS flighter till EWR/ORD. När jag flög till LHR sist så blev jag fast i 45minuter och det var djungelns lag som gällde för att ta sig fram, men det var senare på dagen.

En bekant åkte i morse. Då var det ca 1 timme för icke européer och hon han bara med flyget tack vare att hon såg när de var på väg att öppna en ny lucka och sprintade dit. Som vanligt otydligt med vilka som kan gå i vilken lucka och skyltar som pekade åt fel håll.

Viktig detalj: påbörjade köandet ca 945.

Träffade en bekant som jobbar på Swedavia när jag ankom (Arlanda) från Tivat vid lunchtid idag. Enligt honom börjar det fungera bättre* vid incheckning och säkerhetskontroll, däremot kan det bli riktigt kaos i passkontroll de tider då t ex Emirates, Thai, Qatar, Turkish och Pegasus sammanstrålar. Detta verkar ju stämma med @mha321 info.
*OBS! det är fortfarande massivt med folk vissa tider.
Då har jag haft tur eller ni otur, för på 15 icke-Schengen-avgångar från ARN det senaste året har jag aldrig varit med om mer än ca 10 min kö i passkontrollen för EU/EES-pass. Jag har mest flugit sent på dagen, ibland på eftermiddagen, ifall det har påverkat.
 

Mr Basic

Medlem
Då har jag haft tur eller ni otur, för på 15 icke-Schengen-avgångar från ARN det senaste året har jag aldrig varit med om mer än ca 10 min kö i passkontrollen för EU/EES-pass. Jag har mest flugit sent på dagen, ibland på eftermiddagen, ifall det har påverkat.
Så kan det mkt väl vara. Han nämnde också att man försöker ”sprida ut” non Shengen genom att parkera t ex Qatar på B-piren, så att inte samtliga hamnar på F-piren.
 

fcx

Medlem
Så kan det mkt väl vara. Han nämnde också att man försöker ”sprida ut” non Shengen genom att parkera t ex Qatar på B-piren, så att inte samtliga hamnar på F-piren.
Det är väl bättre att samla alla på samma pir och sedan faktiskt bemanna alla luckorna? Sprider man ut passagerare så sprider man ju ut kontrollanterna också.
 

bvs

Medlem
Det är väl bättre att samla alla på samma pir och sedan faktiskt bemanna alla luckorna? Sprider man ut passagerare så sprider man ju ut kontrollanterna också.

När jag fastnade i D(F ;)) så var alla luckorna öppna när jag ställde mig i kö och ändå tog det 45min då finns det nog inte så mycket mer att göra än att sprida ut lite om de har personal till det. Lite bättre uppstyrt med fållor och markeringar var man ska ta vägen (EU, icke-EU) hade nog hjälp också
 

fcx

Medlem
När jag fastnade i D(F ;)) så var alla luckorna öppna när jag ställde mig i kö och ändå tog det 45min då finns det nog inte så mycket mer att göra än att sprida ut lite om de har personal till det. Lite bättre uppstyrt med fållor och markeringar var man ska ta vägen (EU, icke-EU) hade nog hjälp också
Kors i taket! Under mina 15 år som frekvent resenär så är de enda gångerna jag sett alla luckorna på Arlanda öppna när man passar terminal 2 som då enbart hade två luckor.
 
Toppen