Senaste nytt

Hur ta sig från Newark Airport till Penn Station New York?

mha321

Medlem
Numera är det byte på flygplanståget men det är fortfarande trivialt.

1. Monorail (AirTrain, följ skyltar, direkt till vänster när man kommer ut från tullen) från terminalen till P4.
2. Byte till monorail från P4 till tågstationen RailLink.
3. Byte från monorail till new jersey transit mot Penn Station New York via "north east corridor".

1 och 2 är gratis, till 3 behöver du biljett. Den köper du i maskin antingen vid 1 eller 3.

Och som nogon också redan sagt, tänk på att du har stationerna "Newark Liberty Airport", "Newark Penn Station" och "New York Penn Station". Det gäller att undvika Newark Penn i båda riktningarna. In till stan är ett enkelt - New york Penn är sista stoppet och är nere under marken i tunnlar. På vägen ut till flygplatsen är det lättare att göra fel...
 

sembl

Medlem
Det är lätt att bli konfunderad. Men ta AirTran som går mellan terminalerna och tågstationen. Hoppa sedan på första bästa tåg mot Penn Station Manhattan.
 
Det är lätt att bli konfunderad. Men ta AirTran som går mellan terminalerna och tågstationen. Hoppa sedan på första bästa tåg mot Penn Station Manhattan.
Är det som mha321 skriver ovan, eller finns det AirTran som går direkt från terminalen till RailLink? Dvs man hoppar över steg 2?
 

mha321

Medlem
Är det som mha321 skriver ovan, eller finns det AirTran som går direkt från terminalen till RailLink? Dvs man hoppar över steg 2?
Nej. Det fanns förut men de har ändrar så att man måste byta vid P4. Men det finns inget annat att göra än rätt där - tåget på andra sidan går till RailLink (och bara dit), och det andra alternativet är tåget som du kom in med och som vänder tillbaka till terminalerna (P4 är slutstation)
 

BjörnL

Medlem
Lite på samma ämne. Är det någon som lyckats betala med svenskt kort i NJ Transits automater? Jag misslyckades ännu en gång när jag var där för en månad sedan, precis som jag gjort på mina två tidigare resor dit. Det faller alltid på zipcode man ska mata in. Jag tycker jag har testat alla varianter för utländska kort som jag hittat på nätet (00000, 99999, 12345). Men just NJ Transit vägrar funka för mig, både med Amex och Mastercard.

Automaterna i tunnelbanan i New York fungerar dock utmärkt för mig.
 

mha321

Medlem
Lite på samma ämne. Är det någon som lyckats betala med svenskt kort i NJ Transits automater? Jag misslyckades ännu en gång när jag var där för en månad sedan, precis som jag gjort på mina två tidigare resor dit. Det faller alltid på zipcode man ska mata in. Jag tycker jag har testat alla varianter för utländska kort som jag hittat på nätet (00000, 99999, 12345). Men just NJ Transit vägrar funka för mig, både med Amex och Mastercard.

Automaterna i tunnelbanan i New York fungerar dock utmärkt för mig.

Funkade utmärkt förra veckan och denna, både med sas eb mastercard och sas amex elite. När jag tänker efter var det bara med amex jag behövde slå in zip och min svenska fungerade utmärkt. Eb var dip and go.

Däremot fungerade det inte med curve och Google pay. Och contactless fungerade inte.
 

Maja

Medlem
Slår ett slag för tåget alla dagar i veckan, även med två barn och två resväskor. Går klart snabbast att ta sig in till Manhattan på detta sätt.

@BjörnL Körde Amex sist i januari och det fungerade finfint. Har du provat med ditt svenska postnummer?
 

BAS

Medlem
Kolla vad en Uber/lyft kostar på plats först. Tog en Lyft från EWR till Times Square för ett par veckor sedan. Gick på $54. Men kan säkert vara dubbelt så dyrt beroende på tidpunkt.
 
Lite på samma ämne. Är det någon som lyckats betala med svenskt kort i NJ Transits automater? Jag misslyckades ännu en gång när jag var där för en månad sedan, precis som jag gjort på mina två tidigare resor dit. Det faller alltid på zipcode man ska mata in. Jag tycker jag har testat alla varianter för utländska kort som jag hittat på nätet (00000, 99999, 12345). Men just NJ Transit vägrar funka för mig, både med Amex och Mastercard.

Automaterna i tunnelbanan i New York fungerar dock utmärkt för mig.
Provade du din zipcode. Det har funkat med Amex när jag tankar bilen i USA.
 
Toppen