Senaste nytt

Hur ta sig från Newark Airport till Penn Station New York?

FredrikW

Medlem
Jag tänkte göra samma tågtur till veckan så tack för all info.
En annan fundering är dock om det finns någon lättillgänglig bagageförvaring i närheten av tågen då jag ska in över dan och sen tillbaks.
Flygplatsen verkar inte ha någon, men känner ni till någon i närheten?
 

Tomas E

Medlem
Mitt svenska används på amex när det krävs - fungerar. Finns ej i US. Om automaten för t-bana kräver det har det också fungerat att mata i vad som helst som är giltigt i US (i NYC) tror det är för statistik bara? Men NJ Transit måste ha det som är ”kodat” på kortet.
Det är inte utan att jag undrar hur det då funkar för britter vars postnummer är på formatet bokstav-bokstav-siffra-(mellanslag)-siffra-bokstav-bokstav.
 

ptotheg

Medlem
Det är inte utan att jag undrar hur det då funkar för britter vars postnummer är på formatet bokstav-bokstav-siffra-(mellanslag)-siffra-bokstav-bokstav.

Blev också nyfiken så jag läste lite om ämnet. Ser ut att finnas några alternativ 1) ändra zip till en felaktig men som fungerar i US. Istället för t.ex A2B3C4 som är din brittiska så ändrar du till 90210 (ställer säkert till det hemma istället) alt 2) addera nollor och skippa bokstäver 23400 för input i US. Eller 3) skriva ett amerikanskt som är giltigt utan att ändra i din amex profil. (Lär bli nekat på vissa ställen)

Sammantaget positivt att inte vara britt (i detta sammanhang)
 

JAW

Medlem
Testat både tåg, taxi, shared van, och Uber mellan EWR och Manhattan.
Tåg är ju definitivt billigast och hyfsat ok men med tanke på hur tätt man sitter/står ombord i rusning har vi inte använt tåget sedan covid.
Taxi är ju spännande, beroende på vilken förare man får, vi vet …
I förra veckan beställde vi en Shared Van från EWR in till Conrad på 54th. $78 för två personer men tog totalt 3 timmar! Först en timmes väntan, sedan 30 min cirkulerande på EWR, och så 1,5 h in till Manhattan en torsdag em.
I söndags tog vi en Uber Black, men fick en stor SUV, från Conrad på 54th tillbaka till EWR, och betalade $120, absolut mest bekvämt (från hotell till EWR och även genom security på 40 min) och kändes värt priset
 
Jag är inte riktigt vän med den nya layouten, så jag kan ha missat någon tråd, men jag har försökt söka om ämnet men hittar inget.

Nästa vecka reser familjen till New York, två vuxna och två barn, 8 och 11 år, samt antagligen två resväskor. Hur tar vi oss enklast, både i tid och pengar, från flygplatsen till Penn Station? Vi kommer bo på Holiday Inn som ligger runt 500 meter från stationen.

Ta en Uber/Lyft!

Har läst en del dåliga reviews från folk som tog taxi på taxameter (typ yellowcab), tex att chauffören bråkat om tullavgifter osv.
Enklast är att ta en Uber eller Lyft, då du ser priset direkt i appen.

Beställ med app och välj en pickup-zon (som du hittar en våning ner).
Vi åkte från EWR till Arlo SoHo för $72 + tip!

Absolut, det kanske hade blivit lite billigare med tåg, men det var fan lätt värt det efter 8h på flygplan.
En tyst mullrande Suburban, med sköna captain chairs.. ;)
Resan tog 45-50min.
 

fcx

Medlem
Tåget är rätt så skönt om man bor på någotsånär gångavstånd från Penn Station. Ska man byta till tbana så är det rätt mycket meck och mer prisvärt med taxi (egen eller delad).
 

Hachans

Medlem
Tåget är rätt så skönt om man bor på någotsånär gångavstånd från Penn Station. Ska man byta till tbana så är det rätt mycket meck och mer prisvärt med taxi (egen eller delad).

Det kan också vara värt att kolla om ens destination ligger nära någon PATH station på Manhattan. Denna av turister bortglömda tunnelbana kan mycket väl göra nytta, men ger ett extra byte i New Jersey.
 

sembl

Medlem
Just nu kör man promotion via appen. 241

  1. Get started by downloading the NJ Transit Mobile App
  2. Set up an account in the App
  3. Select 4 One-Way tickets and tap "Proceed to Checkout"
  4. Enter the promotional code FALLFRIENDS
  5. Tap your payment method of choice and purchase the tickets
  6. Your tickets will appear in the "My Tickets" section of the App
  7. Activate both tickets before boarding the train or bus
 

Stefan G

Medlem
Just nu kör man promotion via appen. 241

  1. Get started by downloading the NJ Transit Mobile App
  2. Set up an account in the App
  3. Select 4 One-Way tickets and tap "Proceed to Checkout"
  4. Enter the promotional code FALLFRIENDS
  5. Tap your payment method of choice and purchase the tickets
  6. Your tickets will appear in the "My Tickets" section of the App
  7. Activate both tickets before boarding the train or bus
Verkar tyvärr inte gå att ladda ner appen för iphone i Sverige med en svensk iphone. Någon som vet om det går när man är i USA eller om det är den svenska iphone/apple kontot som är begränsningen?
 
Återkoppling: det funkade finfint att ta monorail och sen tåget in till Penn Station. Enda delen som var ”jobbig” var bytet vid P4, inte för mig för jag hade ju fått tydliga instruktioner här, men för många andra. Framförallt på väg till flygplatsen. Vi stod längst in i vagnen från tågstationen till P4, vi visste vi skulle byta där också men ingen annan i vagnen rörde på sig, trots att det stod en man på perrongen vars uppgift var att förklara hur det gick till. Till slut försökte folk gå in i vagnen innan någon gått ut. Det gick till slut bra.

38 dollar per resa för två vuxna och två barn, tidseffektivt och ungarna gillade att det fanns 3 våningar på tåget (om man räknar generöst…), jag kan rekommendera detta sätt om man bor nära Penn Station.
 
Toppen