Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Nu är det stängt att komma in på T5 i 15 min. Man kommer in på T4. Kö börjar strax efter rulltrappor upp till SKY City för säkerhetskontrollen vid Skycity Man kommer in på T4. Fast track 5 min väntan. Ingen kö alls till spärren.

De där bilderna med enorma köer på Arlanda verkar ju mest vara charterturismen och lågprisflyget eller tolkar jag fel?

De där bilderna med enorma köer på Arlanda verkar ju mest vara charterturismen och lågprisflyget eller tolkar jag fel?
Söndageftermiddag för en vecka sedan, tjockt hos Qatar, Emirates, Turkish, mfl, egentligen överallt i T5 som inte hanteras av SAS. SAS kön var ok. Man träffar dock alla vid säkerhetskontrollen och den varierar kraftigt från en tid till en annan som rapporteras här.

Vad är det bästa sättet att ta sig till T5 för att i största mån undvika köer in till Terminalen? (med undantag för VIP-servicen då)
  • Arlanda Express
  • Taxi
  • Bil
  • Tåg

Vad är det bästa sättet att ta sig till T5 för att i största mån undvika köer in till Terminalen? (med undantag för VIP-servicen då)
  • Arlanda Express
  • Taxi
  • Bil
  • Tåg
Gå in på arrivals utifrån. Ta där hissen eller rulltrappan upp. Det spelar mindre roll hur du ankommer. När man lämnar T5 från arrivals måste man också ut om man ska åt T4/Sky City hållet. Ibland släppar Arlanda Express folk på T5 men det är till/från.

En mindre omväg men man slipper köandet i Sky City och att ta sig förbi folkmassan som samlar sig vid säkerhetskontrollen 5D och incheckningsdiskar närmast den.

Tänkte prova checka in/bag droppa en väska dagen innan med SAS flyg som går på onsdag morgon, då jag ändå ska skjutsa vän till Arlanda imorgon. Det är dock något oklart vilka regler som gäller...är det 22h innan avgång eller är det 30h innan, eller 'kvällen' före?

Gå in på arrivals utifrån. Ta där hissen eller rulltrappan upp. Det spelar mindre roll hur du ankommer. När man lämnar T5 från arrivals måste man också ut om man ska åt T4/Sky City hållet. Ibland släppar Arlanda Express folk på T5 men det är till/från.

En mindre omväg men man slipper köandet i Sky City och att ta sig förbi folkmassan som samlar sig vid säkerhetskontrollen 5D och incheckningsdiskar närmast den.

De gånger jag ankommit Arlanda senaste veckorna så står det personal som blockerar rulltrappan och hissen till departures.

De gånger jag ankommit Arlanda senaste veckorna så står det personal som blockerar rulltrappan och hissen till departures.
Inser nu att jag såg samma sak i förrgår. Undrade först om det var något problem med Arlanda Express eftersom det fanns någon avspärrning alldeles bredvid hissen, men när det gick att ta sig ner till tåget funderade jag inte längre på vad de gjorde där.

Toppen