Senaste nytt

Hur svårt är det att hitta First biljetter för eurobonuspoäng med Star Alliance?

Tomas E

Medlem
Javisst. Vet inte vad i mitt resonemang du ifrågasätter, men det jag särskilt ogillar är alltså när det är mer eller mindre medvetet förvillande från bolaget.
Jag tror inte jag ifrågasatte något, utan tyckte att det gick att tolka dig som att du fått för dig att flygbolagen inte alls vill sälja First-biljetter eftersom att de inte tjänar pengar på dem.
 

Erik M

Medlem
Jag tror inte jag ifrågasatte något, utan tyckte att det gick att tolka dig som att du fått för dig att flygbolagen inte alls vill sälja First-biljetter eftersom att de inte tjänar pengar på dem.
Aha, nä, det är jag med på att de vill. Jag förstår att de räknat på det.
 

Erik M

Medlem
Det beror förstås på.

Här bjuder jag på lite lättläst från Konsumentverket:
Marknadsföringen ska anpassas till genomsnittskonsumenten. Marknadsföring bedöms utifrån vad "genomsnittskonsumenten" uppfattar vid en flyktig kontakt med marknadsföringen. "Genomsnittskonsumenten" är en tänkt medelindivid och är en normalt informerad, uppmärksam och upplyst konsument. Om du marknadsför din produkt till en viss målgrupp bestäms genomsnittskonsumenten ur den gruppen.Lagen tar även hänsyn till om marknadsföringen påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat beslut.

Om du utelämnar viktig information i marknadsföringen kan marknadsföringen vara vilseledande och därmed bryta mot lagen. Marknadsföring är vilseledande om den inte innehåller viktig information, ger felaktig information eller att informationen är otydlig.
Det kan också vara fråga om vilseledande marknadsföring om den viktiga informationen har lämnats på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt.

Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att du haft har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som du har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol.
Senast granskad 21 april 2022
 

nissefalk

Medlem
SAS Själva erbjuder ju inte First på sina flygningar så de marknadsför ju därför inte First , samlar du däremot poäng hos Lufthansa eller Singapore Airlines tex så finns det tillgång att boka online med ganska bra framförhållning, själv har jag bokat 2 First med Singapore på deras hemsida några månader innan avgång.
 
Förstår inte hur du får in förstaklassresor i någon av det du citerade från Konsumentverket. De erbjuder inte first och kan därmed inte styra tillgången och de marknadsför det inte. Sen har jag svårt att se hur ”genomsnittskonsumenten” skulle haft poäng till att boka det även om det funnits mängder av platser.
 

henrik l

Medlem
Om man vill flyga first och inte vill vänta tills Lufthansa släpper sina biljetter och om man bara sitter med Eurobonuspoäng, så måste man man tänka lite långsiktigt och strategiskt. Före 2010 hade jag en dröm om att flyga first en gång i livet, nu är jag uppe i 24 st, iofs betydligt mindre än vad många andra har här :) Vill man öka sina möjligheter måste man lägga lite tid och lära sig var man skall bunkra sina poäng. Själv har jag British Airways som huvudprogram, men tacka vare Enter Card där jag samlar poäng hos Lufthansa har jag kunnat boka Lufthansa first i god tid. Jag har samlat poäng hos Singapore Airlines så jag kan testa deras new suites nu i april. Jag köper poäng i lite olika program, eller krediterar strategiskt. I grund och botten handlar det om att göra en grundinvestering i form av tid att lära sig mera om olika program och var man kan pytsa in lite slantar för att bunkra poäng.
 

Magnus8

Medlem
Håller inte riktigt med att SAS inte marknadsför eller annonserar om business/first. Det är väl bara att gå till fliken Star alliance på SAS hemsida så står det:
"Utforska världen. Använd dina poäng på flygningar som utförs av flygbolag inom Star Alliance eller i kombination med flygningar som utförs av SAS.

Se hur många poäng du behöver för tur och retur-resor, exklusive skatter och serviceavgifter, på särskilda rutter. "
Intressant att man kan boka första klass inom Europa bara man har 80000 EB. Är inte det falsk marknadsföring?
 

Tomas E

Medlem
Håller inte riktigt med att SAS inte marknadsför eller annonserar om business/first. Det är väl bara att gå till fliken Star alliance på SAS hemsida så står det:
"Utforska världen. Använd dina poäng på flygningar som utförs av flygbolag inom Star Alliance eller i kombination med flygningar som utförs av SAS.

Se hur många poäng du behöver för tur och retur-resor, exklusive skatter och serviceavgifter, på särskilda rutter. "
Intressant att man kan boka första klass inom Europa bara man har 80000 EB. Är inte det falsk marknadsföring?
Eftersom du inte håller med, kan du ge oss en länk där SAS har en annons (citerar dig) i något medium där de gör reklam möjligheten till bokning av bonusbiljetter i business och first hos andra Star Alliance-bolag? Amex brukar definitivt göra reklam för möjligheten att boka bonusplatser med SAS själva för de välkomst-Eurobonuspoäng man får när man tecknar ett kort Amex-kort. Men jag har nog aldrig sett SAS göra reklam för möjligheten att boka med andra Star Alliance-bolag, så jag är nyfiken i vilka medier de i så fall gjort detta.
Lyckas man hitta den halvdolda informationen på SAS webbplats, i form av poängpristabellen, bör man rimligen också ha hittat informationen om att antalet bonusplatser är begränsad, kan jag tycka.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Håller inte riktigt med att SAS inte marknadsför eller annonserar om business/first. Det är väl bara att gå till fliken Star alliance på SAS hemsida så står det:
"Utforska världen. Använd dina poäng på flygningar som utförs av flygbolag inom Star Alliance eller i kombination med flygningar som utförs av SAS.

Se hur många poäng du behöver för tur och retur-resor, exklusive skatter och serviceavgifter, på särskilda rutter. "
Intressant att man kan boka första klass inom Europa bara man har 80000 EB. Är inte det falsk marknadsföring?
Det är inte falsk marknadsföring att prissätta en produkt som för tillfället inte finns i lager eller går att köpa för tillfället. Om du går till en bilhandlare så går det alldeles utmärkt att få ett prisindikation på en bil som inte finns i lager. Priset i prislistan för bonusresor är inte fel utan det är vad du betalar när produkten finns för bokning. SAS är också tydliga med att på första sidan för Star Alliance bokningar länka till fullständiga villkor och fastställa att du måste ringa om du vill boka first. SAS döljer alltså inte sina villkor eller försöker vilseleda och i punkt 2.3 går att läsa:

2.3 Bokning. Star-bokningssystemet är endast tillgängligt för EuroBonus-medlemmar. Du måste vara inloggad på ditt EuroBonus-konto för att söka efter och boka bonusbiljetter via Star-bokningssystemet. Du kan se tillgänglighet och boka flygningar som utförs av de flygbolag som då och då är medlemmar i Star Alliance (benämns hädanefter ”partnerflygbolag”). Du kan se tillgänglighet och boka bonusbiljetter för resor i ekonomiklass eller i Business Class via Star-bokningssystemet. Om du vill köpa bonusbiljetter i First Class måste du kontakta SAS Sales & Service/EuroBonus. Kontaktuppgifter är tillgängliga på SAS webbplats. Resor med bonusbiljetter är föremål för SAS eller det relevanta partnerflygbolagets kapacitetskontroller. Detta kan begränsa antalet sittplatser som är tillgängliga för resor. Det kan hända att sittplatser för bonusresor inte är tillgängliga på alla flygningar eller i alla reseklasser. Sittplatser kan vara tillgängliga för normalt inköp även om de inte är tillgängliga för inköp i Star-bokningssystemet. Dessutom kan vissa partnerflygbolag ha undantagsperioder då det inte är tillåtet att lösa in bonus.

Att du sedan som konsument väljer att inte läsa dessa villkor är inte SAS problem då de gör vad som krävs för att upplysa dig att du inte på något sätt är garanterad att det finns biljetter som går att betala för poäng. Vidare så finns det inget som inte är sant i citatet:

"Utforska världen. Använd dina poäng på flygningar som utförs av flygbolag inom Star Alliance eller i kombination med flygningar som utförs av SAS."

Detta är inte falsk marknadsföring då du inte kommer förbi första sidan när du lickar på länken för Star Alliance bokningar. Du måste alltså passera sidan som hänvisar till de allmäna villkoren.

Om vi börjar blanda in markandsföringslagen (2008:486) så säger §12 angående köperbjudanden:

Köperbjudanden

"12 § Marknadsföringen är vilseledande om näringsidkaren i en framställning erbjuder konsumenter en bestämd produkt med en prisangivelse utan att följande väsentliga information framgår:
1. produktens utmärkande egenskaper i den omfattning som är lämplig för mediet och produkten,
2. pris och jämförpris angivet på det sätt som framgår av 7-10 §§ prisinformationslagen (2004:347),
3. näringsidkarens identitet och geografiska adress,
4. villkor för betalning, leverans och fullgörande om de avviker från vad som är normalt för branschen eller produkten i fråga,
5. information om ångerrätt eller rätt att häva ett köp som ska lämnas till konsumenten enligt lag.

Marknadsföringen är också vilseledande om näringsidkaren i en framställning erbjuder konsumenter flera bestämda produkter med en uppgift om ett gemensamt pris, utan att erbjudandet innehåller väsentlig information enligt punkterna 1-5 i första stycket. Lag (2022:656)."


Vad jag kan utläsa så bryter inte SAS mot dessa men jag är inte jurist så någon som är bättre på att tolka får gärna invända. Visst, §10 i samma lag fastslår:

"Förbud mot vilseledande marknadsföring

10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö,
3. kundservice, reklamationshantering samt metod och datum för tillverkning eller tillhandahållande,
4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren,
5. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, åtaganden, varumärken, varunamn, kännetecken och andra rättigheter,
6. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren,
7. leveransvillkor för produkten,
8. behovet av service, reservdelar, byte eller reparation,
9. näringsidkarens åtagande att följa uppförandekoder, och
10. konsumentens rättigheter enligt lag eller annan författning.

En näringsidkare får inte heller utelämna väsentlig information i marknadsföringen av sin egen eller någon annans näringsverksamhet. Med vilseledande utelämnande avses även sådana fall när den väsentliga informationen ges på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt."


Nu är jag ute på tunn is men när jag läser lagen och jämför med hur SAS faktiskt presenterar villkor, vad som kan köpas samt till vilket pris så ser jag det inte som om de bryter mot dessa lagar på ett sätt som innebär tillräckligt på fötterna för att prövas i domstol. Jag intar en mer ödmjuk hållning än mina första stycken alltså.

En sista § att blanda in är 8 i Matknadsföringslagen som säger:
8 § Marknadsföring som är vilseledande enligt någon av bestämmelserna i 9, 10 eller 12-17 §§ är att anse som otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Avslutningsvis: Påverkar verkligen annonsen "Utforska världen. Använd dina poäng på flygningar som utförs av flygbolag inom Star Alliance eller i kombination med flygningar som utförs av SAS." den, tydliga prissättningen 80 000 poäng för First inom Europa samt hur de allmänna villkoren hänvisas till din förmåga att fatta ett välinformerat affärsbeslut?

Jag rekommenderar att prova med att anmäla till ARN först och få ett utlåtande från dem.
 
Toppen