Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Jag tror det smidigaste är att ta en taxi till T4 och gå in där. Är det då stopp där kan man gå till den ingång som finns mitt i SkY CITY. Där har jag aldrig sett några vakter. Detta alltså för att slippa problemet att terminalen är full på morgonen.

Gå in på arrivals utifrån. Ta där hissen eller rulltrappan upp. Det spelar mindre roll hur du ankommer. När man lämnar T5 från arrivals måste man också ut om man ska åt T4/Sky City hållet. Ibland släppar Arlanda Express folk på T5 men det är till/från.

En mindre omväg men man slipper köandet i Sky City och att ta sig förbi folkmassan som samlar sig vid säkerhetskontrollen 5D och incheckningsdiskar närmast den.

Bra tips!

Hur kommer man till Arrivals enklast? Utan att behöva köa in till Departures först dvs hehe.

Från P53 till genom Security T5F 10min totalt vid 06.15. Endast mycket folk vid charterdelen. Väldigt lugnt i SAS diskarna.

Gå in på arrivals utifrån. Ta där hissen eller rulltrappan upp. Det spelar mindre roll hur du ankommer. När man lämnar T5 från arrivals måste man också ut om man ska åt T4/Sky City hållet. Ibland släppar Arlanda Express folk på T5 men det är till/från.

En mindre omväg men man slipper köandet i Sky City och att ta sig förbi folkmassan som samlar sig vid säkerhetskontrollen 5D och incheckningsdiskar närmast den.

Enklast är via taxi eller bilparkering för lämna&hämta. Blir man lämnad så är det få som verkar använda lämna stället bakom P53...
Sedan ta udda trappan eller hissarna upp till höger efter arrivals utgången o toaletterna...känns som man går fel men det blir rätt...

Tacksam för vad som gäller. Två frågor:
1: Jag är guldmedlem måste jag stå i två olika köer för check in av bagage och sen en till kö för specialbagage som alla ”andra” oxå får stå i eller finns det en smidigare lösning för mig?
2: Sen vet jag att jag kan gästa en kamrat till fast track och Lounge då vi reser på samma flight men kan jag även gästa honom i business/Guld check in trots att vi inte har samma bokning men vi åker på samma flight upp till Kiruna. Specialbagaget är fiskefodral som inte behöver registreras i förväg. Må gott i värmen

Tacksam för vad som gäller. Två frågor:
1: Jag är guldmedlem måste jag stå i två olika köer för check in av bagage och sen en till kö för specialbagage som alla ”andra” oxå får stå i eller finns det en smidigare lösning för mig?
2: Sen vet jag att jag kan gästa en kamrat till fast track och Lounge då vi reser på samma flight men kan jag även gästa honom i business/Guld check in trots att vi inte har samma bokning men vi åker på samma flight upp till Kiruna. Specialbagaget är fiskefodral som inte behöver registreras i förväg. Må gott i värmen

1. Ja, special baggage är alltid ett sidospår.

2. Det står inte uttryckligen som förmån om det på SAS sidan, vill man tolka välvilligt så kan man anse att det hör till Fast track och är ok med att gästa. Vill man tolka hårt så är det att business check-in står som separat entry ett tecken på att det endast gäller dig som Gold. I realiteten skulle jag tro att det skulle vara konstigt om en agent i Gold disken gjorde en grej av din kompis när du ska gästa densamma i FT och sedan lounge, så kör på. Det värsta som kan hända är att du får vänta på din polare vid security om du stöter på en drake.

Var nyss på Arlanda och checkade in dotter (+ två mega-väskor) till morgondagens flight till Chicago. Ghost town på Arlanda vid SAS-diskarna. Blir mer spännande imorgon bitti, men då hon redan är incheckad och har lämnat väskorna är det bara fast track genom säkerhetskontrollen kvar. Det känns väldigt bra!

De skulle kunna göra mera reklam för möjligheten att checka in kvällen före med SAS. Fantastiskt skönt att ta eliminera en variabel ur Swedavia-ekvationen.

Återkommer med rapport om hur det ser ut imorgon bitti vid 7-tiden.

Toppen